Nikola Corporation – podvod, nebo budoucnost silniční dopravy?

16 března 2021, 19:38

Společnost Nikola Corporation v současnosti vyvolává mnoho kontroverzí. Historie této společnosti vypadá jako velká investiční sinusoida. Společnost si začala získávat popularitu hned po představení prototypu elektrického nákladního vozu, který díky využití CNG nebo vodíku dokázal ujet až 2.000 kilometrů. Dnes tato společnost prodává… rebrandovaná vozidla IVECO.

Koncept tahače Nikola One

Nová paliva pro dopravu jsou nutná ihned

European Green Deal a její americký protějšek Green New Deal předpokládají do roku 2050 neutrální klimatickou rovnováhu. To je velmi velká výzva pro mnoho hospodářských odvětví, zejména v oblasti energetiky a dopravy. Proto výrobci vyvíjejí nové technologie, které umožní dosáhnout předpokladů Green Deal: stále více se hovoří o vodíku, LNG si získává stále větší popularitu v TSL a samozřejmě nechybí otázka úplné elektrifikace nákladních vozidel. Hlavním problémem jsou však baterie. Současná technologie neumožňuje vytvoření efektivních vozidel schopných zvládnout mezinárodní dopravu a navíc chybí infrastruktura. Dopravci si nemohou dovolit 10hodinové nabíjení automobilu každých 500 ujetých kilometrů.

Revoluční příslib Nikoly

Píše se rok 2016 a v reakci na výše uvedené úvahy si ředitelé výzkumu a vývoje lámou hlavu nad rýsovacími prkny a stydlivě navrhují nějaká řešení. Americký startup Nikola se sídlem ve Phoenixu mezitím představuje vozidlo Nikola One: dojezd 2.000 kilometrů na elektromotory poháněné elektřinou generovanou plynovými turbínami (CNG). 2.000 koní a schopnost dosáhnout 100 km/h za 30 sekund při plném zatížení. Zní to neuvěřitelně, ale společnost z Arizony již na konci roku 2016 má téměř 10.000 objednávek, i když cena je značná. Osciluje kolem 380 tisíc dolarů. Nikola však láká na minimální provozní náklady a brzy také na nulové emise, získané výměnou plynových turbín za vodíkové články.

Nikola One

Nikola One se prodává v „předobjednávkách“ jako čerstvé rohlíky, společnost roste expresním tempem, hovoří se o konkurenci pro značku Tesla. Nikola získává obrovskou podporu v podobě strategického partnera: General Motors. Testují se nová nákladní vozidla, která se prezentují naživo. Výsledkem je, že společnost zaznamenává ještě více objednávek a nárůst investorů. Za méně než 4 roky dosáhne Nikola na trhu větší hodnoty než… Ford.

Stabilní růst a bouřka na trhu…?

Máme druhou polovinu roku 2020. Výkonný ředitel Nikoly, proslulý milionář Trevor Milton, opouští společnost poté, co se ukázalo, že jeho vysoce ceněné podnikání nepřináší žádné zisky. Akcie společnosti klesly o 87 %. Co se pokazilo?

První prototyp, Nikola One, byl odhalen podle plánu 2. prosince 2016. Prohlášení o výkonu tohoto vozidla se však drasticky změnilo. Výkon klesl z 2.000 hp na „pouhých“ 1.000 hp. Kromě toho zazněl příslib vybudovat továrnu do roku 2019, která měla vyrábět až 5.000 kusů těchto aut za rok. Prezentace vozidla 2. prosince 2016 však byla statická – nákladní vůz byl skutečně vyroben, ale nikdo ho neviděl v pohybu. To se změnilo až v roce 2018. Na YouTube se objevil klip „Nikola One Electric Semi Truck In Motion“ ukazující jedoucí vozidlo. Bylo však v pohybu vlastními silami? O tom až za chvíli. Oficiální vyjádření Nikoly v tomto příběhu je, že prototyp z roku 2016 byl plně funkční, tj. pojízdný. Mezitím byla představena verze bez spací kabiny – Nikola Two a automobil, který má být vytvořen ve spolupráci se společností Iveco na základě společného podniku zaměřeného na evropské a australské dopravce – Nikola Tre.

