MAN na veletrhu Czechbus 2023

29 listopadu 2023, 14:48

Na veletrhu CZECHBUS 2023 měl českou premiéru plně elektrický kloubový autobus MAN Lion’s City 18 E. K vidění byl také Lion’s Coach ve špičkové konfiguraci a meziměstský autobus Intercity LE 12 pro Pražskou integrovanou dopravu.

MAN na veletrhu Czechbus 2023

Kloubový e-bus s premiérou v České republice

Na výstavišti EXPO PRAHA v Letňanech měl premiéru na českém a slovenském trhu elektrický kloubový autobus Lion’s City 18 E. Osmnáctimetrový městský model má 60 míst k sezení a v závislosti na konfiguraci vozidla může přepravit až 140 cestujících. Obě hnané nápravy jsou elektronicky synchronizovány, což má pozitivní vliv na jízdní vlastnosti kloubového autobusu – zejména na stabilitu, a tedy i bezpečnost. Kromě toho je Lion’s City 18 E vybaven systémem, který sleduje a kontroluje úhel kloubového závěsu, aby se zabránilo „zalomení“ vozidla. Těmto kritickým situacím lze předejít, protože točivý moment lze selektivně rozdělovat na hnané nápravy.

Dvě hnané nápravy navíc zvyšují množství rekuperované energie při brzdění. A vyšší úroveň rekuperace znamená, že elektrický kloubový autobus je vždy velmi účinný, a to bez ohledu na styl jízdy řidiče nebo topografii. To je velmi důležitý argument pro dopravce v mnoha evropských městech, kde již 18metrový MAN jezdí. V neposlední řadě není problém integrovat elektrické městské autobusy do stávajících procesů a jízdních řádů při dnešním dojezdu až 350 km. Elektrobusy MAN se tedy jistě uplatní na všech městských linkách.

Energii k jízdě dodávají modulární lithium-iontové baterie s instalovanou kapacitou až 640 kWh, které mají inteligentní systém tepelného řízení optimalizovaný pro městské autobusy. Při konfiguraci vozidla si zákazníci mohou zvolit počet baterií podle svých individuálních potřeb a požadavků na dojezd, dobu nabíjení a přepravní kapacitu. Sada baterií je instalována na střeše, což zjednodušuje servis a má další výhodu v tom, že je umístěna mimo zadní část vozidla, což je oblast s větším rizikem poškození při kolizi.

Technické údaje vozidla: Pohonné ústrojí tvoří dva elektromotory s konstantním výkonem až 400 kW generující maximální točivý moment 3500 Nm a jednorychlostní převodovka s instalovanou kapacitou baterie až 640 kWh. Vnější rozměry jsou 18 100 mm/2550 mm/3320 mm (délka/šířka/výška), přední/zadní převis karoserie 2775 mm/3405 mm, rozvor 5200 mm/6680 mm.

Lion’s Intercity LE v barvách PID

Vůz Lion’s Intercity LE boduje svou vynikající funkčností v kombinaci s progresivním, moderním vzhledem. Cílem designérů a konstruktérů bylo nabídnout atraktivní, maximálně flexibilní autobus za rozumnou cenu. Tým designérů získal uznání za design v podobě prestižní ceny iF Design Award 2022.

Vystavené vozidlo v barvách Pražské integrované dopravy (PID) má kapacitu 89 cestujících a 46 míst k sezení. Tepelný komfort zajišťuje konvektorové vytápění s ventilátorem (minimální výkon 20 kW) a klimatizace Valeo (Spheros) REVO s maximálním chladicím výkonem 32 kW, resp. asistenční systémy řidiče: ESP, tempomat, automatické přepínání potkávacích světel (světelný senzor), automatické ovládání stěračů (dešťový senzor). Řidič má k dispozici ergonomické, individuálně klimatizované pracoviště s multifunkčním volantem a komfortní sedadlo Isri ProActive 2 s bederní a boční opěrkou, obojí vyhřívané a ventilované.

Lion´s Coach

Výbava vystaveného dvounápravového modelu zahrnuje řadu asistenčních systémů, které zvyšují bezpečnost provozu. Pokročilé funkce vycházejí z rozšířených technických možností nových hardwarových řešení, jako jsou MAN ComfortSteering nebo elektrické aktivní řízení (EAS). Nejnovějším přírůstkem do řady „elektronických asistentů“ je MAN Lane Return Assist (LRA). Funguje při rychlostech nad 60 km/h a zasahuje, pokud dojde k neúmyslnému vybočení z jízdního pruhu.

Rozsáhlá řada prvků, které přispívají k prvotřídní úrovni aktivní bezpečnosti, zahrnuje systém ESP, asistent pro jízdu v jízdním pruhu (LGS) s haptickým varováním, asistent nouzového brzdění, aktivní elektronicky řízený systém MAN ComfortSteering včetně asistenta pro návrat do jízdního pruhu (LRA), aktivní asistent odbočování s detekcí chodců, sledování mrtvého úhlu na pravé straně, sledování únavy řidiče, atd.

Technické údaje vozidla: dvounápravová verze zájezdového autobusu MAN Lion’s Coach, délka 12,1 m, rozvor 6060 mm. Motor je vznětový šestiválec D2676 LOH Euro 6, maximální výkon 316 kW (430 k), automatická převodovka MAN TipMatic 12 OD s retardérem. Přední náprava s nezávislým zavěšením kol, zadní náprava hypoidní, odpružení s membránovými vzduchovými vaky, stálý převod i = 2,73. Objem palivové nádrže 525 litrů, nádrž na AdBlue 60 litrů. Přepravní kapacita je 44 sedících cestujících.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!