Expedice Tatra kolem světa 2 navzdory celosvětové pandemii pokračuje v putování

24 dubna 2020, 14:00

Expedice Tatra kolem světa 2 je po únorovém startu již v plném proudu a má za sebou několik tisíc kilometrů. Členové výpravy opustili evropský kontinent a přesunuli se do Asie. V tureckém Istanbulu si navíc již odbyli první zastávku pro výměnu pneumatik. V posledních týdnech sice cestovatele přibrzdila koronavirová pandemie, ale odhodlání pokračovat v  cestě i nadále jim však nechybí.

Expedice Tatra kolem světa 2

 Značná část světa je momentálně paralyzována kvůli pandemii nového typu koronaviru. Ani to však nemůže podsádce upravené Tatry T 815 4×4 zabránit v poznávání nových míst.

Naše expedice především ukazuje schopnosti vyrovnat se s nečekanými událostmi a jejich překonávání. Jde o to užít si poznání jiných krajin, kultur a lidí. Koronavir je výraznou překážkou, která nám mění plány každý den, ale jsme tým zkušených cestovatelů, kteří si s tímhle poradí,“ neztrácí optimismus hlavní organizátor projektu Marek Havlíček.

Za necelé dva měsíce cesty již expedice Tatra kolem světa 2 prožila nespočet zážitků. Po slavnostním startu v Praze zamířil kopřivnický speciál do Bratislavy, aby se vzápětí přes Maďarsko vydal směrem Balkán. V Chorvatsku si dobrodruzi užili scenerií Plitvických jezer a poté se přes Bosnu a Hercegovinu přemístili do Černé Hory, kde je čekalo zpestření v podobně zasazení památečního stromu.

Za dalším dobrodružstvím se výprava vydala do Albánie a do Řecka, kde došlo na první zásadnější změnu v itineráři: místo přímého pokračování do Turecka musela tatra zvolit cestu přes Bulharsko.

V tureckém Istanbulu posádka převzala nové pneumatiky od společnosti Continental, které si spoluzakladatel projektu Tatra kolem světa 2 Marek Havlíček nemůže vynachválit.

Se vstupem do areálu, kde byly pneumatiky uskladněny, nám po telefonu pomohli zástupci z českého zastoupení společnosti Continental. Původně jsme si měli pláště pouze vyzvednout, ale v ,Trajdě‘ není moc místa, takže jsme se vrhli na výměnu přímo tam. Místní nám dokonce uvařili čaj. Nové pneumatiky mají dobré jízdní vlastnosti, a to jak v terénu, tak na asfaltu i na mokru.“

Velkým pomocníkem na cestách je i systém ContiConnect, který monitoruje tlak a teplotu pneumatik.

Díky zařízení ContiConnect víme o teplotě a tlaku v každé pneumatice. V podstatě je to třetí nejsledovanější údaj, hned po tachometru a GPS,“ přiznává lídr výpravy.

Jakmile se kalendář přehoupl do druhé poloviny března, naplno udeřila koronavirová krize a možnosti překračovat hranice se značně omezily. Posádka tatry se ale nevzdává a po změně plánů poznává nejrůznější zákoutí Turecka, zatímco část týmu, jež zůstává v České republice, zjišťuje možnosti dalšího postupu.

Na cestování je úžasné, že každý den je jiný a potká nás jiné překvapení a zajímavost. Skvělé je, že se tu sešla dobrá parta lidí, díky které je každý den výjimečný,“ dodává Marek Havlíček, jenž se společně s ostatními členy posádky musí v každé zemi vypořádávat s dodržováním současných bezpečnostních opatření.

Průběh putování Tatry kolem světa 2 lze sledovat i na sociálních sítích Facebook a Instagram, díky čemuž je možné s výpravou cestovat alespoň virtuálně.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

frhk, 27 dubna 2020, 15:06 0 0

Expedici Tatra kolem světa udělal koronavirus čáru přes rozpočet:
Milí cestovatelé holt momentálně řeší vlastní osudovou chybu, ignorování / podcenění objektivních skutečností, díky čemuž se zřejmě změní motto expedice na "Tatra okolo Turecka", .... a možná budou za pár dní i žádat MZV o pomoc s repatriací - jako ty tisíce cestovatelů uvízlých (vesměs vlastní vinou) po celém světě -, což se i mne už bude týkat osobně, jako daňového poplatníka (který prozíravě již v lednu zrušil cestu na S.Východ)! Pokud ještě někdo doufá, že jde o záležitost několika týdnů, resp. myslí, že přečká, "než se to přežene" někde za bukem či na pláži anebo věří, že v RF či TR může být méně nemocných koronavirem než v Lucembursku či na Islandu – je blázen.

