Autobusy s výrazným logem již jezdí i po českých silnicích. Čínská společnost Yutong získává na evropském trhu stále více zakázek na elektrobusy a klade si ambiciózní cíle. Jaké jsou vlastnosti vozidel tohoto výrobce, mohou konkurovat evropským autobusům a za jakých podmínek se vyrábějí? Zveme vás k přečtení naší reportáže ze Zhengzhou – města, kde se nachází hlavní továrna a výzkumné a vývojové centrum společnosti Yutong Bus.
Čínská elektromobilita – úvodní slovo
Na úvod je vhodné uvést několik důležitých informací, které nám přiblíží, proč se Čína stala významným hráčem na trhu elektromobilů. Říše středu prošla v posledních desetiletích zrychlenou transformací, při níž byl uplatněn specifický ekonomický model, který je nyní označován jako socialistické tržní hospodářství. Pomineme-li hodnocení této formy řízení, je třeba uznat, že přispěla k rychlému a dynamickému hospodářskému růstu země. Čína se ze zaostalé země stala druhou největší ekonomikou světa. Mnohá odvětví, jako například automobilový průmysl, se začala rozvíjet v nebývalém měřítku teprve nedávno. Číňané účinně okopírovali řešení z Evropy a Spojených států a okamžitě investovali do vývoje spalovacích i elektrických vozidel. Zejména v druhém jmenovaném odvětví jim tento přístup umožnil v krátké době dohnat, a dokonce si vybudovat náskok před ostatními kontinenty.
V Číně je dnes téměř každé druhé nově registrované auto na elektrický pohon. Nejinak je tomu i v hromadné dopravě, kde místní výrobci sázejí na elektromobilitu, aniž by opustili výrobu vozidel se spalovacím motorem. Společnost Yutong, které bude věnován tento článek, je současným světovým lídrem v prodeji autobusů poháněných zelenou energií. Po celém světě jich prodala již cca 180.000. Za šest let svého působení si Yutong dokázal vybudovat pevné postavení i na evropském trhu. Kromě elektrických je Yutong schopen dodávat i hybridní, vodíkové a tradiční autobusy.
Továrna Yutong v Zhengzhou
Zhengzhou – hlavní město provincie Henan ležící na řece Huang He – je průmyslovou oblastí, která se v posledních letech intenzivně rozvíjí. V samotném městě žije asi 7 milionů obyvatel a v jeho metropolitní oblasti asi 11 milionů. Továrna Yutong, přestože se rozkládá na ploše více než 1,1 milionu metrů čtverečních, není nejznámějším výrobním závodem v regionu. Ve městě Zhengzhou se totiž nachází největší továrna na výrobu telefonů Iphone na světě. Zůstaneme-li však v automobilovém odvětví, je třeba zmínit, že Yutong je největší samostatnou továrnou na výrobu autobusů. Má také jednu z technicky nejvyspělejších základen pro výrobu velkých a středních autobusů. Ve velkém měřítku se zde používají moderní vymoženosti, jako je galvanické pokovování podvozku a karoserie a plně robotizované lakování.
V současné době ovládá společnost Yutong přibližně 15 % celosvětového trhu s autobusy. Vozidla společnosti jsou samozřejmě populární především v Asii. Výrobce realizuje velké zakázky také v Africe. Vše však nasvědčuje tomu, že společnost je nyní připravena dobýt kontinenty, kde by dříve nebyla schopna úspěšně konkurovat. Jsou to především elektrobusy Yutong, které mohou konkurovat autobusům evropských značek. Mýlí se však ti, kteří se domnívají, že jedinou výhodou těchto čínských vozidel je jejich nižší cena. Svědčí o tom například rozsah inovací společnosti, která investuje velké prostředky do provozu svého výzkumného a vývojového centra v Zhengzhou. Mnohé nasvědčuje tomu, že doby, kdy se čínští výrobci automobilů zaměřovali na kopírování řešení evropských výrobců, se stávají minulostí. Čínské technické myšlení má co nabídnout, především pokud jde o řešení nejpalčivějších bezpečnostních problémů vozidel poháněných bateriemi.
