Pokuta 100 eur za hodinu čekání na nakládací a vykládací rampě

2 července 2025, 12:51

V Itálii vstoupila v květnu letošního roku v platnost přelomová nařízení o čekacích dobách na nakládacích a vykládacích rampách. Nové předpisy zavádějí vysoké pokuty za zpoždění, které by mohly ovlivnit ziskovost dopravních společností v celé Evropě. Podíváme se, co přesně se mění, jaké jsou sankce a jak vypadá situace v jiných zemích.

Co se mění – nové předpisy v praxi

Změněné předpisy byly zavedeny 22. května prostřednictvím legislativního nařízení č. 73. Nové předpisy stanoví:

  • limit 90 minut čekání od dohodnuté doby nakládky nebo vykládky,
  • odškodnění až do výše 100 EUR za každou započatou hodinu po překročení tohoto limitu bez ohledu na důvod zpoždění,
  • společnou a nerozdílnou finanční odpovědnost speditéra a přepravce (s možností pozdějšího trestního stíhání skutečného viníka zpoždění),
  • nutnost, aby přepravce poskytl přesné údaje o místě, čase a pořadí nakládky nebo vykládky.

To je obrovská změna, protože dříve se v Itálii platila sazba 40 eur za každou hodinu zpoždění, ale až po více než dvou hodinách čekání, takže prostoje do 120 minut byly de facto zdarma. Stará pravidla navíc tak přesně nedefinovala informační povinnosti stran a způsoby dokumentování prostojů. Často musel dopravce prokázat, že zpoždění nezavinil.

Rozsah problému – čísla, která šokují

Změny předpisů umožní snížit rozsah problému, který byl již v roce 2022 obrovský. Podle studie Federtrasporti čekal každý řidič v Itálii na naložení v průměru až čtyři hodiny denně.

Analýza vycházela z údajů z téměř 83.000 pracovních dnů, což představuje přibližně 330.000 hodin ročně, což odpovídá 42.000 celých směn. Společnost Federtrasporti vyčíslila hodnotu ztracených hodin na 10 milionů eur ročně a snížení zpoždění by mohlo zvýšit obrat společností o 15 %. Připomeňme, že se jedná o tři roky starou studii.

Co hrozí v případě nedodržení

Novela zákona rovněž ukládá závažné platební sankce objednateli, který se opozdí s výplatou kompenzace ekonomicky závislému dopravci. V takové situaci může italský antimonopolní úřad (AGCM) uložit pokutu až do výše 10 % ročního obratu objednatele.

Tyto případy však nejsou řešeny z moci úřední, takže každý případ musí být oznámen individuálně. Jako doklad o zpoždění může dopravce použít údaje z GPS nebo z inteligentního tachografu 2. generace. Nové předpisy dále potvrzují právo řidiče být přítomen nakládce a kontrolovat ji. Očekává se, že se tím zvýší bezpečnost nákladu a vyřeší se dosud často sporná otázka odpovědnosti za škodu na silnici.

Evropa reguluje prostoje – jak to vypadá v jiných zemích

Je třeba zmínit, že Itálie není v sankcionování zdržení na rampě ojedinělá. Ve Španělsku může dopravce podle ustanovení vyplývajícího z úpravy článku 22 zákona č. 15/2009 požadovat odškodnění za zastavení trvající déle než 60 minut. Hodnota odškodnění je stanovena na 38,60 EUR za každou započatou hodinu čekání. (zdroj)

V Portugalsku byla naopak zákonnou vyhláškou č. 57/2021 zavedena maximální doba čekání do 2 hodin, po jejímž překročení se výše odškodnění pohybuje v rozmezí od 12 do 40 eur za hodinu v závislosti na typu vozidla a dopravy. Po překročení 10 hodin se navíc sazby zvyšují o 25 %.

V mnoha zemích však neexistuje žádný zákon, který by ukládal automatickou náhradu za dobu čekání na rampě. Dopravci obvykle využívají tzv. doložky o stání v objednávkách přepravy, které jim umožňují získat náhradu, ale musí prokázat skutečně vzniklou škodu, aby odůvodnili požadovanou sazbu.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!