Po 270 dnech renovačních prací byl dnes, 8. června 2017, představen zástupcům médií kompletně zrenovovaný soutěžní vůz TATRA 815 VE 6×6 „Ostrý-II” (1985/1986). Ten se projel po tatrováckém polygonu i s původní posádkou.
Historie automobilky, ať z ní vyjížděla vozidla pod značkou NW nebo TATRA, sahá hluboko do minulosti. Až téměř k samotným počátkům vzniku a vývoje vozidel se spalovacími motory. Proto i její současní vlastníci hodlají zachovávat fyzické důkazy schopnosti jejích konstruktérů a fortelu jejích dělníků.
„Dakarský speciál TATRA 815 VE 6×6 „Ostrý-II“ je krásnou ukázkou úspěšné produkce naší automobilky,“ komentuje představení renovovaného vozu st. čísla 635 spolumajitel společnosti TATRA TRUCKS Jaroslav Strnad.
„Uchovávat tradice a postarat se o prezentaci své historie, to jsou úkoly, jichž by se měla zhostit každá úspěšná, nejen strojírenská, společnost. Je to její povinnost k sobě samé, svým pracujícím, regionu, kde sídlí, a především k mladým, nastupujícím generacím,“ říká spolumajitel společnosti TATRA TRUCKS René Matera.
Plně funkční vozidlo, ve stejném technickém stavu jako před více než třiceti léty, kdy vyrazilo s posádkou Zdeněk Kahánek, Josef Kalina a Miroslav Gumulec k první účasti tatrováckého týmu na pověstné rallye Paříž-Dakar 1986, představil novinářům a hostům místopředseda představenstva a technický ředitel společnosti TATRA TRUCKS Radomír Smolka. Mezi přítomnými na slavnostním předvedení nechyběl konstruktér celé řady nákladních vozidel TATRA včetně tohoto speciálu Jaroslav Krpec, původní posádka vozu a několik desítek spolupracovníků, techniků a dělníků, kteří se na rekonstrukci vozu se startovním číslem 635 přímo podíleli.
„Převzetím vozu TATRA 815 VE 6×6 „Ostrý-II“ do majetku společnosti TATRA TRUCKS, dvanáctého září loňského roku, prakticky odstartovala náročná kompletní renovace význačného sbírkového vozu. Devět měsíců rozdělených na třetiny přineslo a znamenalo celou řadu rutinních prací, ale také hledání původních pracovních a technologických postupů. Díky nadšení a zodpovědné práci zaměstnanců jak externích odborných dodavatelů, tak především našeho technického úseku, zkušebny a prototypové dílny jsme dokázali dostat chloubu tatrováckého soutěžení do originální, původní technické kondice,“ říká místopředseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS Radomír Smolka.
Při renovaci vozidla se dodržovali původní, originální výrobní a pracovní postupy. Jednotlivé součásti vozu byly repasovány dle dobových zvyklostí a finalizovány v originálním provedení včetně konečného nátěru. Některé části vozidla, především kabina a karosářské drobnosti, bylo třeba doslova zrekonstruovat. Nástavba byla vyrobena zcela znovu včetně konstrukční dokumentace, stejně tak unikátní „šlapadla“, z nichž se dochovaly originální páky.
„Děkuji všem, kteří se podíleli na renovaci vozu TATRA 815 VE 6×6 „Ostrý-II“. Dneškem jsme pozvedli část historie, část naší tradice. Dokázali jsme zachránit a zachovat pro další generace, naše následovníky, výsledky práce, na níž jsme právem hrdi. Věřím, že všichni pociťujeme stejnou radost, k ní vám blahopřeji,“ doplňuje ke slavnostnímu dni Radomír Smolka.
Komentáře