Horentní pokuty za chip tuning a emulátory AdBlue

1 listopadu 2023, 11:16

Již nějakou dobu kontrolují příslušné orgány u nákladních vozidel instalaci zakázaných zařízení nebo používání nelegálního palubního softwaru. Avšak vůbec poprvé jsou sankce pro pachatele přestupků v tomto ohledu tak obrovské.

Chip tuning nákladních automobilů se nepoužívá pouze u přehlídkových vozů, ale využívají ho i majitelé zcela běžných vozidel. Cílem je zvýšit výkon a optimalizovat spotřebu paliva. Emulátory AdBlue zase snižují provozní náklady a šetří náklady na opravy součástí systému SCR. Ukazuje se však, že tyto “úspory” se mohou proměnit v horentní pokuty a v některých případech i ve vězení.

Začaly kontroly na evropských silnicích

Důsledkem chip tuningu i instalace emulátoru AdBlue jsou zvýšené emise, což vede k tomu, že upravené vozidlo překračuje přísné normy. O kolik? Belgičtí inspektoři tvrdí, že odpojení nebo poškození vstřikování AdBlue má za následek až patnáctinásobné překročení norem a vyřazení filtru pevných částic až stonásobné.

Tyto informace pocházejí ze silničních testů analyzátorů výfukových plynů. Belgičtí inspektoři umísťují tato zařízení na krajnice v blízkosti projíždějících nákladních vozidel. Tímto způsobem bylo zkontrolováno 235.000 různých vozidel, z nichž až 52 % bylo na základě této analýzy podrobeno podrobné kontrole systémů regulace emisí.

Belgičané navíc zjistili, že nejspolehlivější výsledky testů poskytují analyzátory umístěné na výjezdech z dálnic, kde jsou motory nákladních vozidel již dostatečně zahřáté. Protože testy prováděné v blízkosti parkovišť a logistických základen, tedy v místech, odkud řidiči často vyrážejí na své trasy se studenými motory, se ukázaly jako mnohem méně spolehlivé.

Dánové mají také svůj vlastní způsob rychlé kontroly – do nárazníků svých policejních vozů instalují nenápadné měřiče emisí oxidů dusíku. Prvotní kontrola probíhá bez nutnosti zastavení vozu, protože snímač řádně funguje již ve chvíli, kdy se policejní vůz blíží k vozidlu. Systém se testuje od konce roku 2021 s tak velkým úspěchem, že získané zkušenosti stačily k uspořádání mezinárodního školení, o kterém píšeme v další části článku.

5 let vězení za chip tuning?

Analyzátory výfukových plynů na silnicích a senzory v policejních vozech pro kontrolu vozidel za jízdy samozřejmě doplňují standardní postupy kontroly zařízení snižujících emise. A jaké jsou důsledky porušení předpisů v tomto ohledu? Na příkladu z německo-švýcarského pohraničí se ukazuje, že jsou velmi závažné.

Tamní region Bodensee-Oberschwaben je známý svým extrémně přísným přístupem k dodržování emisních norem. Při kontrole na dálnici A96 nedaleko Kißleggu odhalily úřady použití nelegálního softwaru v tahači návěsů.

Ten deaktivoval vstřikování AdBlue a zvýšil výkon motoru z továrních 580 k na přibližně 800 k. Tento software navíc odstranil všechna hlášení ostatních palubních systémů. A právě z tohoto důvodu byl 49letý řidič vozidla obviněn z falšování důkazů, které se v Německu trestá pokutou nebo odnětím svobody až na pět let. O jeho trestu rozhodne teprve soud, ale již při kontrole musel zaplatit kauci ve výši několika tisíc eur.

Školení inspektorů ITD

V říjnu 2022 se ve školicím středisku v Dánsku konal workshop s názvem SCR/Adblue manipulation Masterclass. Tohoto školení se zúčastnili inspektoři z 12 evropských zemí. Dánové prezentovali závěry svých testů zařízení pro monitorování emisí výfukových plynů a podělili se o své znalosti v oblasti odhalování úprav souvisejících s chip tuningem. Při této příležitosti bylo představeno neoznačené dánské policejní vozidlo s popsanými senzory, které dokáže během 15sekundové jízdy za nákladním vozidlem provést spolehlivé měření vypouštěných oxidů dusíku.

USA: milionové pokuty pro servisy provádějící tuning

Pokuty za tuning kamionů padají i ve Spojených státech. Tam se úpravy nejčastěji provádějí na 14,8litrových motorech Detroit a 15litrových motorech Cummins, které se používají v tahačích, a na 7litrových dieselových pickupech.

V Michiganu byly tuningová dílna, autoservis a přepravní společnost obviněny z nelegálních úprav nejméně 362 nákladních vozidel v letech 2012 až 2018. Úpravy spočívaly v nahrání softwaru, který blokoval fungování vstřikování AdBlue, eliminoval použití filtrů pevných částic a zvyšoval výkon a točivý moment motoru.

Všechny tři společnosti uzavřely dohodu o narovnání, tj. de facto se k vytýkaným skutkům přiznaly. V důsledku toho tuningová dílna přijala pokutu ve výši 750.000 USD a majitel autoservisu a dopravní společnosti musel zaplatit pokutu v celkové výši až 1 milion USD.

Miliardová pokuta pro eBay za obchodování s emulátory?

V USA však hrozí vysoké pokuty za emulátory nejen tuningovým společnostem, ale také prodejním platformám, které tato zařízení nabízejí.

Americká vláda zažalovala platformu eBay za údajné porušení předpisů o čistotě ovzduší prodejem zařízení, která umožňují vypnout příslušenství dieselových motorů, jež je zodpovědné za snižování emisí. Důkazy tvoří především více než 343.000 emulátorů, které byly v době jejich shromažďování k dispozici na eBay. Pokud platforma u soudu prohraje, může jí být uložena pokuta ve výši až 1,9 miliardy USD.

Uložení takového obrovského finančního trestu společnosti eBay se může stát podnětem pro ostatní země v boji proti prodeji nelegálních zařízení. Také v mnoha evropských zemích lze emulátory AdBlue bez problémů zakoupit na internetu. Jejich prodejci si navíc dobře uvědomují, že nabízené produkty se mohou stát pro kupujícího zdrojem problémů, a proto se v popisu prakticky u každé takové položky objeví “kouzelná“ formulka:

“Emulátor je určen pouze pro dílenské účely. Jeho používání na veřejných komunikacích je zakázáno. Použití emulátoru na veřejných komunikacích je pouze na vlastní riziko kupujícího.”

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!