Jízda se zvednutou nápravou – jak se vyhnout problémům?

23 dubna 2025, 13:47

Za jízdu se zvednutou vlečnou nápravou hrozí v některých evropských zemích vysoká pokuta. Na co si dávat pozor a jak se problémům s tím spojeným v mezinárodním provozu vyhnout?

Co je to vlečná náprava a proč se zvedá?

Vlečná náprava je přídavná náprava návěsu nebo nákladního vozidla, která nepřenáší točivý moment, tj. nepohání vozidlo. Slouží pouze k rovnoměrnému rozložení hmotnosti. Moderní přepravní soupravy jsou vybaveny mechanismy pro zvedání této přídavné nápravy.

Za určitých okolností má jízda se zvednutou vlečnou nápravou značné výhody. Především snižuje valivý odpor, a tím snižuje spotřebu paliva (u vozidel 4×2 až o 2 %). Pneumatiky, které nejsou v kontaktu s vozovkou, se neopotřebovávají, což prodlužuje jejich životnost, a vozidlo se zvednutou nápravou je obratnější, zejména při zatáčení v úzkých prostorech. Kromě toho je zvýšení zadní nápravy praktickým způsobem, jak přidat váhu ostatním nápravám, což zlepšuje trakci při jízdě v zimních podmínkách (zejména v kopcích).

Mezinárodní přeprava – na co si dát pozor?

Většina evropských zemí má limit zatížení na jednotlivou nápravu 10 tun a na jednotlivou hnací nápravu 11,5 tuny, i když například ve Francii je limit 13 tun. Předpisy pro zatížení dvojitých náprav (tandemů) se však v jednotlivých zemích liší v závislosti na jejich rozvoru:

  • V Německu je limit zatížení 11,5 tuny pro rozvor menší než 1 m a 19 tun pro rozvor od 1,3 m do 1,8 m (za určitých podmínek),
  • ve Francii: pro rozvor pod 1 m – 11,5 tuny, od 1 do 1,3 m – 16 tun, od 1,3 do 1,8 m – 18 tun, od 1,8 m výše – 19 tun.
  • ve Španělsku: do 1 m – 16 tun, nad 1,8 m – 20 tun.

Kromě toho mohou úřady na některých místních komunikacích (obecních nebo okresních), zejména na těch se sníženou nosností, zavést omezení zatížení na nápravu např. do 8 tun a označit je příslušnými dopravními značkami.

V praxi se proto doporučuje vždy zkontrolovat limity zatížení v zemi, ve které budete jezdit, než se rozhodnete pro jízdu se zvednutou nápravou, protože jejich překročení obvykle vede k vysokým pokutám. Jako příklad můžeme uvést situaci řidiče, který byl zastaven ke kontrole v Alvdalu (střední Norsko). Zvednutí vlečné nápravy v návěsu jeho soupravy způsobilo tak výrazné přetížení hnací nápravy, že řidiči byla uložena pokuta ve výši 78.700 norských korun (cca 160.000 CZK). Inspektoři přitom nebrali v potaz, že zvednutí vlečné nápravy bylo způsobeno potřebou zvýšit trakci při jízdě v zimních podmínkách.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!