Firma Dayco vymýšlí inovace v segmentu OE

, 30 dubna 2019, 20:38

Společnost Dayco, přední dodavatel autodílů pro automobilový průmysl a aftermarket, je také inovátorem v segmentu originálního vybavení (OE). Společnost je známá svými technickými schopnostmi a poskytováním komplexních řešení pro své zákazníky, což je důvod, proč je Dayco partnerem pro mnoho předních světových výrobců vozidel v automobilovém i těžkém průmyslu.

Dayco BSG 48 V

Mezi jeho nedávné přírůstky patří dvojitý oboustranný rozvodový řemen v olejové lázni (BIO) a hybridní motorový systém Dayco BSG 48 V start/stop.

Původní Dayco BIO, vyvinuté jako náhrada za předchozí řetězové vysokotlaké vstřikovací čerpadlo pro 1,8litrový motor Ford Lynx z roku 2007, bylo technickým triumfem. Tato technologie se od té doby vyvinula tak, aby zahrnovala i jiné typy řemenů a její nejnovější varianta přichází ve formě oboustranného rozvodového řemene BIO.

Kromě toho, že se jedná o zcela odlišnou variantu všeho, co je na trhu, je řemen chráněn speciálně vyvinutým povlakem, díky čemuž je schopen provozu při ponoření do oleje. Zuby na obou stranách řemene také umožňují výraznou úsporu místa v systému pohonu – komponenty k sobě mohou být přiblíženy díky skutečnosti, že je řemen může pohánět současně z obou stran najednou.

Nárůst mikro hybridů – vozidel vybavených funkcí stop/start – vedl výrobce k tomu, aby zkoušeli různé cesty, přičemž někteří se rozhodli pro vylepšení startéru, které by vyhovovalo více motorům. Startér/alternátor poháněný řemenem zaručuje rychlejší a klidnější start motoru. Startér/alternátor kombinuje startér i alternátor do jedné komponenty, která je schopna přepínat mezi jednotlivými funkcemi na vyžádání.

V konkrétním projektu s předním výrobcem aut bylo zvoleno řešení startér/alternátor, a proto bylo pro Dayco výzvou vytvořit pomocný řemenový systém, jehož síla je schopna okamžitě nastartovat, případně znovu nastartovat motor, když se vozidlo musí rozjet, ale aby nebyl širší než standardní pomocný řemen.

Tohoto cíle bylo velmi obtížné dosáhnout, protože zvýšený tlak generovaný startérem mohl způsobit nutnost použití řemene dvakrát tak širokého, než je obvyklé. Nakonec však inženýři společnosti Dayco vyvinuli řemen tradiční šířky, spojený s napínacím systémem schopným udržet správné napnutí řemenu a umožňující přenášet energii v obou směrech, v závislosti na tom, zda jde o startování vozu nebo pohon alternátoru.

Na rozdíl od běžného systému řemenů udržuje patentovaný samonapínací systém Dayco (STS) vyvážené napětí na obou stranách řemene, kdy napínací zařízení spojuje obě strany řemene.

Systém Dayco STS je navržen tak, aby vytvořil rovnováhu sil mezi oběma stranami po celou dobu, což umožňuje startér/alternátoru plynule přepínat mezi režimy spouštění a nabíjení, aby systém start / stop vozidla mohl plně fungovat.

Ústředním prvkem vývoje tohoto samonapínacího zařízení je pevné spojení jeho kladek, které umožňuje udržovat správné napnutí řemenu bez ohledu na směr zatížení.

S tím související vývoj je spojen se systémem Dayco BSG (řemenový spouštěcí generátor) 48 V, hybridní systém start / stop navržený tak, aby umožňoval střídavě přenášet točivý moment alternátoru v různých směrech. BSG je neortodoxní alternátorový systém, který prostřednictvím řemenu Poly-V zajišťuje startování motoru, rekuperaci brzdné energie a rovnoměrnou akceleraci nebo udržování tempomatu přes alternátor.

Řemen pro tento systém, který má bílý, vysoce pevný tkaninový povlak, je navržen tak, aby fungoval v zimních teplotách -40 stupňů a poté okamžitě při provozu motoru byl vystaven teplotě +90 stupňů – olejová lázeň se zahřívá až na +130 stupňů a účinně uvolňuje své teplo skrze komponenty v těsné blízkosti.

Některé z těchto patentovaných inovací jsou zatím výlučně pro trh OE. Jsou však také jen malým příkladem mimořádných znalostí společnosti a ukazují, jak se vyvíjí různá řešení pro světové výrobce vozidel díky společnosti Dayco.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!