Automobilce Tatra Trucks se v roce 2022 dařilo, což se promítlo do počtu 1.326 vyrobených a prodaných vozů a překonání předpokládaných tržeb. Automobilka také v minulém roce pokračovala v plnění klíčových kontraktů a zahájila vývoj nových generací automobilů svých stěžejních modelových řad i systémů alternativních pohonů. Tyto procesy se zásadním způsobem promítnou do její produkce v následujících letech.
Největší část z celkem 1.326 dodaných nákladních automobilů za minulý rok putovala na tuzemský trh. Necelou polovinu z celkové produkce tvořila vozidla pro civilní segmenty, jako jsou stavebnictví, těžební průmysl, komunální služby, zemědělství atd., a také pro zákazníky v oblasti hasičských a záchranných složek. V minulém roce mírně převážila produkce nákladních vozů pro obranný segment, především vzhledem k mezinárodní bezpečnostní situaci a potřebám české armády.
„Poslední roky byly pro naši společnost úspěšné a chceme v tom pokračovat i v roce 2023. V minulém roce jsme pracovali na řadě zakázek, k největším patřily ty, jež spadají do obranného a záchranářského sektoru. Šlo hlavně o logistická vozidla na přepravu nákladů a osob pro českou a belgickou armádu, ale také například hasičské speciály pro německý trh,” upřesnil Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva společnosti TATRA TRUCKS.
TATRA TRUCKS v minulém roce začala ve spolupráci se společností DAF Trucks a dalším kopřivnickým podnikem TATRA Defence Vehicle (TDV) dodávat automobily v rámci objednávky na téměř 900 logistických vozidel pro belgickou armádu. Tento kontrakt tři partnerské firmy získaly v rámci výběrového řízení o rok dříve. Belgická zakázka představuje pro TATRA TRUCKS i TDV průlomový projekt, je to totiž poprvé, kdy se v tak velkém měřítku prosadily na území západoevropských členů NATO, kde je silná konkurence místních výrobců.
V druhé polovině roku 2022 byly také velmi důležité objednávky na téměř tři stovky přepravních automobilů TATRA pro českou armádu, které Ministerstvo obrany ČR objednalo prostřednictvím urgentního způsobu zadání v souvislosti se zhoršenou bezpečností situací.
“Dokázali jsme na požadavky ministerstva velmi pružně zareagovat a do konce roku 2022 jsme dodali na dvě stě nákladních automobilů v souladu se smlouvami ze srpna a září. Plnění smluv pokračuje i letos, armádě dodáme další desítky tatrovek, stejně tak i příští rok,” vysvětlil Petr Hendrych, obchodní ředitel a místopředseda představenstva TATRA TRUCKS.
Velmi významné z hlediska pronikání na západoevropské trhy jsou i zakázky na hasičské speciály určené pro Německo. V minulém roce automobilka splnila dodávku 46 hasičských vozidel TATRA s nástavbami od českého výrobce THT Polička pro hasičské jednotky spolkové země Braniborsko. Loni také zahájila ve spolupráci s firmou Rosenbauer výrobu 77 hasičských automobilů TATRA pro německý Bundeswehr. Dodávky těchto vozidel budou pokračovat i letos. Loni firma vyrobila také první vozidla TATRA určená pro nové mobilní 3D radary typu MADR české armády a dále pro speciální systémy elektronického rušení STARKOM nebo podvozky 6×6 určené pro obrněná vozidla TITUS, které si česká armáda rovněž objednala.
Kopřivnická společnost ale také samozřejmě myslí na budoucnost. V minulém roce se kupříkladu rozběhl projekt vývoje nákladního automobilu s vodíkovými palivovými články.
„Na projektu spolupracujeme s několika našimi partnery, přičemž v minulém roce jsme připravili koncepci vozu a letos pracujeme na stavbě prototypu. Ten by měl být připraven na instalaci palivových článků v polovině letošního roku,” sdělil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti TATRA TRUCKS.
„Pracujeme také na hybridním voze s motorem TATRA a generátorem nebo na bateriovém vozidle se spalovacím motorem v roli range extenderu a ve spolupráci s ČVUT také na motoru TATRA spalujícím vodík,” doplnil Radomír Smolka.
TATRA TRUCKS pokračuje rovněž ve vývoji nových generací svých standardních modelů. V loňském roce například již začaly zkoušky prototypů nové generace modelové řady TATRA Force. Konstruktéři automobilky také od loňského roku pracují na nové generaci modelové řady TATRA Phoenix. Obě novinky by se mohly dostat do sériové výroby v roce 2024 či 2025.
Komentáře