“Close-up” je název série a programu probíhajícího v Muzeu automobilky Mercedes-Benz. Tentokrát se zaměříme na nákladní automobil se spalovacím motorem z roku 1898 – Daimler Motor-Lastwagen.
Muzeum Mercedes-Benz představuje ve své stálé expozici nejstarší originální nákladní automobil na světě. Jedná se o vůz Daimler Motor-Lastwagen z roku 1898, vyrobený společností Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Jeho užitečné zatížení 1,25 t bylo na svou dobu impozantní. Dvouválcový motor o objemu 1.527 cm3 měl výkon 4,1 kW (5,6 k). Jak je možné, že má při tomto objemu tak malý výkon?
Jak si tento bývalý profesionál v dopravě poradil s plným nákladem? Velmi jednoduše. Možná nebyl rychlý, ale za to byl vytrvalý. Jeho maximální rychlost bez zatížení nepřesáhla ani 12 km/h. Jedním z prvních zákazníků, kteří si pořídili užitková vozidla DMG, byly pivovary. Nákladní auto z roku 1898 mohlo do hostince dovézt najednou dvanáct sudů o objemu přibližně 60 litrů. Díky pomalé jízdě s tímto nákladem se podobal spíš pivovarským vozům taženým koňmi, ale jejich obsluha vyžadovala mnohem větší úsilí.
Již o dva roky dříve prodala společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft svůj první nákladní automobil do Anglie. Automobil jako takový byl nový vynález, v té době starý pouhých dvanáct let. Osobní a nákladní auta byla na silnicích velmi vzácná. Zejména ve městech se k přepravě osob a zboží stále používaly koňské povozy, na velké vzdálenosti se zboží přepravovalo po železnici nebo lodí.
A v této situaci se objevil nákladní automobil Daimler, který se specializoval na flexibilní a spolehlivou přepravu těžkých nákladů, zpočátku především ve městech a na krátkých příměstských trasách. Takový nákup se tehdejšímu dopravci vyplatil. Údržba nákladního auta byla levnější než stáj plná živých koní. Kromě toho mohl dopravce rozšířit oblast rozvozu, protože i s plným nákladem byl nákladní vůz stále rychlejší než srovnatelné vozidlo tažené koňmi. Ekonomická efektivita a prodejnost, to jsou i dnes nejdůležitější kritéria pro nákup užitkových vozidel.
Velká nakládací plošina na dřevěných kolech se spalovacím motorem – tak by se dal ve zkratce popsat exponát z roku 1898 ve sbírce muzea Mercedes-Benz. Tento vůz byl pro svůj účel dokonale připraven. Přestože byl vyroben pouhé dva roky po prvním nákladním automobilu z roku 1896, byl již vybaven podstatně modernější technikou a základní vlastnosti jeho klíčových součástí jsou platné dodnes. Například motor byl již umístěn vpředu, pod sedadlem řidiče, a k řízení vozidla se používala převodka řízení, která nahradila do té doby používané řetězy. Přenos výkonu prostřednictvím pastorků v kolech předznamenal moderní nápravu s planetovými převody. Na rok 1898 bylo velmi moderní také použití účinného trubkového chladiče k chlazení motoru a tří brzd. Dvě působily na obě zadní kola a jedna na řemenici. Brzdy pouze pro zadní nápravu se běžně používaly ještě mnoho let.
Následná konstrukční řešení odrážela užitkový účel vozu. Důraz byl totiž kladen spíše na přepravu nákladu než na pohodlí řidiče. Ten byl ve vozidle bez kabiny vystaven větru a špatnému počasí. Vlastně sdílel tento osud s kočími koňských spřežení, takže stejně jako oni měl obvykle po ruce plášť a deku složenou na lavici za vodorovně umístěným železným volantem. Řidič nákladního automobilu Daimler používal alespoň odpružené nápravy s listovými pružinami vpředu a vinutými pružinami vzadu, které však především chránily náklad a motor před vibracemi.
Komentáře