Pokud zaprší, zapínáme stěrače prakticky bez přemýšlení. Moderní vozy však díky elektronice práci stěračů zautomatizovaly a řidiče tím nezatěžují. Je to možné díky použití dešťového senzoru. Jak to celé funguje, nám objasní firma Hella.
Dešťový senzor se montuje na čelní sklo zevnitř vozidla nad nebo vedle zpětného zrcátka. Jeho optický prvek musí být v místě, které stěrače čistí. Čidlo určuje stupeň lomu světla, který je narušený kapkami deště padajícími na sklo. Na následujícím obrázku je schéma jeho konstrukce. Uvnitř senzoru jsou dvě diody měřící intenzitu světla. Světlo je přiváděno do diod krátkými optickými vlákny. Pokud je sklo čisté, obě LED diody přijímají světlo se stejnými parametry a obě LED diody přenášejí stejnou úroveň signálu do řídicí jednotky.
Pokud se v měřicí oblasti senzoru objeví kapka vody, změní se odečet signálu na jedné z diod. Jednotka následně určí rozdíl mezi signály a na základě toho změní práci stěračů. Když jsou kapky malé, stěrače budou pracovat přerušovaně. Když se kapky zvětší nebo se déšť zintenzivní, stěrače poběží častěji nebo plnou rychlostí. Parametry čtení signálu, např. detekce nástupu deště a jeho intenzity, závisí na softwaru a mezních podmínkách provozu ovladače stěračů. Stejný senzor lze použít v různých typech vozidel a v každém z nich mohou stěrače pracovat trochu jinak – podle nastavení výrobcem vozidla.
Pro uživatele automobilu je to senzor bezobsluhový. Stačí nastavit stěrače do automatického provozu a jakmile prší, začnou pracovat samy.
Případná obsluha nebo servis senzoru je tak přenesena na servisy zabývající se výměnou skel. Senzor je namontován ve speciálním držáku přilepeném ke sklu. Je důležité, aby se nacházel na přesném místě určeném výrobcem vozidla. Při výměně skla není vždy nutné měnit senzor za nový. Poškození skla obvykle nevede k jeho poškození, můžete jej znovu nainstalovat.
Při instalaci senzoru mějte na paměti, že tato operace vyžaduje malé množství speciálního montážního gelu. K čemu slouží tento gel? Senzor je umístěn v krátké vzdálenosti od skla a světlo procházející do jeho měřící zóny prochází sklem, poté vzduchem mezi sklem a senzorem a nakonec optickými prvky senzoru. Jakákoli změna prostředí, skrz které světlo prochází, ovlivňuje jeho lom, což může způsobit chyby při jeho vyhodnocování. Aby se tomu zabránilo, je prostor mezi senzorem a sklem vyplněn speciálním gelem, který opticky propojuje sklo s povrchem senzoru, čímž se zabraňuje nežádoucím jevům. Gel je obvykle dodáván s novým sklem. Nanáší se na senzor těsně před jeho namontováním do držáku. Dešťové senzory nevyžadují kalibraci.
Nejnovější konstrukce senzorů kombinují několik funkcí. Optický systém se používá nejen k rozpoznání srážek, ale také ke stanovení intenzity světla dopadajícího na sklo. Umožňuje to automatické přepínání denních světel na potkávací nebo obráceně, když se stmívá, vjíždíme nebo vyjíždíme z tunelu. Někdy navíc senzor světla a deště může ovládat automatické přepínání potkávacích a dálkových světel.
Nabídka elektronických součástek firmy Hella zahrnuje několik typů senzorů deště, deště a světla. Aktuálně jsou v nabídce také senzory 4. generace, s funkcí detekce slunečního záření a vlhkosti v kabině. Senzory IV generace tak mohou řídit intenzitu zobrazení displejů typu HUD. Dešťové a světelné senzory se vyrábějí nejenom pro mnoho typů osobních vozidel, ale také pro autobusy, kde je vzhledem k tvaru a velikosti čelního skla nutné použít speciální optická a technologická řešení.
Martin, 8 února 2020, 12:18 1 -2
A tak takové voloviny se montují dnes do aut. Jen aby se co nejvíce navýšila jeho konečná cena.
Odpověď