Německo zavedlo od neděle 14. 2. 2021 kontroly řidičů kamionů vstupujících do Německa z ČR, zda mají předběžné registrace ke každé jízdě a negativní test na koronavirus, ne starší než 48 hodin. To vyvolalo dlouhé kolony kamionů před hraničními přechody.
Důvodem bylo především to, že ne všichni dopravci a řidiči novou povinnost vyhlášenou v pátek 12. února stačili zaregistrovat a zajistit si povinné testy. Zahraniční řidiči, kteří už byli na cestě několik dní, vůbec neměli šanci na situaci reagovat a přijížděli k hranicím se Spolkovou republikou Německo nepřipraveni. V rychlém průzkumu mezi členy Sdružení ČESMAD BOHEMIA se vyjádřilo 354 firem k dopadům tohoto opatření.
Firmy během víkendu a prvních 2 dnů v týdnu otestovaly 6.179 řidičů. Jen 40 z nich bylo pozitivních, tj. 0,65 %. Při rezervování časů pro testování se 73 % firem potýkalo s problémy, 61 % řidičů nemělo testovací kapacity k dispozici v blízkosti bydliště. To znamená další vyvolané náklady na dojíždění do míst, kde se testuje. 17,5 % firem nechalo z různých důvodů testování řidičů až na hranice, což jim pak přineslo dlouhé hodiny čekání. Pouze 12,5 % firem se s žádnými problémy při testování řidičů nesetkalo.
Respondenti uvedli, že jejich řidiči strávili od pondělí do středy v kolonách před přechody dohromady 17.500 hodin, to je 730 dní neboli 2 roky, to při ztrátě 2.000 Kč na hodinu, kdy kamion nejede a řidič čeká ve vozidle, představuje 35 milionů Kč. Kdyby se do této sumy započetly i české firmy, které se nezúčastnily ankety a zahraniční dopravci, byly by ztráty v řádu vyšších stovek milionů Kč. Kromě toho nové povinnosti vyvolávají i zvýšené náklady na administrativu spojenou s registracemi a komunikací s německými úřady. Firmy odhadly, že jen během prvních dnů to pro ně znamenalo 4.600 hodin administrativní práce navíc, průměrně 13 hodin na firmu, které musí vykrýt a zaplatit.
Čekání v kolonách a problémy se splněním vyžadovaných povinností se projevují ve zpožděných přepravách a ohrožují dodávky. V pondělí zaznamenávali dopravci zpoždění až u 70 % zásilek. Průměr za první 3 dny je 40 % opožděných přeprav. Pouze 15 % dopravců v anketě uvedlo, že u nich zpoždění nenastalo, někteří z nich ovšem přepravy mohli odložit. Zpožďování zásilek způsobuje problémy zejména německým odběratelům, ale protože je Německo tranzitní zemí, projevuje se i u zákazníků ve Francii, ve Španělsku a dalších zemích.
Účastníci ankety také potvrdili, že testování má velký vliv na jejich řidiče. Někteří se s nevolí podrobují zejména testům z nosohltanu a problémem je vyšší četnost testů u řidičů, kteří jezdí do Německa denně nebo dvakrát až třikrát do týdne.
Předpokládáme, že v pondělí 22. února se opět projeví zvýšený tlak na hraničních přechodech. Neustoupí-li Německo ze svých nestandardních požadavků, je nutné, aby se česká strana připravila na zvýšené nároky na testovací kapacity.
Komentáře