Po úspěšné elektrifikaci dodávek a městských autobusů uvádí MAN Truck & Bus koncem října na trh nový e-truck pro těžkou nákladní dopravu. Podle plánů společnosti by do roku 2030 mělo být přibližně 50 % nových vozidel MAN registrovaných v EU elektrických. Aby však byl přechod na “zelený” pohon v dopravě úspěšný, MAN a Spolkový svaz nákladní dopravy a logistiky (Bundesverband Güterverkehr und Logistik – BGL) společně vyzývají k urychlenému rozšíření veřejné nabíjecí infrastruktury.
Nový e-truck MAN bude zákazníkům na některých evropských trzích k dispozici od konce října, prodej v České republice a na Slovensku bude zahájen počátkem roku 2024. Zda a kdy dopravci přejdou z dieselového pohonu na elektrický, však závisí na existenci nezbytných rámcových podmínek – zejména celostátní nabíjecí infrastruktury. MAN a německý Spolkový svaz pro nákladní dopravu a logistiku v tomto ohledu vyzývají k politické podpoře:
“Přibližně 96 % emisí skleníkových plynů z našich současných dieselových vozidel vzniká při jejich provozu. Proto jsou bateriové elektrické pohony pro užitková vozidla rozhodujícím klíčem k dosažení cílů snižování emisí CO2. Aby však naši zákazníci mohli přejít z dieselových na elektrické nákladní vozy, je nezbytným předpokladem celostátní nabíjecí infrastruktura. Do roku 2030 naléhavě potřebujeme nejméně 4.000 megawattových nabíjecích stanic v Německu a 50.000 vysokokapacitních a megawattových nabíjecích míst v Evropě. Svůj domácí úkol jsme splnili, náš e-truck se brzy začne prodávat. Nyní naléhavě potřebujeme podporu politiků a odhodlání energetického průmyslu, abychom společně dosáhli úspěchu obratu v silniční nákladní dopravě,” říká Dr. Frederik Zohm, člen představenstva pro výzkum a vývoj společnosti MAN Truck & Bus SE.
Zátěžový test v mrazu a v horku
Aby bylo zajištěno, že MAN eTruck nezaostává za současnými dieselovými nákladními vozidly z hlediska výkonu, spolehlivosti a účinnosti, prošel již v rámci příprav na sériovou výrobu rozsáhlými testy odolnosti, zátěže a bezpečnosti. Testování zahrnovalo stovky tisíc kilometrů na silnicích, včetně provozu v drsné švédské zimě při -40 °C a naposledy v extrémních letních 40stupňových vedrech na jihu Španělska.
To jsou podmínky, které kladou mimořádné nároky na tepelné řízení baterií, řízení nabíjení, ale také na komponenty celého hnacího ústrojí. Například ve Španělsku strávil tým 40 odborníků deset týdnů testováním nového vozu MAN eTruck a najezdil více než 10.000 kilometrů – někdy v extrémní topografii s mnoha stoupáními a klesáními, ve dne i v noci – aby splnil náročné a zároveň velmi rozdílné požadavky na rozmanité přepravní úkoly.
Komentáře