Hodně se mluví o masovém instalování vysokorychlostních vah na našich komunikacích. Tato velmi nákladná technologie má zlepšit stav infrastruktury. Silný tlak na vysoké investice z veřejných peněz je podezřelý už jenom proto, jaké argumenty jsou používány.
V ČR je údajně přetíženo 6 kamionů z 10 a každý takový prý zničí silnice jako 10 tisíc osobních aut. Druhé číslo patří již k mediálnímu koloritu a nikdo neumí vysvětlit, kde se vzalo. Objevil se také údaj 3 tisíce, ale i 30 tisíc, takže to bude asi pokus o průměr. Nesmyslem je ovšem 6 přetížených kamionů z 10. Podle statistik z již provozovaných vah nepřekračuje počet přetížených nákladních vozidel ani 1 %. A to ještě systém neumí vyloučit schválené nadrozměrné přepravy, jichž bude v době boje s kůrovcem dramaticky přibývat.
Zásadní vadou je, že budou postiženi pouze čeští dopravci a jejich řidiči. Ano, ti zahraniční se pokutám vyhnou, přetížení nespadá pod směrnici 2015/413 ze dne 11. března 2015 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu a ostatní členské státy nemají povinnost českým úřadům oznámit provozovatele vozidla. Trestáni tak jsou a budou jen domácí provozovatelé, a to je neakceptovatelné, když je z mýtného systému vidět, že cizích vozidel je v něm už většina.
Jak uchrání vysokorychlostní váhy silnice od přetížených vozidel? Nijak, vozidlo totiž přetížené pokračuje v jízdě a naši dopravci v současnosti dostávají příkazy k zaplacení pokut třeba s dvouletým odstupem od spáchání přestupku, bez možnosti obrany ve správním řízení, protože mají povinnost uchovávat doklady o přepravě jen 12 měsíců.
Speciálním problémem je technický stav váhy, který není snadné udržet. Vážení ovlivňují i klimatické podmínky a především stav vozovky před váhou.
Vysokorychlostní vážení má sloužit pouze jako nástroj pro předvýběr k řádnému vážení příslušnými odborníky, jako to mají ve všech ostatních evropských zemích. Pak je přetížené vozidlo odstaveno, neničí dál vozovku a nezáleží na tom, z jaké země pochází.
Komentáře