Hasiči převzali speciály TATRA s pancéřovými kabinami

16 října 2018, 11:26

Zástupci HZS České republiky převzali v Jihlavě dva zcela nové a unikátní hasičské speciály na podvozku TATRA v podobě cisternových zodolněných stříkaček CZS 40 Titan. Vozidla budou sloužit u Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR.

Nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami

Během slavnostního aktu v jihlavském areálu HZS ČR byly hasičům předány nové velkoobjemové cisterny CZS 40 Titan. Ty jsou určeny pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení. Proto jsou vybaveny pancéřovanou kabinou i zodolněnou nástavbou a konstrukcí podvozku, které chrání nejen posádku, ale hasicí zařízení a technologie. Vozidla poputují k záchranným rotám v Hlučíně a Zbirohu, plánuje se ještě pořízení třetího kusu, který by měl sloužit u záchranné roty v Jihlavě.

Základ CZS 40 tvoří osvědčený automobil řady TATRA FORCE s podvozkem v konfiguraci 8×8 kopřivnické společnosti TATRA TRUCKS, o konstrukci nástavby a zástavbu hasicích technologií se postarala firma THT Polička. Vozy CZS 40 Titan se veřejnosti poprvé oficiálně představí během slavnostní přehlídky Armády České republiky a záchranných a bezpečnostních složek ČR na Evropské třídě v Praze 28. října tohoto roku, jež se bude konat při příležitosti oslav výročí 100 let od vzniku Československé republiky.

Podle záměrů HZS ČR mají nové speciály ve službě nahradit hasičské tanky SPOT-55. Vozidla CZS 40 Titan je možné nasazovat v zamořeném prostředí, jsou vhodná pro hasební zásahy či průzkumné a monitorovací akce při haváriích v chemických a petrochemických podnicích nebo v místech s nevybuchlou municí, nástražnými výbušnými zařízeními a tlakovými lahvemi, mohou být využívány i při velkých lesních požárech atd.

Vozy jsou určeny pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení

Podvozek TATRA T815–7M0RC1.371 je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneumatik. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky dle natočení náprav předních, centrální dohušťování pneumatik je ovládáno dálkově přímo z místa řidiče. CZS 40 Titan je vybaveno šestiválcovým motorem Cummins ISM500 o výkonu 373 kW a plně automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným retardérem.

Pancéřovaná kabina je čtyřmístná a čtyřdveřová s balistickou odolností úrovně 2a/b podle vojenského standardu STANAG 4569. Je schopna ochránit posádku proti explozí protitankové miny o síle ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku. Kabina je vybavena i systémy ochrany posádky před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení.

Čerpací zařízení THT PJA 4000 posádka obsluhuje dálkově pomocí ovládacích prvků a dotykových tabletů. CZS 40 Titan disponuje dvěma proudnicemi, na přídi před kabinou je proudnice o průtoku 1 tisíc litrů za minutu, proudnice umístěná v nástavbě je výsuvná s průtokem 4 tisíce litrů za minutu, obě jsou vybaveny kamerou přenášející obraz na displeje v kabině. V nástavbě je i výsuvný stožár s přehledovou kamerou, infračervenou kamerou a laserovým dálkoměrem, další kamery jsou zabudovány do boků a zádi korby a umožňují bezdrátový přenos obrazu na dálku v reálném čase. Veškeré rozvody paliva, olejové a vzduchové okruhy vozidla jsou chráněny proti ohni i horku, podvozek, nástavba i kabina jsou proti sálavému horku chráněny systémem vodních rozprašovacích trysek.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!