Palivové články se dostávají na silnice po celém světě. Dalším milníkem pro společnost Bosch je významná zakázka na elektrický vzduchový kompresor s integrovanou výkonovou elektronikou. Ten reguluje přívod kyslíku do systému palivového článku. Společnost Bosch podepsala se společností cellcentric dlouhodobou smlouvu o dodávkách této high-tech komponenty.
Jako společný podnik Daimler Truck AG a Volvo Group AB v poměru 50:50 je společnost cellcentric odpovědná za všechny činnosti v celém hodnotovém řetězci. Stejně jako společnost Bosch se chce společný podnik stát předním světovým výrobcem systémů palivových článků a přispět tak do roku 2050 ke klimaticky neutrální a udržitelné dopravě. Vzduchový kompresor se stává součástí systému palivových článků. V budoucnu se bude používat v těžkých užitkových vozidlech a stacionárních aplikacích. Sériová výroba se plánuje od poloviny desetiletí.
Díky palivovým článkům budou užitková vozidla klimaticky neutrální
V palivových článcích reaguje vodík se vzdušným kyslíkem. Vyrábí tak elektrickou energii, vodu a teplo. Pokud se používá ekologický, tj. regenerativně vyráběný vodík, jsou vozidla s pohonem na palivové články na silnicích klimaticky neutrální. Elektrický vzduchový kompresor dodává potřebné množství filtrovaného vzduchu. Je jednou ze základních součástí systému palivových článků.
„Společnost Bosch věnuje vývoji enormní úsilí. Na industrializaci elektrického vzduchového kompresoru tak pracuje 15 týmů napříč divizemi,“ říká Dr. Uwe Gackstatter, předseda divize Bosch Powertrain Solutions.
Společnost Bosch nabízí vzduchový kompresor ve dvou výkonových třídách s 20 a 30 kilowatty. Třída 30 kilowattů je určena pro napětí od 450 do 850 V, třída 20 kilowattů volitelně pro napětí od 250 do 450 V nebo od 450 do 850 V. Oběžné kolo kompresoru dosahuje rychlosti více než 100.000 otáček za minutu.
„Kombinace vysokorychlostního elektromotoru s integrovanou výkonovou elektronikou umožňuje jednoduchou integraci systému při konkurenceschopných výrobních nákladech,“ zdůrazňuje Gackstatter.
Díky polovodičům z karbidu křemíku, které se používají ve výkonové elektronice Bosch, je energetický svazek mimořádně účinný.
Největší technickou výzvou v případě vzduchového kompresoru je převedení vysokorychlostních E-strojů se vzduchovým uložením v kombinaci s výkonovou elektronikou z kusové do velkosériové výroby. Celkově lze technickou náročnost srovnat se systémem vstřikování nafty pro užitková vozidla, což má pozitivní vliv na zaměstnanost.
Komentáře