Výpadky motoru se někdy příliš rychle připisují těsnění hlavy válců. Na první pohled se to zdá logické, protože autodílny montáž zpravidla provádí pečlivě a podle údajů výrobce. Při pohledu na přesnější analýzu však vidíme, že pouze zřídka je hlavní příčinou těsnění hlavy válců. Spíše je často posledním článkem řady problémů, který je vidět, když selže těsnicí funkce. Přesto je často reklamováno jako defektní součást.
Typickými známkami netěsnosti jsou např. přestupy plynu, ztráta vody nebo netěsnosti oleje. Obzvláště často dochází k přefukování spalovacích plynů ve spalovacím prostoru a pak je nutná demontáž hlavy válců. Jednoznačnými známkami pro přestupy plynu je zčernání u kovových obrub spalovacího prostoru nebo sousedních oblastí měkkého materiálu. Vysoké teploty plynů mohou měkký materiál tepelně přetěžovat a dokonce spálit. Plyny často pronikají do chladicího okruhu, což je možné rozpoznat podle viditelných bublinek plynu v chladiči, nárůstem tlaku v chladicím systému nebo ztrátou chladiva u přetlakového ventilu. V extrémním případě dojde ke zničení obruby spalovacího prostoru těsnění. Rovnoměrné zabarvení obruby je však neškodné a závisí na materiálu a vrstvě povrchu.
Hlavní příčinou poškození je často nedostatečné stlačení těsnění. Častou příčinou jsou nesprávně utažené šrouby, použití starých namísto nových šroubů, deformované nebo příliš drsné povrchy hlavy válců a klikové skříně nebo chybné nastavení přesahu vložky. Těsnění může být také silně zatěžováno mimořádnými provozními podmínkami jako je provoz s plnou zátěží bezprostředně po studeném startu. V takových situacích jsou pohyby mezi klikovou skříní z šedé litiny a hliníkovou hlavou válců extrémní. Tyto pohyby jsou pak ještě zesíleny sníženou silou předpětí šroubů.
Typickým příkladem poškození je přestup plynu mezi druhým a třetím válcem. Přitom dochází k poškození oblasti měkkého materiálu u vodních otvorů a přestupu plynu mezi válci. Výsledkem je nárůst plynu v chladicím systému a ztráta chladiva. Nejčastější příčinou je chybné napnutí těsnění hlavy válců, které je často způsobené nesprávnou montáží nebo použitím starých šroubů. Stejně tak může dojít k usazení vložek válců nebo deformaci konstrukčních dílů, což dále zatěžuje oblast utěsnění.
Dalším znakem poškození jsou uvolněné elastomerní těsnicí prvky u průchodu zdvihadla. Stejně tak u průchodu vody, což způsobuje ztrátu vody. Častou příčinou je zde nerovný povrch hlavy válců, což způsobuje přestup plynu. Proces poničení zesiluje neustálý provoz s plnou zátěží, který uvolňuje elastomerní těsnicí prvky od nosiče těsnění.
Další možnou příčinou může být nedostatečné upnutí šroubů hlavy válců. K tomu může dojít, pokud nejsou správně dodrženy hodnoty dotažení nebo pokud jsou použity nekvalitní šrouby. Chybné nastavení přesahu vložky způsobuje nerovnoměrný tlak mezi součástmi, což může také ovlivnit těsnicí funkci.
Kromě toho mohou nerovné povrchy hlavy válců nebo klikové skříně bránit rovnoměrnému utěsnění těsnění hlavy válců. K těmto odchylkám povrchu často dochází důsledkem tepelných nebo mechanických deformací konstrukčních dílů.
Těsnění hlavy válců může být dále nepřímo zatěžováno problémy ve vstřikovacím systému, jako je chybná doba vstřikování nebo nerovnoměrné rozdělení paliva. Následkem je nekontrolované spalování, které zvyšuje tepelné a mechanické zatížení v motoru a může tak ovlivnit těsnicí funkci.
Včasné rozpoznání nepravidelností motoru je zásadní pro zabránění vážných následných škod. Náznaky jako je špatný studený start, ztráta výkonu, motor nepracující při studeném startu na všech válcích, nadměrná teplota chladicí vody nebo olej v chladicí vkapalině si pak před opravou vyžadují přesnou analýzu příčiny. Opětovnému poškození lze zabránit pouze odbornou diagnostikou a opravou, provedenou přesně podle údajů výrobce.
Spolehněte se na maximální kvalitu a spolehlivost. Společnost Elring nabízí perfektní řešení pro každou situaci. Naše těsnění se vyznačují maximální zatížitelností a životností. Byla vyvinuta odborníky, kteří vědí, co je v praxi důležité.
Komentáře