Velmi zostra odstartoval 42. ročník Rallye Dakar. Zatímco v předchozích letech byla úvodní etapa spíše symbolická, letos pořadatelé slíbili jeden z nejtěžších závodů v historii a posádky tento fakt cítí od prvních kilometrů. Náročná trať dává od počátku zabrat i řadě favoritů. Severočeské kamiony z dílny MKR Technology s nástrahami bojují, na pódium to ale nevyšlo.
„Závod jsme nerozjeli vůbec špatně, ale nakonec děláme, co můžeme, abychom se dostali do cíle. Kluci měli řadu defektů a bohužel jsme hned na začátku měli i větší technické problémy, ale věřím, že se podařilo vše dát do kupy a zítra vyjedeme v plném složení. Jsme na začátku, vůbec nemá smysl dělat jakékoli závěry, protože co se dnes stane jednomu, může zítra potkat druhého,“ sdělil Mario Kress, konstruktér severočeských renaultů.
Posádky si v sobotním podvečeru užily slavnostní start, ale v neděli už závod odstartoval naplno a úvodní zkouška byla pořádnou prověrkou. První etapa z Džiddy do Al Wejhu měřila dlouhých 752 kilometrů a 319 pak měla měřená část. Etapa přitom nabídla vše, na co se účastníci Dakaru těší – rychlé a technické pasáže, ale také kamení, písky a s nimi spojené zrádné duny
. Nejlépe si s nástrahami trasy poradil Rus Shibalov, který cílem projel za tři hodiny čtyřicet. Druhý byl Bělorus Vjazovič s MAZem a třetí Holanďan van Kasteren s ivekem ztratil lehce přes tři minuty. Velký boj svedly také severočeské renaulty z dílny MKR Technology. Dlouhou dobu se všechny držely v popředí, když Martin van den Brink se v první třetině závodu držel na bronzové příčce.
„Jenže pak přišly defekty. Martin se musel zastavit hned třikrát,“ podotkl Mario Kress.
Nakonec jezdec týmu Mammoet Rallysport uzavřel druhou desítku s hodinovou ztrátou na vítězného Shibalova. Podobné komplikace potkaly i další dva holandské jezdce židovických speciálů. Pascal de Baar z Riwald Dakar jel velmi pěkný závod, ale kvůli potížím nakonec sice dojel nejlépe z celého kvarteta, ale v hodnocení zajel až patnáctý čas s odstupem lehce přes půl hodiny na nejrychlejší. Hned za ním s dalšími čtyřmi minutami byl holandských „hasič“ Richard de Groot.
Největší patálie ale potkaly nejsledovanější z kamionů – historicky první hybridní kamion, který do závodu odstartoval. Posádku pilota Gerta Huzinka zastavil zhruba v polovině závodu poškozený simerink na zadní nápravě a došlo ke ztrátě oleje. Opravu posádka řešila dlouhé hodiny a nikdo netušil, co bude dál. Podle posledních zpráv se kamion podařilo rozjet a míří do bivaku.
„Moc času na opravy před startem další etapy mít nebudeme, ale věřím, že všechno zvládneme a další den budeme schopni jet zase naplno,“ nevzdává se nikdy Mario Kress.
Druhá etapa z Al Wejhu do Neomu má přesně čtyři sta kilometrů a téměř tři sta sedmdesát tvoří měřená část. Tentokrát by neměla být tak náročná co do terénu, ale spíše co do navigace.
Výsledky – 1. et. – Jeddah – Al Wajh (319 km):
- Shibalov (RUS) Kamaz 3:40:35
- Viazovich (BLR) MAZ +1:33
- van Kasteren (NED) Iveco +3:09
- Sotnikov (RUS) Kamaz +4:07
- Macík (CZE) Iveco +4:52
- De Baar (NED) Renault +32:33
- de Groot (NED) Renault +36:44
- van den Brink (NED) Renault +1:10:34
Komentáře