Je konec! Dvaačtyřicátý ročník nejprestižnější rallye světa dojel do cíle a s ním v kompletní sestavě také čtveřice severočeský renaultů z dílny týmu MKR Technology. Na startu stál kvartet kamionů, který v cílové Qiddiyi může začít slavit.
Sice se tentokrát nepovedlo vystoupat na vytoužené pódium, ale to s novými technologiemi ani nebyl cíl, takže v zázemí česko-holandské formace mají důvod k oslavě. MRK Technology je totiž první na světě, kdo do Dakaru postavil hybridní kamion, ale současně s ním také zdárně dojel i do cíle.
„Mám velkou radost. Chtěli jsme Dakar zdolat celý v kompletní formaci, a to se povedlo. Ano, pódium v etapě nebo v celkovém hodnocení by samozřejmě byl teprve úspěch, ale všechno chce svůj čas. Konkurence je sakra velká a jít proti armádě ruských kamazů je hodně těžké, ale letos jsme měli jiné plány. Rozhodující je vždy štěstí. Vždyť tu byla i celá řada těch, kteří byli dlouho na vysokých pozicích, ale pak stačila jediná porucha a rázem byl solidní výsledek pryč.
My se s technickými potížemi museli porvat prakticky u každé posádky. Jsou prostě věci, kterým se předejít dá jen velmi těžko. Díky tomu jsme přišli o šanci bojovat o solidní celkové umístění, ale na druhou stranu je strašně super, že jsme si se vším dokázali poradit a celý závod dojet. Všem za to patří dík a velká poklona,“ ohlédl se v cíli za právě uplynulým ročníkem dakarské rallye Mario Kress, šéf konstruktérského týmu MKR Technology.
Závěrečná etapa by klidně mohla být tak trochu třešničkou na dortu, ale na Dakaru není nic zadarmo. Na posádky čekala čtyři sta třicet kilometrů dlouhá trasa z Haradhy do cílové Qiddiye. Poslední rychlostní zkouška měla necelých sto sedmdesát kilometrů.
„Kluci už jeli na pohodu. Karty byly rozdány, tak už si spíš jízdu užívali a nijak zvlášť netlačili na pilu. Noční servis před poslední etapu nám ukázal, jak strašně jsou auta po letošním Dakaru zhuntovaná a mechanici nešli spát, aby je dali dohromady. I tak může o velkém štěstí mluvit Gert Huzink, kterému se hned po dojetí na poslední chvíli vysypala převodovka, takže na cílovou rampu jsme ho už táhli na laně,“ orosilo se čelo Mariovi Kressovi.
Závěrečnou etapu vyhrál ruský pilot s kamazem Andrej Karginov, který tím podtrhl své celkové prvenství. V poslední závodní prověrce byl Martin van den Brink klasifikovaný jako nejlepší jezdec severočeského kamionu. Holandský pilot týmu Mammoet Rallysport dojel se ztrátou čtyř minut osmý. Jeho tři kolegové si v pohodě dojeli na pomezí druhé desítky.
Letošním suverénem byl právě Karginov, který před krajanem Šibalovem měl náskok téměř tři čtvrtě hodiny. Třetí Bělorus Vjazovič už zaostal o více než dvě hodiny. V konečném ranku je jistě velkým překvapením Richard de Groot z týmu Firemen Dakar, který severočeský speciál přivedl na celkové třinácté příčce. Martin van den Brink s Gertem Huzinkem dojeli na dvacátých pozicích a Pascal de Baar úspěšně dokončil minidakar.
„Je to vůbec poprvé, kdy jsme do cíle dostali všechny kamiony, se kterými jsme závod odstartovali. Je to pro nás vlastně historický moment, když pominu, že velkou a zejména skvělou premiéru tu prožil náš hybrid. Jsme spokojeni, máme na čem stavět,“ uzavřel poslední etapu Mario Kress.
Výsledky – 12. et. – Haradh – Qiddiya (167km):
- Karginov (RUS) Kamaz 1:28:41
- Vishneuski (BLR) MAZ +2:01
- Nikolaev (RUS) Kamaz +2:07
- Macík (CZE) Iveco +2:41
- Shibalov (RUS) Kamaz +2:53
8. van den Brink (NED) Renault +4:26
19. de Groot (NED) Renault +13:35
20. de Baar (NED) Renault +15:33
23. Huzink (NED) Renault +37:40
Celkově:
- Karginov (RUS) Kamaz 46:33:36
- Shibalov (RUS) Kamaz +42:26
- Viazovich (BLR) MAZ +2:04:42
- Sotnikov (RUS) Kamaz +2:55:28
- Macík (CZE) Iveco +3:28:08
13. de Groot (NED) Renault +10:05:17
23. van den Brink (NED) Renault +36:00:32
24. Huzink (NED) Renault +41:47:09
Komentáře