Během jednání organizace ACEA zveřejnil Mike Bewsey, předseda komise pro kontrolu specifikací maziv, aktualizovanou dokumentaci. Začátkem tohoto roku zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) údaje o olejích pro motory užitkových vozidel pro rok 2022. V současné době probíhá aktualizace.
Nejnovější požadavky na nákladní automobily, které stanovují výkonnostní normy pro motorové oleje (včetně emisních norem) pro evropský trh, byly zveřejněny v roce 2016. Aktualizace měla být provedena již před několika lety, ale zveřejnění bylo odloženo kvůli obtížím při hledání vhodných testů a speciálních testů pro motory na konci jejich životnosti.
V normách pro rok 2022 byly zavedeny dvě zcela nové kategorie ACEA E8 a ACEA E11, které nahradily již zastaralé kategorie ACEA E6 a ACEA E9.
Kategorie ACEA E8 se týká vyšší třídy vznětových motorů, které splňují emisní normy Euro 6 a dřívější a pracují za velmi extrémních podmínek, jako jsou prodloužené intervaly výměny oleje. Oleje splňující tuto normu jsou vhodné pro motory s recirkulací výfukových plynů (EGR), s filtrem pevných částic (DPF) nebo bez něj a pro motory vybavené katalyzátorem SCR. Nová kategorie ACEA E8 je určena především pro oleje s nízkým obsahem síry.
Olej splňující normu ACEA E11 se doporučuje pro vznětové motory, které splňují emisní normy Euro VI a dřívější a pracují v méně extrémních podmínkách než motory kategorie ACEA E8. Stejně jako olej ACEA E8 je vhodný pro motory s filtrem pevných částic DPF nebo bez něj, většinu motorů s EGR a většinu motorů vybavených systémy SCR NOx. Olej ACEA E11 je doporučen pro motory vybavené filtrem pevných částic a je určen pro použití s naftou s nízkým obsahem síry.
Historicky byly normy pro lehké a těžké motory vydávány současně. Tentokrát však byla publikace rozdělena, aby bylo více času na vypracování postupů pro těžká nákladní vozidla. Normy motorových olejů pro nákladní automobily ACEA 2022 budou účinné od 1. května 2023 po přechodném období, které umožní dodávky v rámci dodavatelského řetězce.
Komentáře