Od 15. října budou muset v Itálii všichni zaměstnanci prokazovat svou bezinfekčnost, aby jim byl umožněn přístup do areálů firem. Platí to bohužel i pro místa nakládky a vykládky kamionů, a tedy pro všechny jejich řidiče. Mezinárodní doprava postižená skokovým navýšením nákladů, nedostatkem řidičů a snížením efektivity v důsledku zhroucení dodavatelsko-odběratelských vztahů je tak postavena před další nepříjemný problém.
Od 15. října budou muset mít dopravní společnosti zavedený kontrolní systém ověřování certifikátu EU Digital COVID. Platný digitální certifikát EU COVID (s QR kódem), tzv. covid pass se vydává na základě kompletní vakcinace, absolvovaného testu nebo po prodělání Covid-19. Neočkovaní řidiči a ti, kteří Covid-19 neprodělali, se tak dostanou do značných potíží. Platnost PCR testů je totiž uznávána 72 hodin, antigenních pouze 48 hodin.
Testy z ČR tak mohou řidičům snadno propadnout, získání testu v Itálii je pak samozřejmě pro řidiče kamionu spojeno se značnými logistickými komplikacemi (hledání testovacího místa vzdáleného od místa vykládky nebo nakládky, bezpečné parkování nákladního vozidla, čekání až 24 hodin na vyhodnocení testu…).
Generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř k tomu dodává: „Jestliže se nezvýší proočkovanost českých řidičů, která se dle našich informací nijak neliší od běžného průměru, hrozí narušení plynulosti výměny zboží s Itálií. Ta je naším významným obchodním partnerem. Navíc lze bohužel očekávat, že podobná opatření přijmou i další země, tak jako to už udělalo Rumunsko. Obrátili jsme se spolu s Mezinárodní unií silniční dopravy na Evropskou komisi se žádostí o intervenci vůči Itálii. Požadujeme pardon pro řidiče nákladní dopravy, nebo alespoň odložení platnosti tohoto opatření. Zatím bez odezvy.“
Komentáře