Řidiči západoevropských států stále nedodržují pravidla vysílání pracovníků. Vyplývá to z výsledků kontroly, kterou provedlo ministerstvo dopravy společně s ministerstvem práce a sociálních věcí necelý rok od poslední preventivní akce. Z celkového počtu 154 vozidel zahraničních dopravců, z nichž 66 směřovalo do České republiky, splnili povinnosti pouze tři západní dopravci.
„Zjištěná porušení využije Česká republika jak při vyjednáváních o podobě Balíčku mobility, tak je předá příslušným ministrům a eurokomisařce pro dopravu Violetě Bulc“, říká ministr dopravy Dan Ťok s tím, že od samého počátku zdůrazňuje nesmyslnost aplikace této směrnice na tak vysoce mobilní a v každém členském státě zcela odlišně upravený sektor.
Nejčastěji se jednalo o německé řidiče, kteří přijeli do České republiky a neměli buď žádnou pracovní smlouvu, nebo jí neměli přeloženou do češtiny. Celkově bylo při namátkových kontrolách odhaleno bez povinných dokumentů 31 z 33 německých řidičů, osm z devíti rakouských, pět ze sedmi polských a dále řidiči z Velké Británie, Portugalska, Rumunska, Chorvatska, Španělska, Řecka nebo Slovenska.
Kontroly ukázaly, že situace se od loňského roku téměř nezměnila. Pouze tři řidiči zaměstnavatelů z takzvaných starých členských států EU plnili své povinnosti v rámci kontrolované legislativy. Naproti tomu u šoférů ze zemí v EU novějších se povědomí o tom, že zaměstnavatelé mají vybavovat své zaměstnance pracovními smlouvami v různých překladech, neustále zvyšuje.
„Výsledky tak opět potvrzují, že na území západních sousedů se kontrolují výhradně řidiči východních dopravců, a pravidla pro vysílání tak západní státy zneužívají pouze pro ochranu vlastního trhu, nikoliv k ochraně práv zaměstnanců, jimiž nové povinnosti hájí při jednáních,“ dodává europoslankyně Martina Dlabajová, která českou pozici obhajuje na půdě Evropského parlamentu.
Komentáře