Praskání brzdových kotoučů u nákladních vozidel

7 března 2025, 11:06

U užitkových vozidel (CV), kde jsou na díly kladeny vysoké nároky, je integrita brzdového systému důležitá jak z hlediska bezpečnosti, tak z hlediska hospodárnosti. Zatímco výrobci originálního vybavení (OEM) chápou výhody přesného sladění brzdových destiček a kotoučů pro dosažení optimálního brzdného výkonu, pro aftermarket to vždy neplatí. Společnost Textar proto popsala důležitost dokonalého spárování destiček a kotoučů poté, co její odborníci zjistili při testování několika konkurenčních výrobků alarmující poznatky o praskání kotoučů.

Klíčová role brzd pro CV

Brzdy jsou jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků každého vozidla, ale jejich význam je u užitkových vozidel ještě větší vzhledem k jejich velikosti, hmotnosti a povaze provozu.

Užitková vozidla, jako jsou nákladní automobily a autobusy, jsou výrazně těžší než osobní automobily. Tato vyšší hmotnost znamená, že k zastavení potřebují větší sílu. Účinné brzdy zajišťují, že tato vozidla mohou zastavit na bezpečné vzdálenosti, a předcházejí tak nehodám. Bez spolehlivých brzd se brzdná dráha dramaticky prodlužuje, což představuje riziko pro řidiče, cestující i ostatní účastníky silničního provozu.

Přestože je selhání brzd vzácné, může k němu dojít, zejména pokud jsou použity kazové nebo padělané díly. Výzkum ukázal, že 30 % nehod nákladních vozidel je způsobeno vadnými díly nebo nedostatečně fungujícími brzdami. Odborníci společnosti Textar však nedávno zjistili, že k praskání kotoučů může dojít také v případě, že brzdové destičky a kotouče nejsou dokonale sladěny.

Co je to praskání kotoučů?

K praskání kotoučů obvykle dochází, když je brzdový kotouč vystaven opakovanému namáhání a vysokým teplotám, což způsobuje mikroskopické praskliny, které se časem prohlubují. Praskliny v brzdovém kotouči působí nepříznivě na brzdové obložení. Odstraňují třecí materiál z brzdového obložení, což vede k nerovnoměrnému opotřebení a v nejhorším případě to může dokonce způsobit neočekávané selhání brzd. Takové selhání by mohlo mít fatální následky v případě nouzového zastavení, zejména u užitkových vozidel vzhledem k velké brzdné energii potřebné k zastavení jejich značné hmotnosti.

Dopady použití neodpovídajících brzdových destiček a kotoučů

Výrobky Textar procházejí před jejich uvedením na trh přísným testováním a kontrolou kvality. Odborníci na výzkum a vývoj také pečlivě vyhodnocují chování brzdového kotouče již na počátku procesu vývoje materiálu, aby bylo zajištěno, že bude s destičkou fungovat v souladu. Při výměně brzdových destiček a kotoučů na aftermarketu však není vždy zvolena vyladěná dvojice, často z důvodu omezeného rozpočtu a času.

Odborníci společnosti Textar se rozhodli ověřit kvalitu a trvanlivost nekompatibilních dílů. Výsledky byly znepokojivé. Kromě destiček a kotoučů značky Textar prošlo testy 33 konkurenčních dílů. Všechny výrobky byly během cyklu zkoumání podrobeny více než 250 brzdným cyklům. Vzhledem k tomu, že brzdy nákladních vozidel při běžné jízdě dosahují teplot až 300 °C, které se při extrémním brzdění z kopce zvyšují na přibližně 750 °C, testy napodobovaly průměrnou teplotu přes 450 °C při typickém tlaku 3 bary během brzdění. Zkoušky probíhaly více než 50 hodin. Několik konkurenčních dílů selhalo v polovině testu a absolvovalo pouze 120 brzdných cyklů, což je velmi znepokojující, když jsou brzdy kritickým prvkem bezpečnosti každého vozidla na našich silnicích. V reálných podmínkách by to vedlo k selhání brzd.

Výsledky ukázaly, že pokud brzdové destičky a kotouče k sobě neladí, a nejsou tedy maximálně kompatibilní, začnou se již po několika prudkých brzděních vytvářet první vlasové trhliny v brzdovém kotouči, které se s každým dalším brzděním prohlubují. Ukázalo se, že nekompatibilní brzdové destičky a kotouče mají nejen vliv na bezpečnost vozidla, ale také zvyšují opotřebení brzdových destiček, což znamená, že brzdové destičky a kotouče je nutné vyměnit dříve, než by jinak bylo nutné.

Doporučení pro automechaniky a provozovatele vozových parků

Aby se předešlo praskání kotoučů a zajistila se dlouhá životnost brzdových dílů, doporučuje společnost Textar automechanikům a provozovatelům vozových parků, aby:

  1. Používali díly, které jsou navrženy tak, aby spolu ladily: Vždy vybírejte brzdové destičky a kotouče renomovaných značek, které jsou navrženy tak, aby spolu spolupracovaly. Tato kompatibilita minimalizuje riziko praskání kotoučů a nerovnoměrného opotřebení destiček.
  2. Prováděli pravidelné kontroly prasklin a opotřebení: Častá kontrola brzdových kotoučů z hlediska příznaků praskání a jiných problémů s opotřebením může včas odhalit problémy a zabránit tak nečekaným poruchám na silnici.
  3. Dodržovali servisní pokyny výrobce: Výměna součástí podle specifikací OEM výrobce – nebo dříve, pokud jsou zjištěny praskliny nebo opotřebení – pomáhá udržovat optimální brzdný výkon.

Přijetím těchto proaktivních kroků mohou automechanici a provozovatelé vozových parků zajistit větší spolehlivost brzd, snížit náklady na údržbu a zajistit bezpečnost užitkových vozidel na silnicích.

Ačkoliv cena může některé provozovatele svádět k výběru levnějších, případně nekompatibilních brzdových dílů, může tento přístup ke snižování nákladů vést v dlouhodobém horizontu ke zvýšení výdajů. Brzké selhání nekompatibilních destiček a kotoučů znamená zkrácení intervalů výměny, což způsobuje další náklady na náhradní díly, mzdové náklady a prostoje vozidla.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!