Že "Situaci při výjezdu nikdo nemohl očekávat" - je blábol, potažmo lež.... již několikrát jsem napsal, že
"Každý, kdo trochu zná geografii a sledoval byť jen povrchně zpravodajství, věděl už v okamžiku startu Tatry, že dodržení plánované trasy (tj. hlavně průjezd Iránem) bude přinejmenším riskantní, česky "vo hubu", a sledoval tudíž situaci na jejich plánované trase s obavami ... ovšem radit takovým profíkům bych považoval za drzost. (a propos: aktualizovaná mapa a infografika ohledně pandemie je na mém FB-profilu od 19. února) ... Neznaje jejich aktuální polohu a plány, předpokládal jsem ovšem, že operativně změní trasu a namísto potulky po Balkánu se budou okamžitě (už koncem února) přesouvat buď přes SRB/RO/UKR do Ruska, anebo aspoň pospíchat přes TR/GE/AZ na sev. Kavkaz. Že bude Irán neprůjezdný, bylo přeci od konce února každým dnem jasnější, stejně jako nejistá perspektiva překročení hraničního přechodu AZ/RF (býval vyloučený pouze pro bilaterální provoz) anebo využití trajektu AZ/TURK (podle mých informací dávno zrušeného)." A propos: Nejpozději začátkem března už nemohl nikdo věřit tomu, že se virus během pár dní nepřenese i do TR/AZ/AR.
Viz https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQspbhIDFJCB47L34GQDEO3pCGeCEU8ly2GCQHAPw8SMUG73dP9

Ještě 17/4 jsem "Tatrovákům" napsal: "Rusko v nejbližších dnech má také uzavřít komplet hranice (https://www.themoscowtimes.com/2020/03/16/russia-temporarily-bans-entry-of-foreigners-amid-coronavirus-outbreak-a69646 ), KYRG/UZB/TADž připravují uzávěru hranic, trajekt z AZERB do TURKM nefunguje .... a vyvrcholení pandemie by mělo nastat až v červenci / srpnu :( "
"Vzhledem k situaci bych opravdu doporučoval okamžitou evakuaci všech kromě šoférů, dokud to ještě jde - viz např = https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/cesko-koronavirus-covid-19-zahranici-mzv-ambasada.A200316_130713_zahranicni_vlc IIII Bude čím dál tím větší problém dostat se i nazpět do ČR - přes SK, A, PL, D a HU se nelze už nyní dostat tranzitem (po zemi), od zítřka je uzavřené vídeňské letiště (i bratislavské), což klidně může potkat i to pražské :( "
Dostal jsem odpověď, ať "nešířím pesimismus a dezinformace", potažmo starám se o sebe, neboť Havlíček ví nejlépe, co dělat
Následně se Turecko po dlouhém zasedání vlády 18/3 rozhodlo zavést tvrdší opatření proti koronaviru (lidé mají 3 týdny zůstávat doma) a uzavřít také hranice s Řeckem a Bulharskem.
https://www.aljazeera.com/news/2020/03/coronavirus-travel-restrictions-border-shutdowns-country-200318091505922.html

osobně neřeším ani tak problém " Uzmutí jména a image původního projektu", jako spíše to, že tahle parta vystupuje pomalu jménem ČR a oblbuje tisíce naivních fanoušků a sponzorů, od nichž si nechává podstatnou měrou financovat vlastní dobrodružství, nehledě na mastné poplatky za spoluúčast. Ačkoliv Havlíček prezentuje projekt expedice pomalu jako bohulibé dílo, jsou poplatky spoluúčastníků de facto na úrovni cen luxusních zájezdů přes komerční CK (týden účasti = cca 1000 €, což je suma, za kterou já objedu půl zeměkoule). Fanoušci expedice, kteří vesměs nevytáhli v životě paty z domu, nechápou rozdíl mezi ignorantstvím / hazardem a dobrodružstvím / statečností. BohuželA to jsem Havlíčkovi původně nabízel podporu a posílal informace, než jsem pochopil, že to je arogantní showman  

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Turkey
https://tr.euronews.com/2020/03/21/turkiye-de-covid-19-salg-n-hava-trafigi-kesilen-ulke-say-s-71-e-c-kt
https://www.aljazeera.com/indepth/interactive/2020/03/covid-19-charts-maps-200310163714493.html
https://www.nationsonline.org/oneworld/map/New-Coronavirus-2019-nCoV-world-map.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Russia

Může mě šlak trefit, když vidím, jak nezodpovědní magoři, dobrodruzi bez výčitky svědomí či špetky zdravého rozumu zneužívají diplomatické služby a repatriační lety poté, co se sami vlastní zásluhou dostali do šlamastiky .... a ještě se tváří jako hrdinové, namísto, aby děkovali bohu, že se nevrací v igelitovém pytli díky idiotskému nápadu poflakovat se frajersky epicentrem pandemie.

Odpověď