Nový motor pro těžké nákladní vozy Scania

, 24 listopadu 2021, 13:33

Nová motorová platforma Scania nabízí delší provozuschopnost, delší životnost, méně údržby a nižší hmotnost. Je základem nového hnacího ústrojí, které nabízí celkovou úsporu paliva až osm procent.

Scania motor

Vývoj nové platformy spalovacích motorů, jako je tato, a navíc zcela od základu, znamená zkombinovat spoustu stávajících znalostí s novými způsoby řešení. Některé cíle jsou dané, například nízká hmotnost, ale během procesu vývoje se na konečném výsledku podílejí tisíce drobných či zásadních rozhodnutí. A inženýři společnosti Scania měli na začátku silnou konkurenci – stávající platformu DLU společnosti Scania, která prokázala své schopnosti v nesčetných každodenních provozech zákazníků po celém světě a ve
stovkách úspěšných testů prováděných nezávislými médii.

V nové řadě není použito nic z dřívější řady, vše bylo navrženo znovu. Vše muselo být od začátku dokonale sladěno s novými vstřikovači a optimalizovaným palivovým čerpadlem. Také hlavní součást motoru, kliková hřídel, je hmotnostně a pevnostně optimalizována pro účinnost a trvanlivost – nová platforma Scania je navržena a vyrobena s využitím nejnovějších technologií a technická životnost se oproti předchozí generaci zvýšila o 30 %,
a to i přes snížené nároky na údržbu.

Zdvihový objem činí 12,74 litru a kompresní poměr je 23:1, což také znamená, že zvláštní pozornost byla u těchto výkonných motorů věnována vstupům a výstupům. „Dýchání“ má zásadní význam pro vše od účinnosti až po skutečný výkon. Nové motory Scania mají pečlivě vyladěné vstupy a výstupy, které zajišťují dobrý průtok motorem. Ze stejných důvodů bylo optimalizováno i samotné turbodmychadlo a jeho napojení na rozvodné potrubí. Špičkový tlak ve válcích při pracovním zdvihu je nyní 250 barů, což spolu s vylepšenými vstřikovači zajišťuje velmi důkladné a úplné využití energie obsažené v palivu.

Při optimalizaci spalovacích motorů na efektivní využívání paliva a vysoký výkon však hrozí problémy s emisemi NOx – vysoké spalovací tlaky a teploty mohou vést k nepřijatelným hodnotám NOx. Jak tedy společnost Scania řeší tento rozpor?

„Náš systém Scania Twin SCR, který byl poprvé představen v novém modelu V8 v roce 2020, toto řeší velmi efektivně. Vstřikováním první dávky AdBlue v těsné blízkosti turbodmychadla, bezprostředně za klapkou výfukové brzdy, kde jsou výfukové plyny ještě velmi horké, výrazně zvyšujeme celkovou účinnost systému následné úpravy výfukových plynů. Druhá dávka se pak vstřikuje na obvyklé místo uvnitř systému následné úpravy výfukových plynů. Ale v té chvíli už je úkol snazší, protože špičkové hodnoty NOx už jsou sníženy.

Filtr pevných částic, který je umístěn mezi dvěma katalyzátory systému SCR, se regeneruje bez dodatečného vstřikování paliva do výfukového systému. Systém Scania Twin-SCR je celkově chytrý způsob, jak co nejlépe využít energii z výfukových plynů,“ říká Magnus Henrikson, hlavní inženýr pro řadové motory Scania.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!