Začátkem letošního léta bylo Lion’s City s bateriovým elektrickým pohonem poprvé testováno také dopravními podniky v České republice. Předváděcí vozidlo Lion’s City 12 E se 100% elektrickým pohonem, zapůjčené z Polska, poskytla společnost MAN Truck & Bus CZ k testování čtyřem vybraným zákazníkům v různých městech České republiky.
V sobotu 11. a v neděli 12. června se na linkách MHD v Blansku uskutečnila premiérová jízda e-busu MAN. O víkendu měli cestující možnost svézt se moderním, tichým elektrobusem s nulovými emisemi, který byl v praxi testován na všech linkách MHD provozovaných ČAD Blansko.
Poté se Lion’s City 12 E přestěhoval na Moravu, kde jej převzal Dopravní podnik města Olomouce, a.s. Řidiči, kteří autobusem jezdili, si pochvalovali design nebo velmi dobrý celkový vzhled vozidla. Líbilo se jim také pohodlné pracoviště řidiče – ergonomicky uspořádané ovládací prvky, které jsou snadno dosažitelné, a kladně hodnotili také volant nebo snadnost řízení.
Dopravní podnik Karlovy Vary také hledá způsoby, jak přispět k čistotě ovzduší a životního prostředí ve světoznámém lázeňském městě. Z tohoto pohledu je elektromobilita žhavým tématem. Dopravní podnik DPKV proto například testoval, zda může e-bus MAN jezdit celý den na jedno nabití baterie, a nasadil jej na různé trasy, které se liší délkou, počtem spojů a profilem.
Koncem června se první elektrobus objevil ve zkušebním provozu také v ulicích Mělníka, kde jej testoval dopravní podnik ČSAD Střední Čechy. Na základě připravovaného zákona o podpoře nízkoemisních vozidel společnost v současné době ověřuje provoz e-busů s možností jejich případného budoucího nákupu. O provozování jízd již projevily zájem čtyři značky a jako první se představil MAN se svým modelem Lion’s City 12 E.
Sériová výroba 12metrového nízkopodlažního elektrobusu byla zahájena v říjnu 2020 v továrně MAN Starachowice (Polsko) a od zahájení prodeje modelu Lion’s City E si dopravní podniky v mnoha evropských městech objednaly již více než 1.000 e-busů MAN. Vozidlo s vnějšími rozměry 12 185/2550/3320 mm (d/š/v) může přepravovat až 88 cestujících (v závislosti na konfiguraci sedadel). Pokud jde o pohonné ústrojí, MAN používá centrální elektromotor na zadní nápravě s maximálním výkonem 240 kW (326 k) a maximálním točivým momentem 2100 Nm. Energii pro 100% elektrický pohon dodávají lithium-iontové baterie s kapacitou 480 kWh umístěné na střeše vozidla. Za příznivých podmínek zaručují dojezd až 350 kilometrů na jedno nabití, a to po celou dobu životnosti baterií (při rekordní jízdě eBus Efficiency Run ujel vůz Lion’s City 12 E dokonce až 550 kilometrů bez průběžného nabíjení).
Komentáře