V roce 2010 se Yutong poprvé umístil na prvním místě na světě v objemu prodeje velkých a středních autobusů. Své vedoucí pozice se dodnes nevzdal. Čtyři továrny společnosti mají výrobní kapacitu až 150 000 vozidel ročně. Současné plány společnosti sahají daleko za hranice asijského kontinentu. Yutong již nechce být pouze dodavatelem levných vozidel na rozvíjející se trhy. Chce působit jako inovátor na trhu. O tom svědčí silné nasazení na trhu elektromobility – a nejde jen o autobusy. Yutong vyrábí také nákladní vozidla na baterie, autonomní důlní vozidlo nebo elektrifikovaná stavební vozidla. Tato řešení však prozatím nejsou v Evropě nabízena. V loňském roce společnost Yutong představila platformu YEA, první platformu pro elektromobily na trhu užitkových vozidel, která integruje software a hardware. Řešení vyvinuté pro elektromobily má centrální jednotku, která funguje jako “mozek” vozidla a je schopna ovládat všechny systémy a zařízení. Platforma má vlastní operační systém vyvinutý společností Yutong.
Během návštěvy města Zhengzhou měli novináři možnost prohlédnout si část továrny na výrobu autobusů a autokarů. Závod vyrábí jak vozidla s čistě elektrickým pohonem, tak tradiční vozidla – od 7 do 18 m délky, dále dvoupatrové autobusy s celohliníkovou karoserií, letištní autobusy a luxusní autobusy “business” třídy. Yutong má 15 výrobních linek. Mezi jednotlivými fázemi montáže se vozidla přesouvají speciálním lineárním výtahem, který celý proces značně urychluje.
Společnost Yutong také vyvinula inovativní střešní nabíjecí systém pro elektrobusy. Ten se dokáže automaticky připojit k vozidlu a provádět výkonné nabíjení. K připojení vozidla k nabíječce stačí stisknout pouze jedno tlačítko. Veškerý další postup je automatický.
Elektrická, hybridní, vodíková a… autonomní vozidla
Společnost Yutong současně vyvíjí tři typy vozidel, přičemž sleduje strategii tzv. “zelené energie”. V současné době jsou na trhu nejoblíbenější elektrobusy této značky, ale na některé trhy jsou dodávány i hybridní autobusy a vozidla na vodíkové články. Společnost Yutong uvedla na trh svůj první bateriový autobus již v roce 1999.
Společnost také pracuje na vývoji autonomních vozidel. Již v roce 2019 absolvoval autonomní autobus Yutong L4 Xiaoyu první testy na veřejných komunikacích. Během letošní návštěvy města Zhengzhou se novináři pozvaní společností Yutong zúčastnili testu autonomního autobusu v ulicích města. Výrobce získal od vlády zvláštní povolení k provádění testů na veřejných komunikacích. V Evropě se taková povolení nevydávají. Je však třeba poznamenat, že testovací trasa v Čeng-čou byla vytyčena v nepříliš frekventované oblasti – ve čtvrti, která sice disponuje plnou silniční infrastrukturou, ale zatím není hojně obydlena. Auta, skútry či jiná vozidla se při testu (kolem 11. hodiny dopoledne) na silnicích objevovala sporadicky. Také chodců na chodnících u silnic nebo na parkovištích bylo málo. Tyto typy podmínek se zdají být ideální pro testování autonomních technologií. Ve většině městských oblastí je však velmi obtížné je vytvořit.
Podle předpisů musí být během autonomní jízdy v kabině autobusu přítomen řidič. Autobus jezdí zcela autonomně, ale v případě nouze může jeho počítač dát pokyn k převzetí řízení vozidla.
Co se děje ve výzkumném a vývojovém centru společnosti Yutong? Několik příkladů.
Centrum má dvě patra a rozkládá se na ploše 2 800 metrů čtverečních. Prostory nejsou celé určeny pro výzkum. V budově se mimo jiné nachází také výstavní síň zobrazující historii vývoje městské dopravy ve světě a expozice vozidel Yutong.
