Pokračující vliv pandemie koronaviru i v novém roce dusí automobilový průmysl. Výroba osobních vozidel v Česku v lednu meziročně poklesla o 11,7 % na celkových 104.576 ks. Autobusů bylo vyrobeno 297 ks, tedy zhruba o pětinu méně než v lednu 2020. Ve srovnání s propadem prodejů napříč EU o 24 % jde však stále o potvrzení dobré konkurenceschopnosti domácích výrobků.
„Dvanáctiprocentní pokles lednové produkce sám o sobě rozhodně není dobrou zprávou. I tak jde však, vzhledem ke skoro čtvrtinovému propadu registrací napříč EU, o potvrzení dobré konkurenceschopnosti a zákaznické obliby modelového portfolia českých automobilek. Na odhady širších dopadů na odvětví však musíme vyčkat minimálně do začátku druhého čtvrtletí,“ hodnotí začátek roku Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
“Autoprůmysl je nadále pod obrovským tlakem všeobecné nejistoty, výpadků v dodávkách i dramatického růstu cen materiálů. V řadě zemí včetně ČR stále platí ochranná opatření omezující maloobchod včetně prodeje vozů a negativní dopady mají i nekoordinované uzávěry hranic. Je proto čím dál tím jasnější, že potřebujeme pravidla dlouhodobého fungování společnosti s covid-19, přičemž firmy automobilového průmyslu mohou jít svými opatřeními, důsledným preventivním testováním a trasováním příkladem i ostatním segmentům,“ dodává Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení.
Autobusy
Celkově došlo v segmentu produkce autobusů k poklesu o 21,0 %. Vyrobeno bylo 297 autobusů. Vysokomýtské IVECO po stíhacím závodě v závěru minulého roku zaznamenalo poprvé od srpna 2020 pokles (- 31,7 %). Oproti tomu SOR Libchavy výrazně zvýšilo produkci a oproti lednu 2020 vyrobilo o 34 autobusů více (+ 188,9 %), celkově 52 kusů, z nichž 4 autobusy jsou elektrické.
Produkce společnosti KHMC Opava byla stejná. Nový člen Sdružení automobilového průmyslu, společnost Škoda Electric, připravuje projekt dodávky elektrobusů pro pražský dopravní podnik a čísla výroby tak bude moci reportovat od února 2021.
Komentáře