Na základě údajů za tři čtvrtletí roku 2023 lze s vysokou pravděpodobností určit, jak bude vypadat stav vnitrostátní a evropské dopravy na konci roku. Podívejme se, jak vypadá sektor silniční nákladní dopravy po třech čtvrtletích, a jaké jsou prognózy situace na rok 2024.
Dosavadní výsledky dopravního průmyslu v roce 2023 nevzbuzují ohledně situace v Evropě optimismus. A mnohé nasvědčuje tomu, že i rok 2024 a další roky budou pro všechny dopravce nelehké.
Odkud se berou problémy v dopravě?
Problémy v dopravě trvají od roku 2022, kdy se začala zpomalovat prosperita světové ekonomiky, a to především kvůli:
- rostoucí inflaci,
- poklesu obchodu,
- snížení průmyslové výroby,
- invaze na Ukrajinu,
- zvýšení cen pohonných hmot.
A přestože se růst cen v celé EU letos zpomalil až o 6,4 % (ve srovnání s rokem 2022), stále výrazně se snižuje kupní síla spotřebitelů a dochází k brzdění hospodářské aktivity. Konflikt na Ukrajině navíc nenaplňuje spotřebitele ani investory optimismem a snižuje poptávku po zboží a službách.
Jaký bude růst hodnoty odvětví dopravy v roce 2023?
Na základě údajů za tři čtvrtletí roku 2023 lze s vysokou mírou pravděpodobnosti určit, jak bude doprava vypadat na konci tohoto roku. Aktuální prognózy společnosti Transport Intelligence předpovídají nárůst hodnoty odvětví dopravy v EU až o 1,4 %. Tento odhad nezní optimisticky, pokud si uvědomíme, že v předchozím roce dosáhlo odvětví expanze až 3,5 %.
Navíc se odhaduje, že by se prognózy mohly ještě zhoršit, a to hned ze dvou důvodů. Jedním z nich je snížení růstu HDP a obchodu ze strany klíčových institucí. Druhým je reálné riziko eskalace konfliktu na Blízkém východě, na který připadá třetina světového obchodu s ropou.
Žádná pozitiva v prognózách MMF a WTO
Výše zmíněné snížení růstu HDP je patrné například v říjnových odhadech Mezinárodního měnového fondu (MMF). Ten sice pro letošní rok potvrdil 3% růst, ale připomeňme, že tento výsledek je o 0,5 % nižší než v roce 2022 a až o 0,8 % nižší než průměr v letech 2000 až 2019. MMF odhaduje, že obchod se zbožím se letos smrskne o -0,3 % a HDP za eurozónu vzroste pouze o 0,7 %.
Tyto prognózy potvrzují odhady Světové obchodní organizace (WTO). Podle jejích expertů bude tempo růstu světového obchodu v letošním roce činit pouze 0,8 %, a to i přesto, že v dubnu dosahovalo až 1,7 %. WTO předpokládá, že v roce 2023 vzroste globální HDP o 2,6 %, vývoz zboží v Evropě o 0,4 % a dovoz se sníží o -0,7 %.
Nálada evropských dopravců
Od druhého čtvrtletí roku 2022 dochází v EU k neustálému poklesu objemu přepravní práce.
V průzkumu britské společnosti Transport Intelligence uvedlo problémy způsobené zpomalením ekonomiky až 84 % společností. Rostoucí náklady na podnikání spolu s poklesem poptávky po zboží a službách snižují marže. To zpomaluje celkové tempo růstu odvětví na 1,4 %. Je však třeba vědět, že u mezinárodních dopravců se předpokládá 3,4 % a u vnitrostátních služeb pouze 0,5 %.
Jak bude vypadat doprava v roce 2024 a později?
Výše zmíněný MMF snížil svou prognózu globálního růstu pro rok 2024 na 2,9 % a odhaduje, že HDP eurozóny vzroste pouze o 1,2 %. Podle prognóz WTO vzroste v příštím roce světový obchod se zbožím o 3,3 %, světový HDP dosáhne 2,5 %, evropský vývoz zboží se odrazí ode dna na 2,2 % a dovoz se zvýší o 1,6 %.
Daleko optimističtější jsou prognózy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Ta odhaduje, že poptávka po službách vykonávaných těžkými vozidly v mimoměstské dopravě vzroste v letech 2022 až 2025 o téměř 2 %. V roce 2030 to však bude již 18 % a v roce 2050 téměř 73 %. Nezbývá tedy než čekat několik příštích let v naději, že se na obzoru neobjeví další konflikt nebo pandemie.
Komentáře