V polovině srpna se na letišti v Přibyslavi konala výstava hasičské techniky Pyrocar 2018. Na ní se ve světové premiéře představila dvě nová vozidla společnosti TATRA TRUCKS, která jsou určena pro hasiče a záchranářské jednotky. S nimi kopřivnická automobilka představila i nová konstrukční řešení.
Nová TATRA TERRA jako hasičský speciál
První novinkou byl hasičský speciál nové obchodní řady TATRA TERRA. Jde o přímého pokračovatele vozidel obchodních řad T 815, T 815-2 a TERRN01.
Nový je jak exteriér, tak interiér modernizované kabiny, pro potřeby hasičských a záchranářských vozidel doplněné o boční panely překrývajícími prostor mezi kabinou a nástavbou. Skelet kabiny byl zcela přepracován a plní nejnovější standardy mezinárodní normy EHK 29, včetně bariérové zkoušky na přední sloupky kabiny. Čelní sklo je nově do skeletu kabiny vlepeno. Nově jsou řešeny závěsy dveří s omezovači.
Významným přínosem nové kabiny je zvětšený prostor pro posádku vozidla, a to díky její zvětšené celkové délce.
TERRA představená na Pyrocar 2018 byla vybavena známým a osvědčeným vzduchem přímo chlazeným tatrováckým osmiválcem o maximálním výkonu 325 kW a plně automatickou převodovkou Allison. Konstrukce nového vozidla TATRA TERRA je však připravena i pro možnou zástavbu kapalinou chlazených motorů pro vybraná teritoria.
Nové hasičské a záchranářské vozidlo TATRA TERRA je schopné bez úprav brodění až do hloubky 1.200 mm. V hasičské nástavbě sebou veze 4 tisíce l vody a 240 l pěnidla.
TATRA FORCE s novou kabinou
Premiéru měla na výstavě Pyrocar 2018 také TATRA FORCE s modernizovanou kabinou. Na první pohled je patrný modifikovaný tvar střechy zlepšující jízdní profil. Nejvýznamnější konstrukční úpravou nové kabiny je však podstatně zvětšený prostor pro posádku, především mezi palubní deskou a prostředním dvojsedadlem.
Nově je v přístrojové desce nabízen sdružený displej pod volantem. Novinkou jsou rovněž výplně dveří i konstrukce dveřních pantů a jejich omezovačů. Modernizovaná TATRA FORCE rovněž dostala hlavní i mlhové LED světlomety a integrované prvky denního svícení, nová je i čelní maska.
Unifikace hasičských vozidel TATRA
Jak zcela nový model obchodní řady TATRA TERRA určený pro hasiče a záchranáře, tak TATRA FORCE s modernizovanou kabinou vhodná pro stejný segment, využívají identický podvozek tzv. tatrovácké koncepce vozidla v nejmodernějším provedení doplněný o pneumatický systém odpružení všech náprav a brzdový systém s kotoučovými brzdami na všech kolech. Hnací trakt obou modelů vozidel je opět identický: vzduchem přímo chlazený originální motor TATRA, automatická převodovka Allison a přídavná/sestupná převodovka TATRA.
Vysoká míra jízdní stability
Díky neustále vyvíjenému podvozku tzv. tatrovácké koncepce vozidla s vysokými unifikačními dopady, a především díky možnostem jemného naladění systému pneumatického odpružení všech náprav disponují vozidla TATRA vynikající jízdní stabilitou. Průjezd rychlých zatáček, vyhýbací manévr či jízda v kruhu je u vozidel TATRA významně jistější a dynamičtější než u konkurenčních vozidel s „tradiční” rámovou konstrukcí podvozku, která musí být již ze své podstaty poddajnější v krutu a ohybu.
Výjimečný TIGON na podvozku TATRA
Na výstavě Pyrocar 2018 byla k vidění i další novinka, unikátní čtyřnápravový hasičský speciál TIGON určený do extrémních podmínek a těžkého terénu průmyslových provozů, jako jsou například doly či rafinérie. TIGON je postaven na čtyřnápravovém podvozku TATRA FORCE s pneumatickým odpružením všech náprav.
Zajímavostí je instalace vodních trysek na podvozku, které jej mají chránit před sálavým teplem od země. Čtyřdveřová dvoukabina FORCE je pětimístná (1+2+2). Vozidlo je obuto do pneumatik rozměru 24.00 R21 a má redukce v nábojích kol. Více než šestnáctilitrový šestiválec Volvo s maximálním výkonem 515 kW je schopen TIGON pomocí automatické převodovky Allison a přídavné/sestupné převodovky TATRA rozjet na maximální rychlost 120 km/h. Vozidlo disponuje tzv. pump-and-roll funkcí, která umožňuje provádět plnohodnotného hašení za jízdy. Hasicí nástavba Rosenbauer pojme 9 tisíc l hasební vody a 3,5 tisíce l pěnidla.
Komentáře