MAN spolupracuje na rozvoji nabíjecí infrastruktury

16 října 2024, 14:18

Nabíjecí infrastruktura pro trucky s bateriovým elektrickým pohonem má klíčový význam pro transformaci hnacího ústrojí v nákladní dopravě.

MAN spolupracuje s i.on

„Nabíjecí infrastruktura pro trucky s bateriovým elektrickým pohonem má klíčový význam pro úspěch transformace pohonného ústrojí v nákladní dopravě,“ říká Alexander Vlaskamp, generální ředitel MAN Truck & Bus. „MAN představuje na IAA Transportation nákladní vozidla bez emisí CO2 s rozsáhlým portfoliem aplikací. Aby je naši zákazníci mohli využívat pro své podnikání, potřebují nabíjecí zařízení, která jsou veřejně přístupná a dostupná i ve skladech při nakládání a vykládání. MAN vynakládá množství úsilí, aby zrychlil potřebný rozvoji nabíjecích parkovišť a nabíjecích stanic.“

Nejnovějším příkladem je spolupráce MAN se společností E.ON a její dceřinou firmou E.ON Drive Infrastructure, když společně učinili rozhodný krok vpřed při rozšiřování nabíjecí infrastruktury pro užitková vozidla v Německu a Evropě. V rámci této spolupráce německá energetická skupina a mnichovský výrobce užitkových vozidel zřídí po celé Evropě zhruba 170 lokalit s přibližně 400 stanicemi pro veřejné nabíjení elektrických trucků. Společnosti E.ON a MAN investují do nových nabíjecích míst, která budou vybudována v servisní síti MAN a budou k dispozici i pro užitková vozidla od ostatních výrobců. Jen v samotném Německu je v plánu kolem 125 lokalit, takže se vytvoří dosud největší veřejná nabíjecí síť pro těžká užitková vozidla v zemi. Kromě toho E.ON a MAN zřizují další nabíjecí stanoviště v Rakousku, Spojeném království, Dánsku, Itálii, Polsku, České republice a Maďarsku.

Fakt, že první nabíjecí lokalita byla uvedena do provozu jen několik měsíců po oznámení tohoto projektu, ukazuje, jak vážně to oba partneři myslí s realizací. V servisu MAN Berlín-Wildau jsou již k dispozici dvě místa pro veřejné nabíjení. Následně uvedou do provozu další dvě stanice v Karlsfeldu (nedaleko centrály MAN v Mnichově), kde budou k dispozici celkem čtyři nabíjecí stanoviště a ve Fürstenwaldu se dvěma nabíjecími zařízeními. Na všech bude možné nabíjet výkonem až 400 kW. Prostorové uspořádání bude navrženo speciálně pro elektrická užitková vozidla. To mimo jiné zahrnuje možnost přejezdu přes nabíjecí stanoviště, aby trucky nemusely manévrovat. Do konce roku 2025 je v plánu zrealizovat 80 lokalit vybavených veřejně přístupnou nabíjecí infrastrukturou.

MAN spolupracuje s i.on

Koncem srpna MAN spolu se svým dlouholetým partnerem FC Bayern Mnichov představil další projekt. Na autobusovém parkovišti Allianz Areny vybudují ve třech etapách vysokovýkonné a megawattové nabíjecí stanice. Celkem tam vznikne třicet stanovišť, na kterých si každý den bude moci dobít energii 500 elektrických nákladních vozů a e-busů. Pointa tohoto projektu spočívá v tom, že velké fotbalové stadiony, jako je Allianz Arena, mají velmi výkonnou elektrickou síť, která se však plně využívá pouze ve dnech zápasů, kdy jsou vysoké požadavky na elektrickou energii pro reflektory, stravovací provozy a jiné spotřebitele. To jsou ideální podmínky pro zřízení nabíjecího parku pro užitková vozidla.

Joint-venture Milence, jehož členy jsou MAN (jako součást TRATON GROUP), Daimler Truck a Volvo Trucks, již otevřel první nabíjecí parkoviště pro užitková vozidla s bateriovým elektrickým pohonem a mnohé další se připravují. Cílem společného podniku je do roku 2027 vybudovat a provozovat 1.700 velkokapacitních veřejných nabíjecích stanic v Evropě.

Veřejná nabíjecí infrastruktura pro e-trucky je mimořádně důležitá pro jejich široké využití. Náběh elektrické mobility v sektoru nákladních vozidel si však vyžádá i nabíjecí místa u zákazníků MAN nebo v objektech jejich klientů. Pro předvídatelné, pravidelně se opakující trasy nebo pro vozidla, která jsou po skončení směny vždy ve stejném depu, má smysl investovat do nabíjecích zařízení. MAN Transport Solutions plánuje se zákazníkem řešení nabíjecí infrastruktury a pro každou společnost vypracuje optimální strategii dodávky energie. Dělá to ve spolupráci s partnery Heliox (Siemens), SBRS (Shell) a ABB.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!