Bosch si razí novou cestu v nákladní dopravě. Inovace budou k vidění na IAA 2018

, 14 srpna 2018, 9:39

Snižování nákladů, zlepšování logistických řetězců a usnadnění života řidičů: Bosch zlepšuje efektivitu a bezpečnost v logistice technologií k automatizaci, propojení a elektrifikaci nákladních vozidel. Na 67. ročníku IAA Commercial Vehicles v Hannoveru představuje dodavatel technologií a služeb inovace pro nákladní dopravu zítřka.

Nové propojené služby zjednodušují život řidičům nákladních automobilů a specialistům na logistiku

Platforma k propojení cloudových služeb:
Platforma má dvě hlavní složky: základní softwarový modul je zabezpečené komunikační rozhraní mezi vozidlem, cloudem a službami, zatímco modul ke správě dat umožňuje výrobcům nákladních vozidel nebo správcům vozového parku organizovat údaje o vozidle, analyzovat je a udržovat software vozidla průběžně aktualizovaný.

Prediktivní diagnostika:
Prostoje vozidla jsou obvykle neplánované a zejména v případě nákladních vozidel to má často za následek významné ekonomické škody. Prediktivní diagnostika od Bosch registruje a vyhodnocuje stavy komponent a systémů vozidla a nepřetržitě je odesílá do cloudu.

Elektronický horizont:
Elektronický horizont od společnosti Bosch vychází z map s vysokým rozlišením s topografickými údaji pro plánovanou trasu. Management motoru a převodovky následně tyto údaje zohledňují při volbě nejefektivnější možné strategii řízení a dále snižují spotřebu. Pokud například kamera detekuje značku omezení rychlosti na silnici, která uvádí omezení na 30 km/h, avšak mapa uvádí 50 km/h, navigační systém se naučí novou rychlost.

Monitorování nákladu:
Malá krabička o rozměru asi 10 cm2 s integrovanými senzory monitoruje přepravu citlivého zboží a měří během přepravy teplotu, vlhkost náklon a otřesy. Naměřené hodnoty jsou následně zobrazeny v aplikaci pro chytrý telefon nebo tablet a zdokumentovány. Při překročení některých hodnot spustí aplikace poplach a potenciální poškozené zboží je tak možné zajistit včas.

Centrální brána:
Centrální brána řídí výměnu údajů mezi ECU ve vozidlech a okolním světem napříč všemi sběrnicovými systémy, a je tedy hlavním komunikačním uzlem pro propojená nákladní vozidla. Moderní přenosové a šifrovací technologie zajišťují vysokou míru bezpečnosti výměny údajů.

Digitální boční zrcátka a displeje zlepšují zážitek a zvyšují bezpečnost

Digitální boční zrcátka:
Kamerový systém digitálních zrcátek nahradí dvě velká zrcátka na vnější straně kabiny vozidla za video senzory, které snižují aerodynamický odpor a snižují spotřebu až o 2 %. Obrázky z kamer jsou zobrazovány v reálném čase na monitorech s vysokým rozlišením v kabině řidiče. Systém upravuje zobrazení na monitoru podle situace: dlouhý pohled na dálnici, široký zorný úhel v městském provozu a vysoký kontrast při jízdě v noci.

Digitální přístrojová deska:
K zajištění snadného a nerušivého provozu stále se rozšiřujících propojení, asistentů řidiče a funkcí infotainmentu v nákladních vozidlech přináší Bosch digitální přístrojové desky do kokpitu. Kromě běžného ukazatele rychlosti jízdy bude displej zobrazovat informace o funkci, grafiku plánování trasy a snímky z couvací kamery nebo zařízení s nočním viděním, jejichž priorita bude nastavena podle jízdní situace.

Asistenční systémy řidiče zvyšují požitek a bezpečnost nákladních vozidel

Upozornění na odbočení:
Zejména v centrech měst musí řidiči nákladních vozidel sledovat dopravu, semafory a dopravní značky, a současně s tím dávat pozor na chodce a cyklisty. V budoucnu jim bude upozornění na odbočení pomáhat s vyhýbacími manévry za složitých situací. Radarové senzory detekují přecházející chodce a cyklisty v dostatečném.

Rozpoznání mrtvého bodu:
Ať již ve městě nebo na dálnici je často pro řidiče nákladních vozidel obtížné udržovat si přehled o dění po stranách jejich vozu a úhlopříčně za nimi. Rozpoznání mrtvého úhlu využívá radarové senzory k monitorování okolí vedle vozidla, k detekování ostatních uživatelů silnic a k varování řidiče.

Prediktivní nouzové brzdění:
Řešení od Bosch využívá kombinaci víceúčelové kamery a radarového senzoru, které jsou nainstalované na přední straně nákladního vozidla. Radarový senzor detekuje předměty před vozidlem a určuje jejich rychlost a jejich polohu vzhledem k vozidlu.

Asistenti jízdy v jízdním pruhu:
Asistenti využívají údaje z kamery k zajištění, aby nákladní automobil neúmyslně neopustil svůj jízdní pruh. Varování před opuštěním jízdního pruhu upozorní řidiče na nebezpečí opuštění jízdního pruhu například vibrací volantu.

