Dopravní barometr od TIMOCOM: Při oživení ekonomiky hrozí nedostatek dopravních kapacit

21 srpna 2024, 11:49

Navzdory slabé ekonomice a hospodářským problémům v Evropě vzrostly ve druhém čtvrtletí roku 2024 údaje o nabídkách přepravy. Na TIMOCOM Marketplace byl počet zadaných přeprav výrazně vyšší než v předchozím roce.

V celé Evropě bylo vytvořeno dvakrát více nabídek přepravy než ve stejném období roku 2023 (+101 %) a o 53 % více než v 1. čtvrtletí roku 2024. Stejně jako v předchozím roce dosáhl objem přeprav vrcholu v květnu (+112 % oproti roku 2023) a zaznamenal tak nové roční maximum s průměrným podílem přeprav 81 %. Počet nabídek přeprav v německé vnitrostátní dopravě byl ve druhém čtvrtletí o 66 % vyšší než ve stejném čtvrtletí předchozího roku. Ve srovnání s prvním čtvrtletím se počet domácích německých nabídek zvýšil o dvě třetiny.

graf TIMOCOM

Na trhu je nedostatek kapacit pro rostoucí počet rychlých přeprav

Zvláště vysoká poptávka po dopravě je každoročně v květnu, měsíci s mnoha státními svátky. Aby bylo možné tyto špičky zvládnout, hledá se další potřebná kapacita především na burzách nákladů. Odesílatelé a speditéři, kteří obvykle využívají stálé přepravní partnery, v této situaci také stále častěji zadávají přepravní zakázky.

„Uvedené ceny na burzách nákladů jsou pak obvykle výhodnější než dohodnuté dlouhodobé podmínky,“ vysvětluje Gunnar Gburek, Head of Business Affairs společnosti TIMOCOM. „Dopravci často nejsou ochotni poskytnout svým klientům větší kapacitu za relativně nízké ceny přepravy. Proto mnoho klientů přechází na nabídku otevřených přepravních zakázek na burzách nákladů.“

Nedostatek řidičů a nárůst insolvencí přispívají k omezení kapacity na dopravním trhu. Na TIMOCOM Marketplace bylo po 28 % poklesu nabídek volných vozů v prvním čtvrtletí roku 2024 zadáno ve druhém čtvrtletí roku 2024 o další 3 % méně kapacity nákladních vozidel než v předchozím roce.

„Vyšší poptávka a rostoucí ceny ve skutečnosti podněcují dopravce k budování nových kapacit. Kvůli špatné infrastruktuře a nepředvídatelnosti nových technologií pohonu však mnoho z nich váhá,“ říká Gunnar Gburek. „To by mohlo vést k tomu, že se případný hospodářský vzestup zastaví kvůli nedostatku kapacit.“

Společnost TIMOCOM doporučuje odesílatelům zřizovat uzavřené burzy nákladů, kde lze nabízet další požadované jízdy. Stálí dopravní partneři, kteří jsou připojení, pak mají možnost požádat o aktuální tržní ceny těchto jízd prostřednictvím cenové nabídky.

Nabídkové ceny a návrhy cen kolísají

V rámci Německa se nabídkové ceny zveřejněných nabídek přeprav ve 2. čtvrtletí 2024 pohybovaly v závislosti na aktuální poptávce v týdenním průměru mezi 1,61 €/km a 1,83 €/km. Průměrná cena ve druhém čtvrtletí byla o 13,9 % vyšší než nabídková cena ve stejném čtvrtletí předchozího roku. Naproti tomu cenové nabídky dopravců ve 2. čtvrtletí vykazovaly průměrné hodnoty až 1,93 €/km. V týdnech s vysokou poptávkou se proto výrazně zvýšila cena za domácí jízdy po Německu. To je o 17,4 % více než v roce 2023. To znamená, že nabídkové a poptávkové ceny se výrazně liší.

„Nakonec se obě strany pravděpodobně dohodnou někde uprostřed,“ komentuje Gunnar Gburek.

Při pohledu na všechny evropské relace činila průměrná nabídková cena 1,60 € za kilometr. Cenové nabídky pro mezinárodní dopravu se naopak pohybovaly v průměru do 1,58 €/km a byly tedy téměř na stejné úrovni jako nabídková cena. Zde nebyl rozdíl tak jednoznačný, protože delší přeshraniční trasy obecně umožňují výhodnější cenu za kilometr a náklady na naftu a mýtné se liší v závislosti na regionu.

Nejvyšší nabídkové ceny byly zjištěny na trasách do Spojeného království: Maximální hodnoty nabídek dopravy, zejména ze Švýcarska, Itálie a Francie do Spojeného království, se pohybovaly v týdenním průměru mezi 2,34 € na kilometr a 2,75 € na kilometr. Hlavními důvody relativně vysokých cen jsou dodatečné náklady způsobené složitým celním odbavením a dlouhým čekáním na hranicích, jakož i obtížné hledání vhodných zpátečních nákladů.

Očekává se letní propad: Pokles nabídek přeprav do srpna včetně

Prognóza pro třetí čtvrtletí roku 2024 předpokládá pokles poptávky na dopravním trhu. Očekává se, že v tradičně slabších letních měsících červenci a srpnu bude průměrný poměr nabídky přeprav a volných vozidel nižší než 70:30. Vzhledem k nadcházející vánoční sezóně se pak očekává, že nákladní doprava se opět zvýší až v září. Podíl přeprav v dopravním barometru od TIMOCOM by pak mohl opět překročit 75 % a vrátit se na úroveň roku 2022 (viz prognóza v grafu).

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!