Výbor EP pro dopravu TRAN včera přijal důležité rozhodnutí, které odmítlo plošnou aplikaci směrnice o vysílání pracovníků na silniční dopravu. Vyjmul z účinnosti směrnice mezinárodní přepravy, ponechal pod ní kabotáž, rozvozy a svozy kombinované dopravy.
Kromě toho podpořil kontroly a spolupráci členských států. Navrhl také úpravu pravidel pro kabotážní přepravy a další opatření. Jde o významný posun, byť se jedná jen o vstupní pozici parlamentu do trialogu s Radou EU a komisí.
“Vynětí mezinárodní dopravy je to, oč už rok jako Sdružení ČESMAD BOHEMIA usilujeme. Tyto přepravy jsou pro náš průmysl a obchod klíčové. Nemáme vyhráno, ale zdá se, že si europoslanci uvědomili, jaké komplikace a administrativní zátěž by plná aplikace směrnice přinesla. Musím ocenit úsilí europoslanců Martiny Dlabajové a Pavla Teličky, kteří účinně prosazovali naši pozici.” řekl prezident ČESMAD BOHEMIA Vladimír Starosta.
Rozhodnutí výboru není úplným vítězstvím, obsahuje také problematické věci, jako je zákaz výkonu týdenního odpočinku v kabině vozidla mimo vybavená parkoviště, zrychlení obměny záznamových zařízení ve vozidle za tachografy nové generace, nebo třeba snížení hranice ze 3,5 na 2,4 tuny pro platnost nařízení o dobách řízení a odpočinku u nákladních vozidel. Podle všeho by už o dosaženém výsledku z TRANu nemělo rozhodovat plénum EP, ale měl by jít rovnou do trojstranného jednání komise, rady a parlamentu.
„Ve čtvrtek se sejdou i ministři dopravy ze zemí EU, ale od jejich jednání se nečeká žádný posun, a tak si na pozici Rady EU budeme muset počkat do podzimu. Pak se teprve po trialogu rozhodne, jak bude silniční doprava v Evropě vypadat a jestli v ní bude místo i pro české dopravce. My věříme, že ano a děláme pro to maximum,“ dodal generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.
Komentáře