Umělá inteligence při hledání parkovacího místa pro přestávku?

20 listopadu 2024, 11:13

V některých zemích je velmi obtížné najít volné parkovací místo, kde byste mohli během přestávky zaparkovat svůj nákladní vůz. Systém podporovaný umělou inteligencí, který se již testuje, by to měl usnadnit.

Umělá inteligence

Rozšiřování počtu parkovacích míst obvykle nejde ruku v ruce s nárůstem počtu vozidel na silnicích. To je problém zejména pro řidiče nákladních automobilů, kteří jsou koneckonců ze zákona povinni dělat během jízdy pravidelné přestávky. Proto se v současné době testuje systém, který má řidičům nákladních vozidel pomoci najít volná parkovací místa.

Co je SLOP a jak funguje?

Systém byl vyvinut německými konstruktéry a nazývá se SLOP. Je založen na využití umělé inteligence, která předpovídá, která parkovací místa se pravděpodobně uvolní ve chvíli, když řidič potřebuje řešit parkování. Jinými slovy, systém SLOP na základě průběžné analýzy využití parkovacích míst a doby zastavení jednotlivých vozů navrhne, která parkovací místa se uvolní, když řidič potřebuje zahájit přestávku.

Systém SLOP se již testuje na německých dálnicích. V konečném důsledku má být přístupný prostřednictvím aplikace pro chytré telefony nebo speciálního telematického zařízení. Data v systému se aktualizují každých 15 minut.

Proč se takové systémy vyvíjejí?

Důvod, proč se systémy SLOP vyvíjejí právě v Německu, není žádným tajemstvím, protože právě tato země se potýká s největším problémem nedostatku parkovacích míst. V roce 2023 organizace BGL upozornila, že u našich západních sousedů chybí až 40 000 parkovacích míst pro nákladní automobily. To je hodně, protože podle stejné studie v celé EU chybí parkovací místa pro 100 000 vozů.

Řešením tohoto problému jsou nová parkoviště podél nejvytíženějších tras. Prozatím jsou však tyto investice v nedohlednu, a proto jsou testy SLOP mnohými hodnoceny jako pokus o zlepšení situace s mnohem nižšími náklady. Problémem je, že bez ohledu na to, jak dobře SLOP funguje, se pravděpodobně stejně ukáže jako neefektivní.

Jsou tato řešení účinná?

Odborníci se v zásadě shodují, že při tak obrovském nedostatku parkovacích míst nebude fungovat žádný IT systém. Odhaduje se, že SLOP bude fungovat dobře, ale v době největšího vytížení parkovacích míst bude jednoduše zobrazovat informaci o nedostatku volných parkovacích míst. V důsledku toho se situace příliš nezmění.

Zajímavé je, že SLOP není jediným systémem, který pomáhá najít volná parkovací místa. Podobnou funkci nabízí i systém SKIDATA, který rozpoznává a sleduje vozidla v reálném čase a poskytuje řidičům informace o nejbližších volných parkovacích místech.

Inženýři společnosti Bosch šli ještě o krok dál a vybavili vozidla ultrazvukovými senzory, které automaticky detekují volná parkovací místa během jízdy po městě. Data putují do cloudu, odkud je systém načte pro uživatele v konkrétní oblasti.

Tato řešení jsou však určena pro řidiče automobilů a testují se v městských oblastech. Vše tedy nasvědčuje tomu, že nákladní automobily si bohužel musí „počkat“ na rozšíření parkovišť. Otázkou je, kde do té doby zaparkovat?

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!