“Budoucnost patří plně autonomním vozidlům” – tento závěr se ještě před několika lety zdál být tak samozřejmý, že už dokonce přestal vzbuzovat pochybnosti. Čím méně času však zbývá do chvíle, kdy se tato vize stane skutečností, tím více kontroverzí se kolem vozidel s autopilotem objevuje.
Myšlenka plně autonomních vozidel, která se pohybují bez účasti řidiče, už léta podněcuje představivost nejen fanoušků sci-fi, ale i majitelů dopravních společností. Rozšíření takových vozidel by totiž odstranilo nejzávažnější problémy, které doposud přinášel lidský faktor. Ukazuje se však, že ani v tom nejfuturističtějším scénáři potřeba řidičů nákladních vozidel nezmizí. Může se také ukázat, že zavedení plně autonomních vozidel bude… zakázáno zákonem.
Odboráři v ulicích a úřady si dělají, co chtějí. A to v USA!
Je pravda, že technologie autonomních těžkých nákladních vozidel je teprve ve fázi testování, což je z bezpečnostních důvodů nezbytné. Na silnicích však jezdí i jiná vozidla než nákladní a některá z nich již jezdí plně autonomně a tento režim se různými způsoby testuje. Na základě analýz nehod způsobených osobními automobily s autopilotem lze proto již nyní vyvodit určité závěry o tom, jak bude vypadat svět i s autonomními nákladními automobily. Jedná se o nepříliš optimistickou vizi, kterou popisujeme dále v tomto příspěvku.
V USA bylo dosaženo velkého pokroku při povolování autonomních vozidel. Není proto divu, že právě tady, konkrétně v Kalifornii, jeden ze senátorů připravil návrh zákona, který by zakázal veřejné používání plně autonomních vozidel s celkovou hmotností vyšší než 4,5 tuny. Tuto myšlenku podpořilo dalších 36 senátorů, proti hlasovali pouze dva, a tak se návrh zákona dostal na stůl guvernéra státu ke konečnému podpisu.
Aby povzbudili tohoto úředníka k plnění jeho povinností, vyšli členové odborového svazu Teamsters spolu se skupinou dopravců do ulic, aby veřejně vyjádřili svou podporu ustanovením navrhovaného zákona. Argumentovali tím, že autonomní vozidla jsou na silnicích nebezpečná a připraví řidiče o práci. Guvernér Gavin Newsom mezitím návrh zákona vetoval s vysvětlením, že taková legislativa zatím není potřeba.
Autopilot společnosti Tesla má od roku 2017 na svědomí 17 úmrtí?
S postojem kalifornského guvernéra lze jen těžko souhlasit, když známe fakta o funkčnosti autopilota ve vozech Tesla. Společnost čelí řadě obvinění z klamání potenciálních zákazníků vytvářením image bezpečného autonomního vozidla.
Nejzávažnější žalobu na společnost Elona Muska pravděpodobně podá americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu, který vede několik vyšetřování kvůli 17 úmrtím. K těm mělo dojít od roku 2017 kvůli absenci systému detekce příčného pohybu.
Smrtelné nehody, ačkoli jsou nejfatálnější, nejsou jedinými nehodami způsobenými vozidly Tesla s autopilotem. Například v roce 2023 skončil soudní proces, který proti Muskově společnosti iniciovala žena, jejíž Tesla najela na obrubník a prudce zabrzdila. V důsledku tohoto incidentu aktivovaný airbag zlomil řidičce čelist, vyrazil jí zuby a poškodil nervy. Zajímavé je, že v tomto případě porota v Los Angeles konglomerát zprostila viny.
Reálné problémy autonomních taxíků v San Francisku
Kromě otázek týkajících se bezpečnosti autonomních vozidel je kontroverzní také stanovení odpovědnosti za způsobení nehody takového vozidla.
Příkladem může být incident v San Francisku, při němž došlo k nehodě tahače s 16metrovým návěsem a autonomního taxi Cruise, kterých již v současné době jezdí po USA okolo 300 kusů. Řidič kamionu, který se chtěl na křižovatce otočit, zajel k pravému okraji vozovky a začal pomalu odbočovat doleva. Vozidlo jedoucí za ním, řízené mužem, se ještě stihlo tahači vyhnout, ale další taxík s autopilotem nejprve zastavil před odbočující soupravou a poté vyjel vpřed a zaparkoval v mrtvém úhlu kamionu. Jeho řidič pokračoval v manévru, který skončil poškozením taxíku, který naštěstí jel prázdný.
Musela být ustavena zvláštní komise, která měla určit viníka srážky, a to právě proto, že taxík jel na autopilota. Přitom kdyby za volantem seděl člověk, stačilo by, aby zacouval nebo jednoduše zatroubil a dal tak řidiči kamionu signál o své přítomnosti.
Níže zveřejňujeme video pořízené cestujícím v autonomním taxi Cruise. Také vás hluboce znepokojuje pohled na automaticky se otáčející volant? Podívejte se, jak taxi nejistě zahajuje manévr, aby se vyhnulo jinému vozidlu (v čase 3:54 videa), a jak chaoticky reaguje v čase 10:45, kdy málem způsobí srážku s couvajícím vozem.
Studie firmy Roland Berger: Řidiči nezmizí, ale budou pracovat jinak
Situaci komplikuje i studie globální poradenské společnosti Roland Berger, jejíž závěry jsou v rozporu se současnou vizí světa s autonomními nákladními automobily. Odborníci například tvrdí, že nakonec bude plně autonomních pouze 38 % nákladních vozidel a 62 % budou stále řídit lidé. Důvodem je především skutečnost, že lidská přítomnost je při nakládce a vykládce nezbytná. Z toho vyplývají změny v práci řidičů nákladních automobilů.
Podle odborníků ze společnosti Roland Berger bude řidič budoucnosti spát každý den doma, protože na dlouhých cestách ho skutečně nahradí autopilot. Řidič kamionu však bude pracovat lokálně a vykonávat úkoly, jako je manévrování s nákladní soupravou nebo její řízení na silnicích nižší kategorie.
Zpráva také zdůrazňuje, že se změní i systém fakturace mezi výrobci autonomních nákladních vozidel a dopravci. Ti budou muset kromě nákupu vozů pravděpodobně také platit jejich výrobci za každý kilometr ujetý v autonomním režimu. Zajímavé je, že takový systém již funguje v zemědělství. John Deere nabízí traktory řízené autopilotem, ale zemědělec musí platit za každý hektar, který traktor v tomto režimu ujede.
Ukazuje se tedy, že svět plný autonomních vozidel bude vypadat úplně jinak, než si nyní představujeme. Pokud je již dnes kolem jejich používání tolik kontroverzí, jaké další komplikace se objeví v blízké budoucnosti?
Komentáře