„Firmy a státy přehodnotí závislost na zahraničí, změnit to může i odvětví logistiky a přepravy,“ říká Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel Gebrüder Weiss.
Jste logistická a přepravní firma působící v ČR i ve světě. Jakým způsobem krize ovlivnila vaše odvětví?
Krizová situace všem především ukázala, jak nezbytný, ale zároveň citlivý je obor přepravy v dnešním globalizovaném světě. Vidět to můžeme na příkladu Číny, kdy uzavření několika měst do karantény a přerušení výroby způsobilo potíže i tak velkým firmám jako je Apple. Věřím, že to povede k přehodnocení současného systému, kdy jsme v řadě dodávek závislí na Číně či jiné zemi.
Vidím také, že se změnilo vnímání našeho odvětví ze strany veřejnosti. Lidé si kvůli nutnosti nákupů online začali uvědomovat, jak je přeprava důležitá a že právě na ní závisí jejich běžný život. Krize také ukázala, jak nesmírně důležitá je schopnost adaptace na nové a neustále se měnící podmínky. Vidíme, že nejlépe to zvládá ne ten největší a nejsilnější, ale právě ten, kdo dokáže flexibilně a inovativně přistupovat k nečekaným situacím.
Jaký směr v budoucím vývoji logistiky a přepravy nyní očekáváte?
V posledních týdnech jsme mohli vidět, jak limitující je v dnešní době nemít alternativu k prodeji v kamenných obchodech. Očekávám proto ještě větší rozvoj e-commerce, což je pro přepravní odvětví velmi pozitivní zpráva. V dlouhodobém horizontu se pak téměř jistě dočkáme diskuse o spolehlivosti globálních dodavatelských řetězců. Řada společností už nebude chtít riskovat přerušení výroby a přepravy zboží z Číny a rozhodnou se pro lokální výrobu. To bude znamenat nárůst vnitrostátní přepravy a logistiky. Vytvoří se tím systém, který bude odolnější vůči případným budoucím výkyvům a podpoří domácí trh.
V neposlední řadě budeme, i kvůli dalšímu rozvoji e-commerce, svědky většího tlaku na využití nejnovějších technologií a inovací, které logistice a přepravě pomohou k ještě větší efektivitě, ať už to bude využití umělé inteligence nebo doručování prostřednictvím dronů.
Je nějaký typ přepravy, který byl zasažen výrazně více? A pokud ano, jak dlouho očekáváte, že se bude regenerovat?
V první fázi se krize dotkla letecké přepravy, následně pak zasáhla přepravu námořní. Přerušení pasažérských letů znamenalo pro některé oblasti zásadní snížení přepravních kapacit, pasažérské lety se totiž využívají i pro přepravy zboží. Na druhou stranu poptávka po přepravách některých artiklů byla snížená, takže to pro některé firmy až takový problém být nemusel. Hůře může být zasažena námořní přeprava, u které jsme se v době propuknutí epidemie koronaviru v Číně potýkali s nedostatkem zboží pro standardní kapacity lodí a servisů.
Rejdařské aliance zareagovaly historicky největším snížením kapacit na trase z Dálného východu do Evropy, což vede k nižší přepravní flexibilitě a zpožděním u importu z Asie. To se logicky začíná projevovat ve formě nedostatku kontejnerů a kapacit v Evropě pro exporty zpět. Jak rychle se oba typy přeprav vrátí k normálnímu fungování bude záviset především na uvolňování opatření a případném znovuobjevení viru.
Co by odvětví logistiky a přepravy nyní nejvíce pomohlo, aby opět fungovala jako dříve?
Myslím, že nejlepším způsobem, jak segment přepravy a logistiky podpořit, je pomoci opět nastartovat spotřebu. Je důležité, aby stát umožnil firmám a podnikatelům rychlý přístup k bezúročným půjčkám a co nejrychleji uvolňoval přijatá restriktivní opatření.
Zaznamenáváte v Gebrüder Weiss nyní nějaké komplikace?
Trápí nás hlavně volatilita a nepředvídatelnost na dopravním trhu. Co se týká plynulosti dopravy, neregistrujeme žádné větší kolony a očekáváme, že se vše bude pomalu vracet do standardního režimu. Naše pravidelné sběrné linky jezdí neustále, zásobování obyvatelstva je tedy po celou dobu krize plynulé a v doručování by se to nemělo nijak projevit.
Komentáře