Moderní šestilitrový vznětový motor má obrovské požadavky na vzduch. Při otáčkách okolo 2.000 ot/min. je spotřeba vzduchu za minutu provozu motoru přibližně 5.400 litrů. Obzvláště na nezpevněných cestách a v terénu jsou vzduchové filtry vystaveny extrémní zkoušce odolnosti.
Za takových ztížených podmínek je po 30.000 km ze sacího systému odfiltrováno až 1,5 kg prachu. Vzhledem k neustálému snižování objemu motoru a použití turbodmychadel hrají vzduchové filtry stále důležitější roli při efektivní spalování.
Ucpaný filtr = dřívější opotřebení motoru
Vzdušné nečistoty mají různé velikosti. Mohou to být okem viditelné, velmi abrazivní zrnka písku až po mikroskopické částečky sazí, gumy z pneumatik, brzdného prachu, pylu a vlhkosti. Na zpevněných vozovkách je průměrný obsah prachu ve vzduchu 1 mg/m3 a nezpevněných cestách se tato hodnota může zvednout až čtyřicetkrát. Poškozené nebo ucpané vzduchové filtry vedou k rychlejšímu opotřebení pístů, pístních kroužků, válců a ventilů. Navíc částice znečištění, vstupující do spalovací komory, mohou projít až ke klikové skříni a kontaminovat olej, čímž se zkracuje životnost oleje a olejového filtru.
Dvě strany filtru
Během normálního provozu se znečištění usazuje na filtrační médium. S rostoucím znečištěním se mění tlak na obou stranách filtru, což má velký význam hlavně pro vozy s turbodmychadlech. Výsledkem je extrémně vysoký sací výkon na čisté straně filtru. Rozdíl tlaku může být tak velký, že to filtr nízké kvality nemůže vydržet. Důsledkem může být nasátí tzv. falešného vzduchu, čímž se znečišťující látky nerušeně dostanou přímo do sacího systému. V extrémních případech mohou kousky roztrženého filtru způsobit okamžité a vážné poškození motoru.
Pravidelný servis
Vzduchový filtr je třeba pravidelně vyměňovat v rámci běžné údržby doporučené výrobcem vozidla. V případě provozu ve ztížených podmínkách by výměna měla probíhat častěji. Extrémně znečištěné filtry mohou zvýšit spotřebu paliva a snížit výkon motoru. Kromě toho špatné složení směsi může vést ke zvýšení produkce emisí. A ve vozidlech vybavených filtrem pevných částic (DPF) způsobuje další problémy.
Sací systém spalovacího motoru se v průběhu let výrazně změnil. Kdysi se jednalo se o jednoduchý obal vzduchového filtru a dnes je integrovanou součástí systému řízení emisí. Nesprávně vyrobený nebo nesprávně nainstalovaný vzduchový filtr může zvýšit riziko rychlejšího opotřebení motoru. Navíc může zvýšit hladinu hluku a vibrací.
Správná montáž filtrů může být u některých vozidel obtížná, zvláště když je jeden motor používán mnoha výrobci automobilů a musí se vejít do rozdílně velkého motorového prostoru. V této situaci vyžaduje výměna vzduchového filtru zvláštní pozornost, čímž se zabrání poškození filtru a jeho nesprávnému uložení.
Komentáře