Rychlejší výstavba dostala od poslanců zelenou

, 3 července 2018, 14:36

Rychlejší dostavba páteřní dálniční sítě, obchvaty měst, ale také vysokorychlostní tratě nebo železniční spojení s pražským letištěm. Pro stavby má být možné použít tzv. mezitímní rozhodnutí, díky kterému půjde stavět ještě před vypořádáním se s výkupem pozemků. Novelu zákona schválili poslanci, návrh nyní posoudí senátoři.

Rychlejší výstavba dostala od poslanců zelenou, novela zkrátí přípravu staveb o několik let
„Hlavním nástrojem pro zrychlení výstavby je možnost mezitímního rozhodnutí, které umožní stavět ještě předtím, než budou vykoupeny nebo vyvlastněny všechny pozemky pod budoucí dálnicí. U vyjmenovaných staveb povede územní řízení vždy jeden specializovaný stavební úřad v kraji, který celý proces urychlí,“vysvětluje schválení novely ministr dopravy Dan Ťok.

Přílohou novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury je také výčet dálničních staveb, který obsahuje páteřní dálniční síť, hlavní železniční koridory nebo vysokorychlostní tratě. Pokud novelu schválí i senátoři, bude možné vykoupit od vlastníka potřebných pozemků i hospodářsky nevyužitelné zbytkové části pozemku, které by jinak stát musel stejně zpřístupnit např. polní cestou. Cílem je také umožnit vstupovat na pozemky při přípravě staveb a zjednodušit výplatu náhrad za věcná břemena.

Před několika lety byla zastavena příprava a zahajování nových staveb dálnic, a proto jsme v posledních čtyřech letech neměli k otevření příliš nových dálnic. Museli jsme rozhýbat přípravu a zahajování nových staveb, kterých je aktuálně bez mála 200 kilometrů. Neúnosná je zejména délka přípravy staveb, která dosahuje až neuvěřitelných 13 let. Novela zákona zrychlí přípravu o několik let,“ dodává ministr Dan Ťok.

Aktuálně se staví 193 kilometrů dálnic a silnic I. tříd a připraveno je k zahájení 147 kilometrů dalších projektů. Mezi lety 2010 až 2013 došlo k radikálnímu útlumu výstavby, roční průměr nově zahajovaných staveb spadl na pouhé 4 kilometry ročně z původních 30 kilometrů. V celkových počtech se zahájilo za tyto „hubené“ čtyři roky pouhých 16,4 kilometrů nových dálnic a 34,4 kilometrů na modernizované dálnici D1. Oproti tomu mezi lety 2014 až 2017 byl zahájeno 75,1 kilometrů nových dálnic a 54,3 kilometrů modernizované D1, což je v průměru skoro 19 kilometrů nových dálničních staveb a 14 kilometrů modernizované D1 ročně.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!