Scania představuje velkou aktualizaci svého tempomatu s aktivní predikcí (CCAP) pro převodovky Scania Opticruise. Tento nový systém bude od června k dispozici ve všech nových nákladních vozidlech Scania s převodovkami G25 a G33 a bude možné jej dodatečně doplnit i do nákladních vozidel s pohonným ústrojím Super. Díky výrazně zvýšené výpočetní kapacitě, chytřejším algoritmům a optimalizovanému využití mapových dat mohou nákladní vozidla s novým systémem CCAP dosáhnout dodatečné úspory paliva až 2 % na zvlněných silnicích, přičemž si obvykle zachovají stejnou průměrnou rychlost.
„Touto novou verzí posouváme převodovky Scania Opticruise a náš aktivní prediktivní tempomat na novou, ještě chytřejší úroveň,“ říká Stefan Dorski, senior viceprezident a ředitel divize Scania Trucks. „Naši zákazníci si nyní mohou přesně vybrat přesně to, co očekávají od svých vozidel a řidičů: nejnižší možnou spotřebu paliva nebo nejvyšší možnou průměrnou rychlost.“
Systém CCAP společnosti Scania je již dobře známý svojí schopností „vidět za roh“ a na základě topografických mapových dat naplánovat optimální způsob, jak má nákladní automobil zdolat stoupání a klesání. Obecnou myšlenkou je vyhnout se všem typům zbytečného brzdění, vždy se snažit používat optimální rychlostní stupeň, avšak bez častého řazení, a v neposlední řadě využívat kinetickou energii vozidla (např. při přejíždění vrcholových oblouků).
„Použití těchto ‚triků‘ se teoreticky může zdát jednoduché, ale ve skutečnosti do hry vstupuje hodně parametrů, které je třeba zvážit a správně pochopit, aby bylo dosaženo optimálního výsledku,“ říká Julian Kurzawscki Modro, Director Industries and Applications divize Scania Trucks. „Našim inženýrům se podařilo udělat systém o poznání chytřejší, takže je schopen dělat dokonalejší rozhodnutí, která přesně odpovídají záměrům řidiče.“
Nákladní vozidlo Scania pro dálkovou dopravu je obvykle vybaveno až třemi jízdními režimy: Economy, Standard, Power. Navíc lze každý výkonnostní režim nastavit ve třech různých úrovních (zobrazených na sdruženém přístroji), čímž řidič určuje, jak důsledně by měl systém určené nastavení dodržovat s ohledem na konkrétní situaci.
“Řidič, který chce ušetřit co nejvíce paliva, zvolí Economy a úroveň 3, čímž systému sdělí, že je ochoten akceptovat poměrně velké snížení rychlosti a na delší dobu, než vozidlo dosáhne vrcholu stoupání,“ říká Kurzawscki Modro. „Poměrně často však bude průměrná rychlost stále stejná, protože vozidlo bude schopné jet setrvačností na neutrál po mnohem delší dobu. Toto nastavení ale nemusí být vždy použitelné, například v hustém provozu. Jde ale o to, že řidič může v mnohem větší míře definovat svoje priority.“
Řidič nemusí používat nejpokročilejší nastavení, aby uspořil palivo. Také umírněnější volba – jako je standardní režim na úrovni 2 – stále nabízí vyšší úsporu ve srovnání s předchozími verzemi systému:
„Zvýšený výpočetní výkon a nové, pokročilejší algoritmy se vždycky projeví,“ říká Kurzawscki Modro. Řidiči zažijí dynamičtější přizpůsobení rychlosti, plně v souladu s jejich záměry, skutečnými podmínkami i hustotou provozu. Nákladní vozidlo se bude chovat podle přání řidiče.”
Všechna nákladní vozidla Scania (s některými vzácnými výjimkami), která jsou nyní objednána s funkcí CCAP, automaticky získají novou verzi. Stávající nákladní vozidla Scania mohou být modernizována v servisu Scania za předpokladu, že jsou vybavena hnacím ústrojím Super, které bylo poprvé představeno v listopadu 2021.
Komentáře