V České republice se zvedne spotřební daň o 1,5 Kč. Tento fakt rozhodně ovlivní všechny české logistické firmy. Jaký je pohled těchto společností na situaci?
VCHD Cargo
„Nafta tvoří přibližně 30 % nákladů dopravce. Nyní v České republice tento náklad vzroste o 1,50 Kč (dle ČSÚ je průměrná cena nafty ve 30. týdnu 32,82 Kč minus DPH = 27 Kč za litr), což představuje navýšení o 5 %. (tedy na 28,5 Kč za litr). Dopravci, kteří mají možnost natankovat někde jinde než v ČR, tak mohou začít plánovat doplňování pohonných hmot mimo hranice České republiky. Dopravci operující výhradně na tuzemském trhu pak úměrně navýší cenu za přepravy.
My ve VCHD Cargo rozumíme tomu, že spotřební daň z nafty by měla kompenzovat vliv silniční přepravy na znečištění ovzduší a zvýhodňovat jiné druhy přepravy s menší uhlíkovou stopou. Pokud to však nebude stejné napříč celou Evropskou unií a pro mnohem levnější palivo bude stačit přejet několik málo kilometrů k našim sousedům, bude dopad tohoto opatření jen velmi omezený. Spotřební daň z nafty by měla být v celé EU jednotná,“ uvedl Ing. Petr Kozel, CEO a předseda představenstva VCHD Cargo a.s.
Dachser Czech Republic
„Doprava jako jediná z položek spotřebního koše pro výpočet inflace u nás během posledního roku právě díky levnějšímu palivu zlevňovala. Zatímco ostatní služby a komodity čelily silnému cenovému růstu a tím roztáčely inflaci, doprava šla opačným směrem. Zvýšení spotřební daně z nafty spolu s nižšími přepravními objemy kvůli poklesu ekonomiky a vyšším tlakem na optimalizaci nákladů za přepravy budou mít na oblast logistiky negativní dopad. Prozatím to však vypadá, že i po navýšení spotřební daně z nafty bude růst cen v přepravách relativně malý ve srovnání se zvýšením německého mýta od ledna 2024, které ovlivní ceny za exportní přepravy daleko výrazněji,” uvedl Ing. Jan Pihar, generální ředitel Dachser Czech Republic a.s.
Komentáře