Bosch představuje elektromobilitu pro návěsy

12 září 2018, 22:31

Bosch elektrifikuje návěsy tahačů a umožňuje tak proniknutí elektromobility i do současných tahačů. Na mezinárodní automobilové výstavě IAA Commercial Vehicles v Hannoveru představí společnost Bosch elektrifikovanou nápravu, kterou je možné integrovat do návěsů.

Bosch elektrifikuje návěsy tahačů

Cílem je integrování elektrického stroje do náprav návěsů namísto jejich volného otáčení, jak tomu bylo až doposud. To znamená, že mohou během brzdění generovat elektrickou energii a přivádět ji do pohonné jednotky návěsu. V případě chladírenských návěsů může jít o úsporu až 10.000 eur ročně. Pokud je chladicí jednotka poháněna takto vyrobenou energií, je možné podle propočtů společnosti Bosch ušetřit až 9.000 litrů nafty ročně.

Další palivo pomůže ušetřit funkce elektrického rozjezdu a zrychlení. Všechny úspory paliva také snižují emise CO2. Další výhoda, a to zejména u dodávek do městských supermarketů, spočívá v tom, že jsou elektrické chladicí jednotky o poznání méně hlučné, než jednotky poháněné naftou. Dodávky zboží brzy ráno nebo pozdě večer tak už nemusí nikoho rušit.

Bosch elektromobilita pro návěsy

Bosch přeměňuje zadní nápravy nákladních automobilů na elektrické a inteligentní. Naše řešení elektrifikace je nákladově efektivní a je příkladem toho, jak může elektromobilita fungovat i v případě kamionové dopravy,“ říká Dr. Markus Heyn, člen představenstva Robert Bosch GmbH.

Kromě toho je elektrická náprava důležitým krokem k automatickému parkování přívěsů na parkovištích logistických firem. Přidáním hnacího ústrojí k nápravě znamená, že je s přívěsem možné pohybovat po parkovišti bez tažného vozidla.

Bosch nabízí tuto technologii jak pro nové přívěsy, tak jako řešení formou dovybavení. Potenciální poptávka je obrovská. Jen v Evropě je každoročně nově registrováno zhruba čtvrt milionu přívěsů o celkové hmotnosti více než 10 tun. Jeden z pěti z nich je vybaven chladicím agregátem.

Elektrifikovaná náprava: Otázky a odpovědi

Jaké součásti jsou zapotřebí k elektrifikaci nápravy?
Bosch dodává invertor a příslušnou řídicí jednotku vozidla (VCU = Vehicle control unit). Samostatný motorgenerátor (SMG = Separate motor generator) je k dispozici pro instalaci jako kompletní elektromotor, nebo je možné do nápravy integrovat aktivní komponenty – rotor, stator a resolver. Zapotřebí je také akumulátorový systém k ukládání energie.

Bosch invertor a příslušnou řídicí jednotku vozidla

Kolik elektrifikovaná náprava stojí?
Bosch nemůže poskytnout přesnou částku. Společnost však předpokládá, že by se počáteční investice měla vrátit nejpozději po dvou letech provozu. Bosch je přesvědčena o reálnosti tohoto cíle zejména i s ohledem na to, jaký potenciál úspor představuje toto řešení v případě použití například u chladírenských přívěsů.

Jaké bude typické použití elektrifikované nápravy?
Nejpravděpodobnější volbou v současnosti budou chladírenská nákladní vozidla, zejména pro dodávky potravin v městských oblastech. Elektricky poháněné chladicí agregáty jsou ze střednědobého hlediska nejen hospodárnější, ale také o poznání méně hlučné. A nebude docházet k emisím ze spalovacích motorů. Velký zájem je také z řad zákazníků ze stavebního průmyslu, a to zejména o funkci asistence při startování v případě výkopových jam, především pak v blátivých podmínkách.

Jak dosáhnete svého odhadu v úspoře paliva?
Dieselový motor, který v současné době pohání chladicí agregát, a který je zcela nahrazen elektrickou energií, spotřebuje dva až tři litry nafty za hodinu. Na tomto základě činí roční spotřeba zhruba 9.000 litrů. Kromě toho se předpokládají úspory vyplývající z elektrické asistence poskytované při startování, zrychlení a stoupání. Tato úspora navíc může představovat až čtyři procenta.

Proč Bosch upřednostňuje nápravu se dvěma elektromotory?
Dva elektromotory mohou rekuperovat výrazně více energie a nabízejí další značný přínos v podobě relativně nízkých nákladů, což představuje větší úspory. Kromě toho je náprava se dvěma motory lepší z hlediska automatického manévrování v depu: s elektromotorem na obou koncích nápravy se výrazně snižuje poloměr otáčení návěsu. Pokud si zákazník přeje ušetřit náklady, je možná elektrifikace i s jedním motorem.

Author: MaK
Journalist at TruckFocus.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!