V laboratoři pracují inženýři na vylepšeních vlastních výrobků – zlepšují výkonnost baterií, jejich hmotnost a poměr velikosti a kapacity. Simulace probíhají ve speciálních komorách. V jedné místnosti se testuje teplotní odolnost vozidel – od -40 do 60 stupňů Celsia. Testuje se zde nejen pohonné ústrojí, ale i další systémy, jako je klimatizace nebo rozmrazování.
Vibrační a hluková laboratoř společnosti Yutong je první profesionální laboratoří v odvětví autobusů, která může provádět testy v plném rozsahu, od konkrétního materiálu až po vozidlo jako celek. Může provádět různé zkoušky, například absorpce a izolace zvuku materiálů, kvality zvuku a zachycení neobvyklých zvuků vozidla. Yutong také vybudoval laboratoř elektromagnetické kompatibility, která testuje okem neviditelné elektromagnetické záření a umožňuje zaznamenávat elektromagnetické rušení ve vozidlech a jejich vybavení.
Výrobce má také vlastní testovací dráhu, která se nachází v jedné z továren. Obsahuje mimo jiné silnici pro vysokorychlostní testy, smyčky s velkým sklonem a speciální plochu pro testování systému ESP. Další zajímavostí je brouzdaliště, kde se testuje těsnost autobusu a odolnost baterií a příslušenství vozidla proti ponoření.
Společnost Yutong pracuje ve svých laboratořích na několika technických problémech současně. Provádí také pravidelné testy svých řešení. Několik z nich bylo provedeno speciálně pro novináře pozvané do Zhengzhou. Jeden z testů zahrnoval ponoření elektromotoru a jeho příslušenství do vody v hloubce 2 metrů. Cílem experimentu bylo prokázat vysokou těsnost použitých ochranných prvků. Motor běžel pod vodou a přítomní inženýři se ujistili, že příslušenství vydrží odolávat vodě až 72 hodin.
Při dalším testu byly dvě baterie elektrických autobusů vystaveny extrémně vysokým teplotám. Jedna z baterií měla ochranu navrženou společností Yutong a využívající chemické vlastnosti dusíku. Baterie byly zahřívány zespodu.
Součástí prezentace byl také test odolnosti baterie elektrobusu proti poškození. Ten měl prokázat, že při proražení pláště baterie a jejího těla nedojde k samovznícení. Další test, který probíhal ve speciální komoře, spočíval v umístění baterie do hořící pece. Tím se mělo prokázat, že v baterii nedojde k výbuchu a že bezpečnostní prvky baterie zadrží plameny na delší dobu, aby záchranné služby měly co nejvíce času na zásah.
Společnost Yutong investuje přibližně 5 % svých příjmů do výzkumu a vývoje, což představuje investice ve výši přibližně jedné miliardy jüanů (asi 3 miliardy Kč). Celé výzkumné centrum se rozkládá na ploše téměř 60 000 m2. Společnost již podala více než 4 000 patentů. Jejím cílem je dále zvyšovat výkonnost svých výrobků, jako je například nabízená baterie se zárukou 1,5 milionu kilometrů. Společnost rovněž vyvíjí technologii propojených vozidel a (společně s další čínskou společností) projekt autonomních autobusů, které se objednávají prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu.
Přijetím evropských novinářů ve svém sídle chtěl Yutong nepochybně vyvrátit některé mýty, které na trhu panují o čínských automobilových výrobcích. Je třeba říci, že Číňané v posledních letech udělali obří technický skok a již nevyrábějí pouze nekvalitní kopie evropských vozidel. Vzhledem k rozsahu investic, které realizují, mají možnost stát se inovátorem v oblasti dopravy. Podle odborníků z oboru si čínské společnosti vybudovaly silnou pozici v oblasti elektrických pohonů, kde již mají značný náskok před evropskými konkurenty. V diskusích o budoucnosti evropského automobilového trhu by dnes bezpochyby neměli být přehlíženi čínští hráči, kteří mohou (i když ne nutně, neboť to do značné míry závisí i na politických rozhodnutích) velmi silně ovlivnit transformaci mobility na starém kontinentu.
Komentáře