Již nějakou dobu kontrolují příslušné orgány u nákladních vozidel instalaci zakázaných zařízení nebo používání nelegálního palubního softwaru. Avšak vůbec poprvé jsou sankce pro pachatele přestupků v tomto ohledu tak obrovské.
Chip tuning nákladních automobilů se nepoužívá pouze u přehlídkových vozů, ale využívají ho i majitelé zcela běžných vozidel. Cílem je zvýšit výkon a optimalizovat spotřebu paliva. Emulátory AdBlue zase snižují provozní náklady a šetří náklady na opravy součástí systému SCR. Ukazuje se však, že tyto “úspory” se mohou proměnit v horentní pokuty a v některých případech i ve vězení.
Začaly kontroly na evropských silnicích
Důsledkem chip tuningu i instalace emulátoru AdBlue jsou zvýšené emise, což vede k tomu, že upravené vozidlo překračuje přísné normy. O kolik? Belgičtí inspektoři tvrdí, že odpojení nebo poškození vstřikování AdBlue má za následek až patnáctinásobné překročení norem a vyřazení filtru pevných částic až stonásobné.
Tyto informace pocházejí ze silničních testů analyzátorů výfukových plynů. Belgičtí inspektoři umísťují tato zařízení na krajnice v blízkosti projíždějících nákladních vozidel. Tímto způsobem bylo zkontrolováno 235.000 různých vozidel, z nichž až 52 % bylo na základě této analýzy podrobeno podrobné kontrole systémů regulace emisí.
Belgičané navíc zjistili, že nejspolehlivější výsledky testů poskytují analyzátory umístěné na výjezdech z dálnic, kde jsou motory nákladních vozidel již dostatečně zahřáté. Protože testy prováděné v blízkosti parkovišť a logistických základen, tedy v místech, odkud řidiči často vyrážejí na své trasy se studenými motory, se ukázaly jako mnohem méně spolehlivé.
Dánové mají také svůj vlastní způsob rychlé kontroly – do nárazníků svých policejních vozů instalují nenápadné měřiče emisí oxidů dusíku. Prvotní kontrola probíhá bez nutnosti zastavení vozu, protože snímač řádně funguje již ve chvíli, kdy se policejní vůz blíží k vozidlu. Systém se testuje od konce roku 2021 s tak velkým úspěchem, že získané zkušenosti stačily k uspořádání mezinárodního školení, o kterém píšeme v další části článku.
5 let vězení za chip tuning?
Analyzátory výfukových plynů na silnicích a senzory v policejních vozech pro kontrolu vozidel za jízdy samozřejmě doplňují standardní postupy kontroly zařízení snižujících emise. A jaké jsou důsledky porušení předpisů v tomto ohledu? Na příkladu z německo-švýcarského pohraničí se ukazuje, že jsou velmi závažné.
Tamní region Bodensee-Oberschwaben je známý svým extrémně přísným přístupem k dodržování emisních norem. Při kontrole na dálnici A96 nedaleko Kißleggu odhalily úřady použití nelegálního softwaru v tahači návěsů.
Ten deaktivoval vstřikování AdBlue a zvýšil výkon motoru z továrních 580 k na přibližně 800 k. Tento software navíc odstranil všechna hlášení ostatních palubních systémů. A právě z tohoto důvodu byl 49letý řidič vozidla obviněn z falšování důkazů, které se v Německu trestá pokutou nebo odnětím svobody až na pět let. O jeho trestu rozhodne teprve soud, ale již při kontrole musel zaplatit kauci ve výši několika tisíc eur.
Školení inspektorů ITD
V říjnu 2022 se ve školicím středisku v Dánsku konal workshop s názvem SCR/Adblue manipulation Masterclass. Tohoto školení se zúčastnili inspektoři z 12 evropských zemí. Dánové prezentovali závěry svých testů zařízení pro monitorování emisí výfukových plynů a podělili se o své znalosti v oblasti odhalování úprav souvisejících s chip tuningem. Při této příležitosti bylo představeno neoznačené dánské policejní vozidlo s popsanými senzory, které dokáže během 15sekundové jízdy za nákladním vozidlem provést spolehlivé měření vypouštěných oxidů dusíku.
USA: milionové pokuty pro servisy provádějící tuning
Pokuty za tuning kamionů padají i ve Spojených státech. Tam se úpravy nejčastěji provádějí na 14,8litrových motorech Detroit a 15litrových motorech Cummins, které se používají v tahačích, a na 7litrových dieselových pickupech.
V Michiganu byly tuningová dílna, autoservis a přepravní společnost obviněny z nelegálních úprav nejméně 362 nákladních vozidel v letech 2012 až 2018. Úpravy spočívaly v nahrání softwaru, který blokoval fungování vstřikování AdBlue, eliminoval použití filtrů pevných částic a zvyšoval výkon a točivý moment motoru.
Všechny tři společnosti uzavřely dohodu o narovnání, tj. de facto se k vytýkaným skutkům přiznaly. V důsledku toho tuningová dílna přijala pokutu ve výši 750.000 USD a majitel autoservisu a dopravní společnosti musel zaplatit pokutu v celkové výši až 1 milion USD.
Miliardová pokuta pro eBay za obchodování s emulátory?
V USA však hrozí vysoké pokuty za emulátory nejen tuningovým společnostem, ale také prodejním platformám, které tato zařízení nabízejí.
Americká vláda zažalovala platformu eBay za údajné porušení předpisů o čistotě ovzduší prodejem zařízení, která umožňují vypnout příslušenství dieselových motorů, jež je zodpovědné za snižování emisí. Důkazy tvoří především více než 343.000 emulátorů, které byly v době jejich shromažďování k dispozici na eBay. Pokud platforma u soudu prohraje, může jí být uložena pokuta ve výši až 1,9 miliardy USD.
Uložení takového obrovského finančního trestu společnosti eBay se může stát podnětem pro ostatní země v boji proti prodeji nelegálních zařízení. Také v mnoha evropských zemích lze emulátory AdBlue bez problémů zakoupit na internetu. Jejich prodejci si navíc dobře uvědomují, že nabízené produkty se mohou stát pro kupujícího zdrojem problémů, a proto se v popisu prakticky u každé takové položky objeví “kouzelná“ formulka:
“Emulátor je určen pouze pro dílenské účely. Jeho používání na veřejných komunikacích je zakázáno. Použití emulátoru na veřejných komunikacích je pouze na vlastní riziko kupujícího.”
Komentáře