 Systémy řízení Bosch pro nákladní vozidla ukazují cestu vpřed

Servotwin:
Systém elektrohydraulického řízení Bosch Servotwin zvyšuje účinnost a vybavení těžkých nákladních vozidel. Nabízí na rychlosti závislou podporu řízení a spotřeba paliva je nižší než u čistě hydraulického řízení. Díky elektronickému rozhraní je systém řízení současně základem pro asistenční funkce řidiče, jako například asistenta jízdy v jízdním pruhu nebo kompenzaci bočního větru.

Řízení zadní nápravy:
Systém elektrického řízení zadní nápravy (eRAS = electric rear-axle steering system) umožňuje nákladním vozidlům se třemi nebo více nápravami využívat přední a zadní nápravy k řízení. Díky tomu se poloměr otáčení zmenšuje a snižuje se opotřebení pneumatik.

 Bosch elektrifikuje nákladní vozidla

Nákladní tříkolka se 48 V hnací jednotkou:
48 V hnací mechanismus od Bosch se rovněž používá k napájení nákladních tříkolek, které dopravní služby využívají k dopravě dopisů a balíků v poslední míli na cílové adresy ve městech.

Nákladní elektrokola:
Hnací mechanismus elektrokola Performance Line od Bosch pohání nákladní kola při maximálním krouticím momentu 63 Nm, což zaručuje výkonný start, a to i v kopcovitých oblastech města. Díky druhé baterii a za příznivých podmínek je na těchto kolech možné urazit až 180 km – i při naložení.

Elektrická náprava přívěsu:
Díky elektrické nápravě již při brzdění nedochází ke ztrátě energie, ale k jejímu ukládání do vysokonapěťové baterie, odkud je možné ji znovu použít pro celou řadu aplikací, jako například provozní chlazení kompresorů přívěsů nebo jako dodatečný zdroj při spouštění stavebních vozidel. V porovnání s běžnými dieselovými hnacími jednotkami přívěsu dokáže elektrická náprava přívěsu ušetřit ročně až 9.000 litrů paliva.

Management tepla u elektromobilů:
Bosch využívá inteligentní management tepla ke zvýšení dojezdu elektromobilů až o 25 %, protože selektivní distribuce teploty v baterii zlepšuje její účinnost.

 Bosch zvyšuje účinnost hnací jednotky pro nákladní automobily

Zpracování výfukových plynů:
Systémy vstřikování AdBlue ve spojení s katalyzátory selektivní katalytické redukce (SCR = selective catalytic reduction) podporují komplexní zpracování výfukových plynů. To hraje hlavní roli při dodržování zákonných emisních limitů výfukových plynů nákladními vozidly. Dávkovací systém Denoxtronic 2.2 evo nabízí možnosti flexibilní konfigurace a úsporami paliva se rychle vyplácí.

Modulární systém common-rail:
Modulární vstřikovací systém common-rail (CRSN = common-rail injection system) pro nákladní vozidla a využití mimo dálnice zaručuje účinný přívod paliva do dieselových motorů. Využít jej je možné v sestavených komponentech v různých konfiguracích až do osmi válců a s výkonem až 850 kW.

Základní systém common-rail:
Základní systémy common-rail se systémovým tlakem až 2000 bar pro střední a těžká nákladní vozidla, ale i pro jízdy mimo dálnice, jsou dokonale uzpůsobené požadavkům rozvíjejících se trhů. Kromě jiného systém obsahuje široké produktové spektrum olejem mazaných čerpadel a základních vstřikovačů.

Variabilní olejové čerpadlo:
Stávající olejová čerpadla fungují při neměnném tlaku oleje a zajišťují tak trvalé mazání motoru a chlazení pístů. Nové řešení Bosch pro nákladní automobily dokáže upravit zdvihový objem, a tak za každé situace přivádí naprosto přesné požadované množství oleje. Díky tomu vyžaduje v určitých fázích provozu méně kroutivého momentu a spotřeba je tak až o 1 % nižší.

Hnací mechanismy na zemní plyn:
Portfolio Bosch zahrnuje ECU, komponenty pro vstřikování paliva a management vzduchu, a celou řadu senzorů. Tyto komponenty jsou výkonné a kompaktní a v praxi se osvědčují již mnoho let.

Bosch proměňuje oddíly pro cestující v autobusech na centra zábavy

Série zábavních systémů pro autobusy:
Nová série zábavních systémů pro autobusy od společnosti Bosch přináší moderní multimédia a propojenou technologii do segmentu autobusů. Všechny systémové komponenty, jako například monitory s vysokým rozlišením a centrální palubní deska, jsou propojeny prostřednictvím Ethernet AVB. AVB je zkratkou pro audio/video můstek – přenosovou technologii.

Palubní deska pro autobusy:
Centrální palubní deska pro autobusy umožňuje řidičům autobusů vidět všechny důležité informace jako na dlani, zatímco dotyková obrazovka jim umožňuje ovládat integrované navigační mapy a zábavu v oddíle pro cestující, a integrace mySPIN pro chytré telefony poskytuje přístup k aplikacím.

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!