Rok 2022 byl pro mnoho firem velmi turbulentní. Jak se s tímto nelehkým rokem vypořádala firma KUTNAK AUTOMOTIVE a jaké má plány na rok 2023, jsme si povídali s jednatelem společnosti Ing. Hubertem Kutňákem.
Jak hodnotíte rok 2022, který se nesl ve znamení doznívajícího covidu a války na Ukrajině?
Abych řekl popravdě, tak nás se potíže s Covidem tolik netýkaly, neboť logistika musela fungovat i v době covidových uzávěr. Bohužel válka na Ukrajině sebou přinesla zdražení a nejistotu napříč všemi sektory, což se podepsalo na o cca 2 % nižším objemu tržeb oproti roku 2021.
Vidíte něco jiného než v předchozích letech?
Vzhledem k tomu, že exportujeme více jak 65 % do zemí EU, tak můžeme porovnávat různá národní specifika. Na co ale všichni evropští distributoři tlačí, je okamžitá dodávka zboží na sklad. Vzhledem k tomu, že se neustále zpožďují kontejnery, tak to s sebou nese vyšší nároky na skladovou zásobu.
Které z nových distribučních míst považujete za perspektivní?
Musím říct, že se nám velmi dobře rozjíždí spolupráce na velmi náročném polském trhu a překvapením je Chorvatsko a Řecko. Tyto posledně dva zmiňované trhy přinášejí raketový růst a poptávka po našich výrobcích je zde velká. A naprostou raritou byl náš historicky první export do Ománu.
Jak hodnotíte rusky mluvicí trhy?
V Rusku je silná poptávka, ale vzhledem k problémům s platbami, tak jsme ten trh nyní zakonzervovali a spíše se soustředíme na Bělorusko, kam nedoléhají evropské sankce, a tudíž nejsou problémy s transferem plateb za dodané výrobky.
Jaké další zahraniční výzvy Vás letos čekají?
Rozhodně chceme více rozvíjet balkánské země a poté vidíme velký potenciál ve Francii, Španělsku a Portugalsku. Zde v dlouhodobém horizontu uvažujeme o meziskladu, neboť doprava našich výrobků trvá z ČR neúměrně dlouho.
To s sebou ponese i zvýšené nároky na nábor nových zaměstnanců.
To rozhodně ano, v současnosti nám běží několik náborových kampaní do nákupního oddělení na pozici Nákupčí a Product manager. Tyto lidi nehledáme ovšem jen v ČR, ale i v Asii.
Povídejte, to zní zajímavě.
Letos jsme se rozhodli vybudovat 2 pobočky, a to v čínských městech Shenzhen a Šanghaji. Chceme mít vlastní lidi, kteří budou přímo na místě dohlížet na vývoj a následně kvalitu vyráběných výrobků.
Jak je to časově náročné?
Samotné založení firmy není v Číně těžké, je ale třeba mít dobrého partnera a firmu můžete spustit do ½ roku.
Opět vidím, že Vaše cíle jsou velké.
Ano, chceme velké evropské firmy obsluhovat napřímo z Asie a tím pádem se vyvarovat dodatečným nákladům s dopravou a skladováním v ČR. Už nyní velkým distributorům nabízíme balení a štítkování v jejich designu, nově už jim chceme nabídnout částečné, ale i celokontejnerové zásilky přímo v režimu DAP (delivery at place). Samozřejmostí bude evropský standard zákaznického servisu přímo v místě výroby. Velmi rádi Vás příští rok opět pozveme na redakční návštěvu.
Děkujeme za Váš čas, přejeme hodně štěstí a brzy se těšíme na viděnou.
Komentáře