Společnost MAN Truck & Bus je připravena vstoupit do světa e-mobility v dálkové nákladní dopravě společně se svými zákazníky. Na veletrhu IAA Transportation 2022 měl premiéru prototyp e-náklaďáku MAN v téměř sériové výrobě. Zahájení sériové výroby se očekává v roce 2024.
Má denní dojezd až 800 kilometrů a je připraven využívat megawattovou technologii nabíjení. Tento potenciál nového eTrucku znamená, že elektrifikuje nejen dálkovou dopravu, ale také všechna konvenční odvětví, která jsou v současnosti využívána nákladními vozidly s dieselovým motorem.
Pro zajištění přechodu z dieselového na elektrický pohon MAN v současné době vyvíjí a testuje flexibilní smíšenou výrobu elektrických a konvenčních nákladních vozidel v mnichovském závodě a v roce 2025 navíc zahájí vlastní velkovýrobu baterií v Norimberku. Zároveň tým MAN Transport Solutions již nyní poskytuje dopravním společnostem komplexní poradenství, jak individuálně naplánovat přechod na budoucí e-mobilitu. Společný podnik, jehož součástí je skupina TRATON spolu s dalšími partnery, pomáhá nastartovat rozšiřování potřebné nabíjecí infrastruktury v celé Evropě.
Z technického hlediska se průkopnický “elektrický lev” vyznačuje mimo jiné připraveností na budoucí megawattové nabíjení – díky velké nabíjecí kapacitě a krátkým dobám dobíjení je MAN e-truck předurčen pro těžkou dálkovou dopravu s denním dojezdem 600 až 800 kilometrů. U nové generace baterií se očekává dojezd až 1.000 km na jedno nabití. Z hlediska rozmanitosti použití a možných koncepcí karoserie se MAN eTruck plně vyrovná současným nákladním vozům s dieselovým motorem. Ať už se jedná o dálkovou přepravu chlazených potravin bez emisí CO2, čistý a tichý svoz odpadu ve městě pomocí agilních třínápravových nákladních vozidel nebo plně elektrickou přepravu materiálu na staveniště.
Flexibilní montáž a výroba baterií
Přípravy na velkosériovou výrobu elektrických nákladních vozidel jsou v plném proudu. Inovativní centrum eMobility v hlavním výrobním závodě v Mnichově již uvedlo do provozu 20 prototypů budoucího e-trucku pro těžkou dopravu. Jednalo se o smíšené výrobní zkoušky za běžných výrobních podmínek. To znamená, že navzdory mnoha různým komponentům lze na stejné lince vyrábět jak dieselové, tak elektrické vozíky a zajistit tak maximální využití výrobních zařízení. To představuje velkou výzvu pro stroje a technologie, ale také pro lidi. Do konce letošního roku absolvuje přibližně 2.000 zaměstnanců závodu přibližně 10.000 hodin školení v používání nové vysokonapěťové technologie a do konce roku 2023 budou všichni příslušní specialisté na výrobu nákladních vozidel kvalifikováni pro sériovou výrobu e-nákladních vozidel.
Od roku 2025 bude společnost MAN Truck & Bus ve svém norimberském závodě vyrábět vysokonapěťové baterie pro elektrické nákladní automobily a autobusy. Pro realizaci tohoto cíle bude společnost v příštích pěti letech investovat přibližně 100 milionů eur do tradičního závodu na výrobu spalovacích motorů. Plánovaná kapacita nového závodu je více než 100.000 baterií ročně.
Základní technické údaje vozidla MAN eTruck
Pohon: elektromotor o výkonu 300-350 kW, čtyřstupňová převodovka, hypoidní hnací náprava, stálý převod i = 2,53. Podvozek: rozvor 3.750 mm, normální konstrukční výška, vzduchové odpružení, pohon 4×2. Kabina GX pro mezinárodní dálkovou dopravu vybavená digitálním systémem MAN OptiView nahrazujícím zrcátka.
Komentáře