Umělá inteligence (AI) je stále dostupnější, což vede podniky, včetně těch v dopravním průmyslu, k zájmu o její využití. V reakci na rostoucí potřeby podniků se objevuje stále více nástrojů založených na umělé inteligenci, které zkracují čas potřebný k provádění opakujících se úkolů.
Umělá inteligence v dopravě
V silniční dopravě je ruční přepisování dat z objednávek do interních systémů jedním z časově nejnáročnějších procesů, a proto společnosti hledají způsoby, jak je automatizovat. Moderní řešení AI mohou přepravcům ušetřit až 25 hodin měsíčně, což jim umožní více se soustředit na strategické činnosti, jako je kontaktování zákazníků, plánování tras nebo získávání zakázek.
Dopravní společnosti se stále více obracejí k umělé inteligenci, i když změna je stále pomalá. Ačkoli se zatím pro inovace založené na AI rozhoduje malý podíl podnikatelů, tato situace se může změnit, zejména až bude AI dostupná v základních systémech pro organizaci a plánování dopravy.
„Nelze popřít, že toto je teprve začátek využívání umělé inteligence v dopravě. Nedostatek znalostí, kvalifikovaných pracovníků nebo mylná představa, že je příliš drahá, to vše jsou faktory, které by ještě mohly stát v cestě jejímu rozvoji. Proto je důležité, aby si jí odvětví TSL začalo všímat v nástrojích, které již dobře zná a denně používá, jako jsou například systémy TMS. Pouze společnosti, které jdou s dobou a technologiemi, mohou získat náskok na trhu,“ zdůrazňuje Tomasz Czyż, hlavní expert pro technologická řešení společnosti Inelo ze skupiny Eurowag.
Čas jsou peníze – jak umělá inteligence urychluje vyřizování přepravních zakázek?
Asistenti AI stále více podporují IT nástroje v dopravním průmyslu a usnadňují každodenní práci speditérů. Klíčový význam má kvalita dat zadávaných do systémů TMS, bez nichž si dnes lze řízení dopravy jen těžko představit. Společnosti se často potýkají s chybami v objednávkách nebo jejich pozdním vystavením, a to kvůli nedostatku času a soustředění při ručním zadávání údajů, jako jsou adresy, časy nakládky nebo dodání, čísla nakládek nebo platební podmínky přepravy. Umělá inteligence může tyto procesy automatizovat, snížit riziko chyb a odlehčit speditérům.
„Nejnovější nástroje využívající umělou inteligenci zbavují přepravce pracného přepisování nebo kopírování dat ze zdrojových objednávek do systému TMS. Asistenti AI, kteří jsou k dispozici v systémech fireTMS nebo Marcos TMS od společnosti Inelo, autonomně načítají všechna relevantní data ze zdrojových objednávek a na jejich základě vytvářejí objednávky v systému. Speditérovi stačí pouze přetáhnout zdrojový soubor do určeného pole a AI provede vše potřebné sama. Zdrojová objednávka se navíc okamžitě uloží do programu, což usnadňuje fakturaci služby po jejím provedení. Úkolem speditéra je tedy ověřit, zda byla data z dokumentů např. ve formátu PDF nebo JPG načtena správně. Samotný proces přetažení informací do systému a kontrola údajů trvá přibližně 30 sekund, zatímco ruční zadání všech informací trvá obvykle tři až pět minut. V případě 600 objednávek měsíčně tak může speditér ušetřit až 25 hodin,” zdůrazňuje Krzysztof Manys, specialista na implementaci Inelo ze společnosti Eurowag Group.
Nedostatek řidičů v silniční dopravě je všeobecně známý, ale v současné době se stále více projevuje i nedostatek přepravců na trhu. V reakci na rostoucí nedostatek zaměstnanců se dopravní společnosti obracejí k technologiím, aby se staly co nejefektivnějšími a nejkonkurenceschopnějšími, a také aby vyšly vstříc potřebám svých zaměstnanců a maximálně využily jejich potenciál. Tomasz Czyż zdůrazňuje, že technologie pro dopravu, včetně řešení založených na umělé inteligenci, umožňují přepravcům ušetřit čas, takže se mohou soustředit na budování trvalých vztahů se svými dodavateli, strategické plánování přeprav a kontrolu ziskovosti zakázek. Právě jejich rozhodnutí do značné míry určují hospodářský výsledek dopravní společnosti, proto je důležité vybavit dopravní manažery nástroji, které jim umožní dosahovat dobrých výsledků.
Technologie a snazší organizace dopravy
Zadávání údajů pro realizaci objednávky, ačkoli může být při použití klasické technologie časově velmi náročné, je pouze jednou z fází realizace dopravní služby. Často je také povinností speditéra naplánovat optimální trasu, ověřit doklady a poskytnout všechny údaje potřebné pro fakturaci uskutečněných přeprav. Systémy TMS ve spojení s telematikou všechny tyto procesy výrazně usnadňují.
Komentáře