V květnu 2020 se registrace užitkových vozidel v EU snížila o 44,4 %, ačkoli pokles byl méně výrazný než v dubnu, protože opatření proti COVID-19 byla uvolněnější.
Nová užitková vozidla celkem
Poptávka poklesla ve všech segmentech užitkových vozidel, což přispělo k prudkému poklesu zaznamenanému už minulý měsíc. Při pohledu na čtyři největší trhy EU největší ztráty zaznamenalo v květnu Španělsko (-59,0%) a Německo (-47,9%), následované Itálií (-36,5%) a Francií (-35,0%).
Za pět měsíců roku klesla poptávka po nových užitkových vozidlech v Evropské unii o 36,7 %. Každý z 27 trhů EU v letošním roce zatím zaznamenal dvojciferný procentní pokles, přičemž nejvyšší byl v Litvě (-55,7 %) a Španělsku (-49,3 %).
Nová lehká užitková vozidla do 3,5 t
Minulý měsíc klesla poptávka po dodávkách o 41,3 % na 92.604 kusů. Ve srovnání s předchozím měsícem, kdy došlo k prudkým poklesům o více než 80 %, došlo k mírnému oživení trhu ve Španělsku (-58,7 %), Itálii (-35,3 %) a Francii (-32,9 %). Na druhé straně Německo zaznamenalo vyšší procentuální pokles (-45,5 %) než v dubnu.
Od ledna do května se trh EU pro nová lehká užitková vozidla snížil o 36,4 %. Na čtyřech hlavních trzích zaznamenalo Španělsko největší pokles poptávky (-51,2 %), poté Itálie (-42,4 %), Francie (-40,3 %) a Německo (-26,6 %).
Nová těžká užitková vozidla
Během května roku 2020 se registrace nových těžkých nákladních vozidel snížila o 59,7 % na 11.783 kusů. Poptávka ve střední Evropě byla vážně zasažena (-74,5 %), přičemž v Estonsku, Litvě, Bulharsku a Maďarsku došlo k procentním ztrátám o více než 80 %. Negativní výsledky vykázaly také čtyři hlavní západoevropské trhy, zejména Španělsko (-62,1 %) a Německo (-58,0 %). Naproti tomu Kypr a Řecko byly minulý měsíc jedinými zeměmi EU, která zaznamenala růst.
Do roku 2020 bylo v Evropské unii registrováno 76.232 těžkých nákladních vozidel, což je o 41,1 % méně než ve stejném období před rokem. Poptávka se ve Francii snížila o 41,9 %, následovalo Německo (-36,8 %), Španělsko (-32,1 %) a Itálie (-29,0 %).
Nová střední a těžká užitková vozidla nad 3,5 t
V květnu 2020 se poptávka EU po nákladních vozech v EU snížila o 56,9 %, což znamená snížení již jedenáctý měsíc po sobě. Německo zůstalo vedoucím trhem pro střední a těžká užitková vozidla s registrovanými 4.535 vozy, přestože to byl jen poloviční počet prodaných nákladních vozidel o rok dříve (-54,6 %). Podobné poklesy poptávky vykázaly Španělsko (-58,9 %), Francie (-47,0 %) a Itálie (-41,3 %).
Do pěti měsíců do roku 2020 zaznamenala Evropská unie celkem 95.174 nových nákladních vozidel, což je o 38,6 % méně než ve stejném období loňského roku. Největší procento kleslo ve Francii (-41,0 %), následovalo Německo (-33,4 %), Španělsko (-30,9 %) a Itálie (-29,4 %).
Nové střední a těžké autobusy a autokary nad 3,5 t
Minulý měsíc se v celé EU registrace autobusů a autokarů snížily (-56,5 %), což představuje 1.583 jednotek (ve srovnání s 3.636 v květnu 2019). Pouze čtyři z 27 trhů EU vykázaly v květnu 2020 pozitivní výsledky: Kypr, Česká republika, Finsko a Švédsko. Ostatních 23 trhů, včetně čtyř hlavních, zaznamenalo minulý měsíc dvojciferný pokles.
Od ledna do května se poptávka po autobusech a autokarech v Evropské unii snížila o 33,2 %, přičemž v celém regionu bylo registrováno 10.125 nových vozidel. Více než polovina registrací klesla ve Španělsku (-54,3 %), zatímco Francie (-21,5 %), Německo (-17,0 %) a Itálie (-13,6 %) zaznamenaly mírnější poklesy.
Komentáře