Servis brzdového třmenu je údajně snadný … ale je tomu opravdu tak?

22 září 2021, 14:27

V dnešních užitkových vozidlech roste složitost jednotlivých systémů. Znalosti o jejich fungování a o tom, jak je obsluhovat, je stále obtížnější získat a osvojit si je.

Brzdový třmen Meritor

Ve srovnání s elektronickými systémy řízení motoru nebo automatickými převodovkami je brzdový systém považován za jeden z nejjednodušších. Servis brzd je však často podceňován.

Bohužel servisy někdy přistupují k tomuto problému laxně a považují například třmen za kus kovu, který bude vždy fungovat. Je tomu ale skutečně tak?

Například způsob, jakým se pouzdra vkládají do těla třmenu Meritor ELSA 225, se může zdát jednoduchý, ale existuje mnoho chyb, které mohou ovlivnit životnost třmenu a brzdových destiček a v krajním případě poškodit třmen a způsobit kolizi na silnici.

Vzhledem k velké roztažnosti materiálů při zahřívání třmenu nenavrhl výrobce třmenu mezní hodnotu, na kterou by bylo možné pouzdro stlačit, a proto je nutné ji nastavit pomocí servisního nářadí. Osazení pouzdra by mělo být provedeno s tolerancí do +/- 0,2 mm! Odchylky od doporučených parametrů mají za následek zrychlené opotřebení třmenu, destiček a kotoučů.

Montáž pouzder u třmenu Meritor

Dalším příkladem, kterému ne všichni mechanici věnují pozornost, je svislé umístění oválného pouzdra. Jedno z pouzder je oválné (tzv. vejce). Musí být vyrovnáno s osou třmenu podle značek na pouzdru.

Montáž pouzder u třmenu Meritor 2

Ovál je navržen tak, aby kompenzoval teplotní roztažnost. Pokud bude pouzdro seřízené na 90 %, třmen se po zahřátí na něm může blokovat. Za studena nemusí být problém patrný.

Montáž pouzder u třmenu Meritor 3

Pozornost věnujte také správné montáži držáku vodicího pouzdra. Měl by být namontován se správnou tolerancí.

Špatné usazení tohoto pouzdra má za následek vypadávání těsnění nebo jeho proříznutí. V obou případech se dovnitř dostanou nečistoty a voda, což způsobí zapečení pouzdra. Prvními projevy této poruchy, které uživatel zaznamená, budou rychle opotřebované brzdové destičky. Jde o jednu z typických reklamací brzdových destiček hlášených po nízkém počtu najetých kilometrů.

Dalším problémem, který ovlivňuje funkčnost a životnost brzdového systému, je kvalita opravných sad. Na trhu je k dispozici mnoho náhrad a některé z nich mají pochybnou kvalitu. Uvědomte si, že kromě vzhledu je důležitý i materiál, ze kterého jsou vyrobeny, a přesnost jejich výroby. Těsnění by měla být vyrobena z materiálů odolných proti sada Meritor na výměnu pouzder a vodítek MST1000mechanické únavě a vysokým teplotám, chromové povlaky by měly mít odpovídající obsah chromu, který zajistí zpevnění a vyhlazení povrchu. Tvrdost šroubů a přesnost závitů jsou velmi důležité pro integritu konstrukce. Tolerance jednotlivých součástí způsobují nesprávnou funkci celého systému. Mnoho z těchto parametrů bohužel nelze v servise zkontrolovat. A případné následné problémy během provozu (např. příliš rychlé opotřebení brzdových destiček) nejsou vždy spojeny s použitím nesprávných sad na opravu třmenů nebo s jejich nesprávnou montáží.

Při servisu se vyplatí používat specializované nářadí, které urychlí opravy a zabrání chybám – například sadu Meritor na výměnu pouzder a vodítek – MST1000.

Více informací o údržbě třmenu ELSA 225 naleznete zde.

Katalogy Meritor najdete zde.

třmen Meritor ELSA 225

Třmeny se v průběhu let vyvíjely. Každých pár let přichází nová a vylepšená verze, jejich složitost je větší, a proto jsou i pravidla údržby náročnější. To je třeba mít na paměti.

Níže je uvedena historie vývoje třmenů Meritor:

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!