Dne 1. ledna 2015 vstoupilo v platnost nové nařízení o F-plynech, jehož cílem je snížit používání fluorovaných skleníkových plynů v EU. Toto nařízení se rovněž vztahuje na chladivo R134a používané v klimatizačních zařízeních vozidel. V tomto nařízení byly definovány konkrétní hodnoty omezování používání chladiva. V průběhu příštích 10 let bude na trhu dostupných již jen 24 % „starého“ chladiva.
Mezitím již začali někteří výrobci automobilů přecházet na alternativní chladiva. Někteří výrobci tak již používají chladivo R1234yf nebo alternativně CO₂. To se do velké míry týká všech vozidel do 3,5 t. Pro klimatizační zařízení nákladních vozidel dosud žádná regulace neexistuje.
Nedávno zahájila společnost Carrier Transicold společně s obchodní společností Netto několikaletý pilotní projekt a jako první podnik v Německu do svého vozového parku zařadila nákladní vozidlo s nově vyvinutým chladicím agregátem s náplní CO₂. Chladicí agregát plněný oxidem uhličitým představuje alternativu šetrnou k životnímu prostředí. Má velmi malý Global Warming Point (GWP) o hodnotě 1. V porovnání s ním má R404a hodnotu GWP 3.922. Je tedy považován za chladivo s neutrálním účinkem na klima, které není agresivní vůči ozonové vrstvě.
Komentáře