V květnu 2022 poklesly registrace nových užitkových vozidel v Evropské unii o 17,7 % na 136.410 kusů. Tento pokles byl způsoben především poklesem prodeje nových dodávek.
Nákladní automobily a autobusy zaznamenaly ve srovnání se stejným obdobím loňského roku růst, ale pokles prodeje dodávek negativně ovlivnil celkové výsledky. Všechny klíčové trhy EU zaznamenaly dvouciferné ztráty, přičemž nejprudší propad zaznamenalo Španělsko (-29,3 %).
Za pět měsíců roku 2022 se prodej nových užitkových vozidel v EU snížil o 19,8 % na celkových 673.095 kusů, přičemž výrazné propady v březnu a dubnu výrazně ovlivnily celoroční výsledky. Všechny hlavní trhy v regionu vykázaly záporný růst: Španělsko (-31,2 %), Francie (-22,3 %), Německo (-17,1 %) a Itálie (-8,2 %).
Nová lehká užitková vozidla (LCV) do 3,5 t
V květnu prodej lehkých užitkových vozidel v celé EU ustoupil (-22,1 %) a čítal 108.355 kusů. Každý z hlavních trhů v regionu zaznamenal minulý měsíc pokles. Nejvýraznější pokles zaznamenalo Španělsko (-32,6 %), následované Německem (-23,8 %) a Francií (-19,7 %). Itálie naopak zaznamenala menší pokles (-13,5 %).
Od ledna do května bylo v EU registrováno celkem 538.444 lehkých užitkových vozidel, což je o 23,2 % méně než před rokem. Ze čtyř největších trhů v regionu zaznamenala nejmenší pokles Itálie (-8,9 %), zatímco Španělsko (-36,1 %), Francie (-24,9 %) a Německo (-19,8 %) byly svědky dvouciferných ztrát.
Nová těžká užitková vozidla (HCV) o hmotnosti 16 t a více
Minulý měsíc se registrace nových těžkých užitkových vozidel v EU zvýšily o 8,0 % a dosáhly 21.896 kusů. Téměř všechny trhy ve střední Evropě zaznamenaly nárůst, což přispělo k pozitivním výsledkům regionu, přičemž nejvyšší nárůst byl zaznamenán v Lotyšsku (+86,9 %). Pokud se podíváme na čtyři hlavní trhy v západní Evropě, pouze Španělsko zaznamenalo záporný růst (-4,6 %). Německo zaznamenalo mírnou expanzi (+2,4 %), zatímco Francie a Itálie byly svědky dvouciferného růstu (+14,6 %, resp. +14,3 %).
Během prvních pěti měsíců roku 2022 zaznamenal prodej nových těžkých nákladních vozidel v EU mírný pokles (-0,4 %). Květnová expanze prodejů nestačila k vyrovnání negativních kumulativních výsledků. Výsledky čtyř klíčových trhů v západní Evropě vykazovaly smíšené výsledky: Francie a Španělsko dokázaly v tomto období vykázat růst (+5,3 %, resp. +1,8 %), zatímco Německo a Itálie zaznamenaly mírný pokles (-4,0 %, resp. -1,8 %).
Nová střední a těžká užitková vozidla (MHCV) nad 3,5 t
Květnový prodej těžkých a středních užitkových vozidel vzrostl v EU o 3,6 % a čítal 25.603 kusů. K pozitivním výsledkům přispěla řada trhů ve střední Evropě. Čtyři největší trhy v západní Evropě zaznamenaly smíšené výsledky. Itálie (+10,7 %) a Francie (+9,1 %) zaznamenaly zisky. Německo a Španělsko naopak zaznamenaly ztráty (-4,8 %, resp. -4,6 %).
Za prvních pět měsíců roku bylo v celé EU zaregistrováno 123.834 nákladních automobilů, což představuje pokles o 3,1 %. K negativním výsledkům regionu přispělo Německo, které vykázalo nejslabší výsledek ze čtyř klíčových trhů (-8,3 %). Itálie vykázala mírný pokles (-2,2 %), zatímco Španělsko a Francie zaznamenaly mírný růst (+1,5 %, resp. +0,8 %).
Nové střední a těžké autobusy a autokary (MHBC) nad 3,5 t
V květnu se registrace nových autobusů v EU zvýšily o 32,8 % na 2.452 kusů, přičemž některé země v regionu zaznamenaly troj- a dokonce čtyřciferný nárůst. Největší procentuální přírůstek zaznamenalo Bulharsko (+1.800,0 %). Portugalsko a Švédsko rovněž výrazně podpořily výkonnost regionu (+515,0 %, resp. +188,9 %).
V roce 2022 zatím prodej nových autobusů a autokarů v EU vzrostl o 5,6 %. Díky růstu v minulém měsíci a v březnu se kumulativní výkonnost regionu poprvé v tomto roce dostala do kladných čísel.
Komentáře