Nátlak od Hindenburgu

Hindenburg Research je investiční společnost, která se zaměřuje na tzv. short sell. Aniž bychom zacházeli do podrobností o burze, tato společnost velmi často vydělává obrovské částky na tom, když jiná společnost vedená na burze krachuje nebo drasticky poklesne její cena. „Research“ není v názvu tohoto investora jen tak náhodou. Na svých webových stránkách společnost zveřejňuje různé typy zpráv, které odhalují nejistou finanční situaci jiných společností.

V září 2020 se Hindenburg zaměřil na Nikolu. Ve veřejném prohlášení označili tento start-up za „jeden velký podvod postavený na opakovaných lžích“. Podle zveřejněných informací se ve filmu z roku 2018 Nikola nepohybovala pomocí elektřiny, ale díky něčeho mnohem vznešenějšího – gravitace. Vozidlo bylo chytře umístěno na kopci a poté za jízdy natočeno. Co na to říkají zástupci Nikoly? Název filmu mluví o Nikole „v pohybu“ – což je pravda, ale nevyznívá to příliš důvěryhodně, zejména v očích investorů, kteří společnosti svěřují obrovské částky peněz na vývoj technologie, která, jak se zdá, moc nefunguje.

Akcie společnosti tedy klesly, jenže o několik dní později vzrostly o 40 % díky oznámení partnerství s General Motors. To mělo zahrnovat výrobu prototypu pickupu vyvinutého Nikolou. Nakonec z toho nic nebylo. Firma GM se rozhodla, že se partnerství omezení pouze na vývoj jednotlivých dílů pro výrobu nákladních vozidel. Nikola navíc čelí mnoha obviněním od dodavatelů technologií odpovědných za hnací ústrojí nákladního vozidla. Jde o baterie a napájecí systém. Společnost se chlubila tím, že vytvořila inovativní technologie, ale realita byla jiná: byly vyvinuty externími dodavateli, například společností ZapGO, která podala žalobu za přivlastnění jejich řešení.

Kontroverze vyvolala také Nikola Tre. Nakonec se ukázalo, že to je jen Iveco S-Way se změněným logem. Kde jsou tedy ta inovativní řešení Nikoly? Trevor Milton byl nahrazen Markem Russelem, současným generálním ředitelem Nikoly, který nadále ujišťuje, že společnost postupuje podle plánu. Mezitím se objevily další pochybnosti ze strany médií a investorů. Podle slibů měla Nikola vyrábět vodík k pohonu svých vozidel, a zároveň se chlubit, že snížila výrobní náklady ze 60 $ za galon na přibližně 4 $. Na otázku novinářů o stavu těchto plánů řekl Pablo Koziner, zodpovědný za vývoj vodíkové technologie v Nikole, bezstarostně: „V tuto chvíli vodík nevyrábíme.“

Co bude dál? Zahájí Nikola konečně výrobu?

Na webu arizonských inovátorů najdeme aktuální pozici společnosti na burze a nejnovější zprávy. Rozsáhlá PR sekce, kde si oči návštěvníků stránek okamžitě všimnou velké rubriky s články od Bloombergu, Deutsche Welle, CNBC nebo Washington Post, obsahující spoustu pozitivních informací o současném stavu vývoje společnosti. Je jich přesně 486.

Nejnovější publikace pochází z 23. února a oznamuje, že v roce 2024 uvidíme na silnicích Nikolu Two poháněnou vodíkem s odhadovaným dojezdem 1.450 kilometrů na jedno natankování. Výroba začíná ve druhé polovině roku 2023. Podle ujištění „Nikola dosahuje obrovského pokroku tváří v tvář útokům jiných výrobců, kteří se snaží vyvinout nákladní vůz na vodíkový pohon.“ Dále se uvádí, že „práce podle plánu je pro startupy, jako je Nikola, zásadní, zvláště pokud jde o negenerování příjmu a spoléhání se na investiční fondy.“ Vodíkové prototypy Nikola Two mají být připraveny a představeny v roce 2022. Mezitím se má na začátku příštího roku plnou parou rozjet výroba modelu Iveco S-Way Nikola Tre a první exempláře (pečlivě vyfotografované) by měly dorazit zákazníkům z Evropy.

Interpretaci těchto zpráv již necháváme na vás. Podle našeho názoru je šance na velké investorské selhání 50 %. A stejně tak i na úspěch celé operace.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!