Proč jsou kamiony na Dakaru tak rychlé?

18 dubna 2023, 10:52

Také vás vždy zajímalo, jaké úpravy se musí udělat na kamionu, který se účastní Rallye DAKAR, aby mohl pomýšlet na dobrý výsledek? Nám se poštěstilo a získali jsme exkluzivní informace od firmy TechTIR a jejího majitele Bartosza Woźnikowskiego o speciálním softwaru umožňujícího vyždímat z motoru kamionu co největší výkon.

Kamiony týmu Fesh Fesh na rallye DAKAR 2023

TechTIR a Bartosz Woźnikowski

TechTIR je společnost působící v polském městě Pszczyna od roku 2020, která se zabývá chip tuningem nákladních vozidel populárních značek, poskytováním služeb v oblasti programování a odbornou diagnostiky vozidel. Kořeny společnosti Techtir lze nalézt ve společnosti Techline, která působí na trhu od roku 2005 a zabývá se pro změnu opravami a programováním řídicích jednotek. Majitelem obou společností a zároveň autorem a hlavním konstruktérem všech řešení je Bartosz Woźnikowski, 44letý rodák z Pszczyny, který se o elektroniku zajímá již od útlého dětství.

Bartosz Woźnikowski a Tomáš Vrátný na DAKARU 2023
Bartosz Woźnikowski a Tomáš Vrátný na DAKARU 2023

Ekologie, ekonomika, síla! Ač se to nezdá, toto je motto společnosti TechTIR, jejíž všechny aktivity jsou zaměřeny na ochranu životního prostředí a péči o planetu. Techtir vždy pracuje na úpravě softwaru nákladních vozidel tak, aby došlo ke snížení emisí a zvýšení účinnosti.

TechTIR a DAKAR

Řešení vyvinutá Bartoszem Woźnikowskim a jeho týmem vývojářů byla použita na třech vozech, které se zúčastnily rallye DAKAR 2023. Tým firmy TechTIR byl zodpovědný za vyladění motoru ve dvou vozech Tatra a jednom voze Ford. Odpovídajícím způsobem byla upravena také elektroinstalace vozidel, aby splňovala požadavky nového nastavení.

Logo TechTIT

Je třeba poznamenat, že zmiňované vozy jsou závodní speciály a byly navrženy “od základu”. Vozy postavila česká společnost FeshFesh, která se těmto soutěžím věnuje již léta. Letos se veškerá jejich práce soustředila na vyladění podvozku a karoserie. Vytvořit jedno vozidlo tohoto typu trvá zhruba rok usilovné práce několika konstrukčních týmů. Na vývoji vozů pro rallye, konkrétně na testování a optimalizaci řízení motoru, se podíleli i vědci a studenti VUT v Brně.

Trucky pro DAKAR

V Tatře Jamal Evo III usedl litevský tým ve složení Vaidotas Paškevičius, Tomaš Gužauskas a Slavomir Volkov. Vůz disponoval motorem o výkonu 950 koní a maximálním točivým momentem 4 000 Nm, který byl spojený s manuální převodovkou. Tým #514 s řidičem Vaidotasem Paškevičiusem vyhrál závěrečnou 14. etapu rallye a celkově obsadil 17. místo.

Ve voze Tatra Jamal Evo I s automatickou převodovkou, motorem o výkonu 950 koní a maximálním točivým momentem 4 500 Nm brázdil poušť polsko-český tým ve složení Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec a Bartłomiej Boba. Posádka Tomáše Vrátného nakonec obsadila celkové 9. místo.

Za volantem vozu FORD CARGO EVO I navrženým společnostmi Techtir a Fesh Fesh byl španělský tým. Vůz měl upravené řízení s plynem a brzdou na volantu, a to kvůli postižení řidiče Alberta Llovery. Dalšími členy týmu byla jeho neteř Margot Llovera a mechanik a provozní manažer týmu Fesh Fesh – Petr Vojkovský. Po vážné nehodě v první etapě musel španělský tým vedený Albertem Lloverou bohužel svou účast na letošním Dakaru vzdát.

Úpravy závodních vozů

Po mechanické stránce byly všechny úpravy provedeny společností FeshFesh. Přepracovány byly: vačkový hřídel, vstřikovače, turbodmychadlo, písty, sací a výfukové potrubí.

Úkolem společnosti Techtir bylo vytvořit řešení pro řízení motoru. Ze základní specifikace motoru o výkonu přibližně 460 koní se povedlo dostat na hodnoty mezi 900-950 a 1100 koňmi.

Provedly se tyto úpravy:

  • Změna nastavení motoru, mimo jiné vstřikovačů tak, aby se dosáhlo správného dávkování paliva a charakteristiky motoru, který v běžném provozu točí do 2000 otáček za minutu. Bylo potřeba, aby otáčky dosáhly 2500-2600 ot/min, takže se změnila celá charakteristika motoru.
  • Tyto motory standardně dosahují maximálního točivého momentu při 1600 ot. Bylo potřeba posunout maximální točivý moment tak, aby ho motor dosahoval při 2400 ot/min.
  • V důsledku změny otáček motoru bylo nutné přeprogramovat automatickou převodovku, která musela správně pracovat v celém rozšířeném rozsahu otáček. Šlo o to, aby převodovka řadila v optimálním okamžiku – ne v příliš nízkých nebo naopak v příliš vysokých otáčkách.
  • Motory dostaly zcela nové turbodmychadlo, než jaké se montuje standardně, takže v softwaru bylo nutné zohlednit i jeho vlastnosti. U tak výkonných jednotek je k jejich pohonu potřeba značné množství výfukových plynů. Proto byl do zakázkového turba zabudován ventil wastegate, který umožňoval odvádět přebytečný vzduch.
  • Společnost Techtir rovněž vyrobila ovládání ventilu wastegate tak, aby se maximalizovalo využití upraveného turbodmychadla.

Tyto úpravy vedly k tomu, že při sešlápnutí plynového pedálu byla charakteristika celého motoru lineární, bez skokových změn, což umožnilo rovnoměrný chod celé pohonné jednotky a vyšší výkon.

Shrnutí: Techtir připravil pro závodní vozy komplexní software, který zohlednil všechny mechanické změny provedené na vozech společností FeshFesh. Použitý software vzal v úvahu všechny mechanické úpravy, což přineslo vyšší výkon, vyšší využitelné otáčky, vyšší a lépe posunutý točivý moment.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!