Ministerstvo dopravy je jedním z nejsložitějších resortů. Proto už přes půl roku můžeme s údivem sledovat situaci, kdy pro něj současná vláda nemá kompetentního člověka, který by se mu naplno věnoval. Být ministrem dopravy zkrátka není zaměstnáním na půl úvazku.
I když přesnější by podle slov Ing. Antonína Fryče, CSc., odborníka na dopravu, možná bylo říct na dálku. Ministr tam totiž údajně pouze občas přijede podepsat to, co mu podřízení připraví. To je samozřejmě něco, co od vlády neočekáváme. A řečmi o tom, v kolik hodin, kdo vstává, to neokecáme.
Velké výzvy pro ministerstvo
Ministerstva dopravy a průmyslu jsou a v nejbližší době budou vystaveny stále silnějšímu tlaku spojenému s tak zvanou dekarbonizací neboli omezováním produkce oxidu uhličitého.
„Naše země k tomu jednak nemá vhodné dispozice a zároveň to může být pro naši ekonomiku likvidační. V této situaci potřebuje každé ministerstvo (v dopravě a průmyslu to platí několikanásobně) silnou osobnost, která takovému tlaku bude čelit. Přes esemesky to samozřejmě nepůjde,“ míní Ing. Antonín Fryč, CSc., odborník na dopravu.
„Vedle toho je ministerstvo dopravy pod náporem různých zájmových skupin. To bez každodenního soužití se svými podřízenými nelze ani pochopit, natož se umět jednotlivým tlakům postavit. Jedná se o zájmy stavebních firem, ekologických aktivistů, dopravců (v různých a technologicky naprosto odlišných druzích dopravy).“
Opravdu takovým tlakům může rozumět někdo, kdo si na ministerstvo dopravy odskočí v okamžiku, kdy má zrovna na ministerstvu průmyslu chvilku volna?
Probrala nás až vlaková neštěstí
Je zajímavé, že média tomuto fenoménu začala věnovat pozornost až v okamžiku, kdy došlo v krátkém čase k několika nehodám na železnici. To se opravdu neví, že jsou strojvedoucí přetíženi? To se neví, že na mnohých železničních tratích je bezpečnost dopravy zajištěna předpotopním způsobem naprosto neodpovídajícím současným technologiím? To je takový problém vytvořit databázi, která by shromažďovala údaje o různých úvazcích strojvedoucích a jejich aktuálních službách? Samozřejmě není. Jen by se dopravě musel věnovat někdo kompetentní, a především na plný úvazek.
Komentáře